zondag 28 juni 2026

jouw ruimte Noord-Holland

                                                                  Vanuit het provinciehuis te Haarlem komt een plan dat Omgevingsvisie heet en mikt op nog een paar honderdduizend woningen erbij. Dat is helemaal niet nodig bij betere spreiding van de bevolking en de werkgelegenheid op onze planeet. Nederland is zeer rijk en hoort af te staan aan minder goed bedeelde regio's. Mits men daar niet verkwist. Zo kan er op de duizend meter hoge Tafelberg met aangenaam klimaat in Suriname een grote stad gebouwd worden, mede voor sabbatsgangers en scholieren die de tropen dan leren kennen. Onze betalingsbalans met overschot leent zich daartoe. De cultuur in ginds land en bij ons verschilt niet zoveel dat het buiten zicht gehouden zou moeten worden en het past in een unie van de Benelux-staten met Scandinavië waarbij ook Suriname welkom kan zijn. Onze mogelijkheden vergroot je daarmee. 
Wij moeten de dieren respecteren en niet kwaadaardig bejegenen in de bio-industrie maar elk beest onder controle van de mens voldoende natuurlijke buitenruimte gunnen om tenminste drie seconden achtereen voluit te rennen, vliegen of zwemmen en ook hun natuurlijke gang te gaan. Er is tussen de homo sapiens van allerlei kleur geen rasverschil in de juiste betekenis van dat woord, maar men houdt graag vast aan eigen cultuur en als dat botst met een andere ontstaan er dikwijls problemen. Werkelijk racistisch is hoe vele mensen, zelfs de meerderheid zich opstelt tegenover de dieren in de bio-industrie en een Provinciaal Bestuur moet daar tegen optreden als de landelijke overheid het laat afweten. Wereldwijd is er voor de mensen verplichte DNA-registratie nodig om sancties te kunnen nemen tegen overbevolking. 
     In Noord-Holland zijn meer rijtjeshuizen en flats gewenst door de bevolking? Dat lijkt niet het geval en hier en daar is er afbraak te voorzien van lelijke huizen, gebouwen, fabrieken, viaducten. Misschien rijdt men over enige tijd automatisch geleid met 20 m/sec over de wegen, welke bij deze snelheid maximale capaciteit hebben en die dan niet verbreed hoeven te worden, terwijl ongelukken sterk afnemen. En met minder geluidshinder en met minder lelijke schotten langs de weg. Op het fietspad graag maximaal 5 m/sec. Dat is aan te geven op de middenstreep. Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden weer te geven; meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Alvast kan de Zuid-As te Amsterdam her-vormd worden tot een mooie boulevard. 
   Jouw ruimte dus niet verkleinen zoals het slechte Provinciale Bestuur voornemens is door uitbreiding en uitbreiding. Integendeel vooral voor het wild de ruimte vergroten met achter een opgespoten heuvelrij tussen Almere en Hoorn tot aan Lelystad droog terrein. Elektra in piekuren kun je er krijgen met bassins op die heuvel en in de polder. En er mag ook een dorp komen met volksbuitens aan het kleinere restmeer. Het tegenwoordige IJsselmeer is overmatig groot voor vogels en vissen en weinig aantrekkelijk voor zeilers. 
Toch is er goede ruimte voor enige mooie nieuwbouw. Zoals te Zandvoort met het thans zeer brede strand waarop voor het oude dorp prachtige architectuur te creëren valt. En bij de Zuidpier te IJmuiden iets voor bejaarden? Vergeet niet het mislukte stadsdeel Buitenveldert, waar passanten 3,75 euro voor een kop koffie moeten betalen en menige familie dan maar verder trekt door dit woestijnachtig stadslandschap. De Gemeenteraad van Amsterdam behoeft assistentie om verbeteringen te krijgen. Dat geldt ook ter zake van het onderwijs: Een moslim wethouder die wat van de moskee uitgaat stelt boven onze grondrechten deugt niet en moet weg. De burgemeester deugt niet omdat die de vrouw ongemoeid laat en niet wil beseffen dat minderheden met botsende kwade culturen slechts een onopvallende minderheid mogen vormen. De nota Omgevingsvisie verwaarloost zulke belangrijke zaken en elk bestuur hoort zich uit te spreken voor de democratische Republiek met volledige toegang voor elke burger waar beraad en besluit plaats vindt, conform ons recht.

woensdag 24 juni 2026

hoeder?

                               Honderd jaar geleden regelde Parijs een en ander in de Libanon nadat de Turkse heerschappij verdween. Het landje werd geen moslimstaat met christenen, ongelovigen als tweederangs mensen en westerse waarden zoals verdeling van macht werden door de bevolking toegepast. Maar in Palestina kwam door ophitsing tegen joden een bevolkingsexplosie om hen weg te jagen. De kwaadste bedrijvers van dit misdrijf streken neer in Gaza en in de Libanon. De terroristische Hezbollah houdt het land nu in zijn greep met veel doden en vernielingen tot gevolg. Kan Frankrijk toezien en de schouders ophalen? De regering weet te beschikken over een vreemdelingenlegioen om te trachten elders problemen in goede orde op te lossen. Daar kan de hele Europese Unie zich met militaire macht bij aansluiten voor inzet in Libanon. Deze overmacht zal de taak hebben om Hezbollah weg te werken. Terroristen die dat willen kunnen overgebracht worden naar moslimstaten. Waar ze in het gareel gesteld worden.

dinsdag 23 juni 2026

markt

        De Europese Unie wil een open eerlijke markt waarop ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden en dit zonder beperkende voorwaarden. Waartoe "Brussel" verplicht. Albert Heyn evenwel knoeit daartegen met een bonuskaart. Zo kun je soms met die kaart twee broden voor de halve prijs kopen en de volgende dag droog brood eten. Buitenlanders zien een bonusaanbieding, maar na de winkel te hebben verlaten en op de kassabon kijkend roepen zij: Albert Swine! Ze wisten niets van het overleggen ener bonuskaart. Zo heeft Appie waarschijnlijk al enige miljoenen binnen geharkt. De Autoriteit Financiële Markten, etc. weten ervan maar zijn in gebreke, evenals het kabinet. De managers van AH willen kennelijk niet begrijpen waar de EU voor staat en zijn gewoon een tikkeltje kwaadaardig bezig. Alles om meer eurootjes in de kassa te krijgen. De ministersploeg accepteert het, is waarschijnlijk meer door geld bezeten dan oog hebbend voor normale cultuur. Waarin absoluut niet past de duizendmaal herhaalde hersenspoeling van de STER met soms nota bene discriminerende bepalingen zoals aanbod van producten alleen voor hoger opgeleiden. De maatschappij kan prima zonder radioreclame. Je kunt het oor niet afwenden, terwijl dat met het oog wel mogelijk is bij de televisie. Bedrijven met veel geld halen met die reclame omzet weg bij de kleine middenstanders. Als men te dom is in Den Haag om dat door te hebben moet het gezegd worden: zoiets is in NL toch niet de bedoeling? Want "de soevereiniteit berust bij het volk" is de kern van echte democratie en niet een parlement van "tot welgestelden gemaakten" heeft het voor het zeggen doch is geroepen om de uitslag van referenda uit te werken. Als het volk goed ingelicht wordt en niet wil dat de middenstand opgesplitst wordt in rijke aandeelhouders en laagbetaald winkelpersoneel dan is het aan de regering om limiet te stellen aan de vestigingen van Albert Heyn en de andere slimme jongens. Bijvoorbeeld niet meer dan tien filialen in een stad en maximaal honderd in den lande. Een logische stap verder behelst afroming van miljardairs, hetzij personen of bedrijven richting Onze Schatkist tot er slechts een redelijk werkbaar bedrag overblijft. Dat zal voor particulieren, voor een familietak mogelijk enige tientallen miljoenen euro's zijn. Met als gevolg dat economische macht beter gespreid wordt. Dit vertaalt zich in grotere sociale cohesie, men zal gemakkelijker en intensiever met elkaar omgaan. Thans is onder andere Buitenveldert in Amsterdam voor kleine beurzen haast woestijnachtig: een kop koffie kost er drie euro vijfenzeventig en dat is voor sommige families niet haalbaar als zij er op doorreis zijn. Het is ergo allesbehalve zeker dat de bestaande maatschappelijke inrichting ongewijzigd zal blijven omdat er grote gebreken aan kleven. Een op programma gekozen president van republiek Nederland kan leiding geven bij de veranderingen. Welke over te nemen zijn door "Brussel", de EU. 

maandag 22 juni 2026

brieven

                        Art 15 van de Italiaanse Grondwet stelt:
"La libertà e la segrezza della corrispondenza e di ogni altra forma di communicazione sono inviolabili. La loro limitazione può avvenire soltanto per atto motivato dell' Aurorità giudizionaria con le garanzie stabilite dalla legge".
Post NL evenwel ontvreemd brieven op instigatie van het Gemeentebestuur van Amsterdam. Wie een brief op de bus doet heeft daarvan afstand gedaan en is niet langer de bevoegde eigenaar. Evenmin is dit Post NL. Maar dit bedrijf weigert te bezorgen in de brievenbus als die niet staat bij een door de gemeente erkend adres. Uiteraard heeft een Gemeentebestuur zich helemaal niet te bemoeien met het postverkeer en is er vrijheid van gaan en staan en verblijven. Winkelpersoneel is niet bevoegd volgens het Internationale Postverdrag om verzonden brieven in handen te krijgen. Evenmin kan verplicht worden om de post bij een derde te bezorgen, ook al is dat een overheidsinstantie. Indien een brievenbus ontbreekt waar de geadresseerde vertoeft moet het postbedrijf in staat stellen om het verstuurde poste restante op te halen. Dat hoort te gebeuren op een officieel, dus gecontroleerd kantoor van het postbedrijf en niet op een gemeentelijk of particulier adres.  
De Minister heeft de misstand te corrigeren en er is schadevergoeding te betalen voor ontvreemde brieven. Vaak weet de geadresseerde niet eens dat hem of haar post toegestuurd werd, zodat hij of zij stiekem door de managers van Post NL bedrogen en bestolen werd. In de Staatscourant is de actie van de Minister te publiceren.

B.l ing wolde/haam

vereniging Westerwolde,
                                                      In het proto-nederlands kon men vermoedelijk nieuwe woorden vormen met bewuste keuze van klinkers om vorm aan te geven. Dit wordt geïllustreerd in de reeks pol, pool, paal, pul, enz. Pel komt voor in plaatsnamen waar er van nature een lichte verhoging in het landschap bestaat. Soms maakt op den duur de p plaats voor een f. Misschien was er naar bel een klankverschuiving van pel of gaf dat woord een variant aan, bijvoorbeeld omringd door een andere grondsoort. Eng/ing dateren mogelijk van iets later, wijzend op grond in gebruik voor de landbouw. 
Blijham en Bellingwolde lijken zo de namen voor een licht convex terrein met respectievelijk woonstee en bos.
Onder andere de i en de j werden tot vrij recent gebruikt voor verlenging van de klinker. Peel staat voor een langgerekte rug. Of peil in het bovenstaande rijtje thuishoort is niet waarschijnlijk. 
Ook medeklinkers in drie-letter woorden zijn bij benoeming van nieuwe dingen wellicht specifiek gekozen. Maar men had toen nog niet het alfabet en bijv. ng zou als 1 letter hebben kunnen gelden. 
                                                  

Geest

                                                     Het is taak van onderwijzers om leerlingen goed te informeren. Dit ook over huidig christendom waar diverse nogal ketterse denkbeelden vigeren. De psalm zegt: "De Aarde en haar volheid zijn des HEEREN domein". God als geest zonder lichaam is van ons uit niet kenbaar en zal niet op een wolk zitten. Radiostraling vernemen wij ook niet met het blote oog. Het verschil tussen mens en dier is dat wij taal hebben en het begin van het Johannes-evangelie vertolkt waarschijnlijk dat woord "stond voor" de Schepper gelijk een machtig vorst spreekt en de dingen gebeuren. In het nederlands moet woord dan niet met een hoofdletter geschreven worden; in het grieks had men vermoedelijk niet de beschikking over de uitdrukking "stond voor". Verwijzing naar Genesis 1 dus en niks heidense Drievuldigheid. Heilige Geest valt mogelijk te omschrijven als hemelse sfeer, een woord dat men vroeger niet kende. De boodschap van de Messias, die als begenadigd mens dat mocht brengen is verhoging van onze status van knechten -die loon en voorspoed wensen- tot kinderen. Die opgevoed moeten worden en daarbij lief en leed hebben door te maken teneinde geen zombie of automaat te worden. Wat schulddelging betreft zie het Onze Vader-gebed met vervolgens de kruisdood op te vatten als daad van vrijwillige solidariteit met wie lijden. Terwijl het verhaal over bokken en schapen illustreert hoe de Hemelse Macht te verstaan is. Die kan niet op de televisie verschijnen omdat dan alles vast zou komen te liggen. Naast fysieke is er kennelijk ook geestelijke evolutie gepland. Mozes hield het volk voor dat gij bij brood alleen niet zult leven, maar de mens is afhankelijk van God. 
Deze materie wordt behandeld met woorden, met taal en instinct is er niet dominerend. In vertalingen kunnen fouten komen en niet uitgesloten zijn vervalsingen, misschien onder andere in de zoetsappige brieven van het Nieuwe Testament, waar Paulus tevoorschijn komt als een halve heiden. Op school mankeert het onderwijs ter zake; de jeugd wordt onvoldoende ingelicht en staat met de mond vol tanden of kiest voor de Mammon, voor het ego; zelfs de Vrije Universiteit hangt tegenwoordig het kapitalisme van de Zuidas aan. Er valt natuurlijk meer te verbeteren aan de opvoeding zoals verduidelijken dat je op straat niet dwars door anderen heen moet proberen te lopen, net zo lomp worden als misschien jouw ouders. 
Religie is dikwijls sterk bepalend voor de politiek. Mohammedanen hebben het Offerfeest met interpretatie dat er absolute gehoorzaamheid aan Allah verschuldigd is. Betere uitleg lijkt dat Abraham moest erkennen niet baas over zijn zoon te zijn. Evenmin ergo politieke en religieuze leiders. Het liep goed af, ofwel werd de individuele vrijheid bevestigd. Maar die term kende men nog niet. Heel belangrijk is dat het christendom gelijkwaardigheid van de mensen erkent. Dit volgens het principe "kinderen van de hemelse Vader" te kunnen worden. In het humanisme wordt tot hetzelfde resultaat geleid, maar moslims zien de mensen meer als knechten van Allah en tussen knechten is er verschil in rang. Niet-gelovigen en vooral joden hebben dan een lagere status. Hetwelk botst met onze wetten! Bewust maken van de verschillen en die kunnen verwoorden op vriendelijke manier is een goede taak voor de leraar.

vrijdag 19 juni 2026

schoon schip maken

           In Amsterdam zijn er twee universiteiten met allebei gebrekkig juridisch onderwijs. De gelijkwaardigheid der burgers wordt door de professoren niet begrepen. Door hen opgeleide rechters krijgen mee dat er gediscrimineerd mag worden, zodat art 1 der Grondwet een lachertje en Nederland geen republiek is. In Italië gelooft men dat de beste garantie van geldigheid der Grondwet de dagelijks toepassing is. Met plicht tot wegnemen van obstakels. En recht op ontwikkeling van jongeren. 
Men herinnere zich wat er op de Universiteit van Amsterdam voorviel onder een Palestijnse vlag. In de vorige eeuw trokken Britse en Franse staatslieden foute grenzen in het Midden-Oosten: de Koerden kregen niets en Israël werd niet gelijk vanouds beschouwd als van de zee tot de Jordaan en tot halverwege de Sinaï. Op zulke missers valt internationaal recht niet te baseren. De juristen menen zeer geleerd te zijn doch zwegen. Falende rechters verduisterden de misdaad van de Palestijnse bevolkingsexplosie, bedoeld om de joden uit hun oude land weg te jagen. Ondertussen zint half "Den Haag" op onrechtmatige boycot en weigert de ambassade naar Jerusalem te verplaatsen; Judea en Samaria in handen trachtend te spelen van ondemocratische Arabische mohammedanen met heel veel haat tegen joden die zij niet beschouwen als gelijkwaardigen. Waarom blijft uit wat er op de universiteit te verhelderen is?
"Goede Grondwet behelst dat ieder bijdraagt aan de natie en het verkrijgen van vrijheid met alle mensenrechten". Zoals deelname aan beraad en besluit en, de wet respecterend, bestrijding van misdaad. Laster is een ernstig misdrijf, welke zeer remmend werkt en te bestraffen is volgens ter zake duidelijke wet. Maar de Hollandse rechters laten kwaadsprekerij naar hun politieke voorkeur toe en tonen zich, laag bij de grond, niet als onafhankelijke macht. 
Wet is er ter bescherming. Niet uitgezonderd de dieren en hier gaat het volledig mis achter de groene tafels. Terwijl belasting betaald wordt aan de staat, die ter zake optreedt. Elke burger heeft zich te verenigen met wat de wet stelt, uitgezonderd en te bestrijden uiteraard foute wetgeving schadend mens of dier. Omdat onze wetten in verschillende gevallen botsen met buitenlandse kunnen mensen met dubbele nationaliteit daar niet aan voldoen; het dienen van twee heren is te veel gevraagd. Daarom kan van rechtswege iemand met een vreemde nationaliteit, ook al heeft hij of zij daarbij onterecht eveneens een nederlands paspoort, geen belangrijke overheidsfunctie hebben, toegekend worden. Hoewel "Weest niet al te zeer rechtvaardig, waarom zoudt gij uzelf in verbijstering brengen" en voor België en Scandinavië lijkt een oogje dichtknijpen in afwachting van een federatie met veel goeds voor de burgers en sterk en progressief staand in de wereld niet onoverkomelijk.  
Dubbele nationaliteit is niet in overeenstemming met art 1 der Grondwet, want discriminerend jegens anderen met dubbel stemrecht en dubbele ontplooiingskansen, dubbel recht op huisvesting en arbeid en derhalve te niet te doen. Eventueel ware verandering van nationaliteit te versoepelen; dit liefst met balans. Voor overheidsfuncties is redelijke bekwaamheid vereist met volledige respectering van de wet. Dat is niet het geval bij zulke dubbele nationaliteit en bij sollicitatie vallen zulke personen meteen af, moeten meteen afvallen! Het zijn primair de rechters die toezien op eerbiediging van de wetten, doch het is bekend dat zij sjoemelen. Omdat dit onaanvaardbaar is, want de wet ontkrachtend, behoren zij vervangen te worden. Daarenboven is strafvervolging toepasbaar wegens bedrog. Zij kunnen zich niet beroepen op onbekwaamheid omdat in zulke gevallen men zelf moet vertrekken. Al de meelopers komen eveneens voor verwijdering in aanmerking.
In sommige overheidskantoren zitten personen die niet voldoen aan de eis tot volledige medewerking aan de handhaving van Onze Wet, bijvoorbeeld vanwege dubbele nationaliteit met ideële verschillen, bijvoorbeeld met een godsdienst zoals de islam welke botst met onze grondrechten. Verkeerde interpretatie van de Koran maakt bovendien moslims dikwijls agressief, hetgeen men merkt als er veel zijn. Wel een menselijk trekje dat helaas gestimuleerd wordt. Ook indirect, door Joop-VARA, dagbladen, radio, gepaard met veel laster waarvoor de rechter de schouders ophaalt, de wet negerend. Vreemdelingen hier met andere cultuur en botsende godsdienst kunnen bij ons slechts welkom zijn als onopvallende minderheid, behoudens tijdelijke opvang van echte vluchtelingen. Welke overigens uit psychisch oogpunt het best gediend zijn met verblijf in een redelijk buurland en waartoe onze betalingsbalans heel veel ruimte biedt. 
Omdat het al heel lang in Nederland niet zuiver toegaat zijn ook de rechten docerende professoren te ontslaan als zij gezwegen hebben over de misstanden. Zoals het voorwoord van de Italiaanse Grondwet stelt: "De geldigheid van de Grondwet garanderen betekent dagelijks de wet respecteren met bestrijding van sjoemelen en misdaad".