vrijdag 27 september 2024

liedboek

Suggesties voor een nieuw kerkelijk liedboek volgens joods-christelijk verstaan. 
In Midden-Oosterse terminologie betekent vader-en-zoon dikwijls twee handen op één buik; in woord noch daad van elkaar te onderscheiden. Jeso (noordnedserlandse naamsuitgang)  goddelijke status toekennen is in strijd met de Tien Geboden en ook niet nodig. Heilige Geest kan wellicht opgevat worden als hemelse sfeer, met een woord dus dat vroeger niet bestond. Lees voorts het begin van het evangelie van Johannes met woord als kleine letter, het scheppingsverhaal van Genesis herhalend. De Messias is volgens het Nieuwe Testament brenger van het Nieuwe Verbond, waarin onze status verhoogd wordt van knechten die loon willen tot kinderen. Bij Pa aan tafel en met enige toegang tot diens portefeuille. Maar een kind moet opgevoed worden en heeft daarbij lief en leed door te maken om geen automaat of zombie te worden. Evolutie dus en geldend voor iedereen. Anders dan op de Groene Kaas planeet met uiterst tevreden dikke muizen, lichtjaren verwijderd van het kattenzonnestelsel. Satan vroeg aan God of hij een paar van die roofdieren mocht overbrengen. Toen dat geweigerd werd merkte hij grijnzend op dat er dan wel spoedig overbevolking zou ontstaan met alle misère van dien. Uiteindelijk blijken er bokken en schapen te zijn en het verhaal daarover heeft ultieme geldigheid. Dat zou ook in de Koran moeten staan naast de zinnen waarin beschreven wordt dat joden en christenen eveneens in het Paradijs komen te verkeren. Daar samen aan tafel ware hier al uit te proberen. Kern van het Onze Vader zijn de bede en de toezegging aangaande schuld. Daar komt geen bloed aan te pas. Het kruis van de Europeanen, begeerd door de toenmalige joodse elite, lijkt meer een teken van solidariteit. Omdat zijn regeling à la barmhartige Samaritaan geldt is Christus, de Gezalfde, als Heer der wereld te erkennen. 
   Dit alles geeft aanleiding om de gezangen van het oude Liedboek der kerken te onderzoeken. Het Nieuwe staat vol kwezelversjes van rijmelaars. De berijmde psalmen getuigen van prima vertalingen dichtkunst. Die psalmen zijn gemeenschappelijk erfgoed van joden, christenen en moslims. Maar het gebeurt dat in sommige kerken niet één psalm gezongen wordt en een egotripper op het orgel de gemeentezang wegdrukt met lawaai in plaats van zachtjes en eenvoudig te begeleiden. Soms staat er ook nog een dominee met een gebed langer dan een farizeeër voor mogelijk zou houden en mag de gemeente niet zelf uit de Bijbel, toch niet zo breedsprakig, voorlezen. Het kan anders in de Nieuwe Kerk op de Dam, die niet bedoeld is om te laten zien wat mensen weten te presteren maar om met onze Schepper in het reine te komen; 's zondags de hele dag door in verschillende talen. Met voor het joods-christelijke geloven adequate gezangen. Zonder kinderliedjes maar met stevige psalmen waar de jeugd later wat aan heeft.
Een selectie dan, met hier en daar wat kanttekeningen. In de religie geldt geen auteursrecht, maar te vermelden zijn origineel, dichter en musicus.
De nummers in het oude Liedboek:
7; 9 met vers 6 regel 3 bijv.: krijgt toch hemelse zegen; 6-6: raakt daarmee soms verlegen; 13b 2-3 om Zijn bewind aan top te zetten, 3-1 op 's HEEREN staf, 4-1 vol wijn, 4-5 die zegenrijke tempel begroeten, 4-8 ten leven dat mij wacht; 14; 15; 26; 34; 42; 44 3-3 d'eeuwig Grote Geest; 51 (een prachtig rooms 3e couplet) 3-2 maakt van water wijn, 3-3 en geeft hemels brood; 62; 67; 68; 86; 95; 114; 1156; 118; 120; 124; 132; 139 2-3 die met God de HEERE wandelt, 2-10 dien God draagt in Zijne hand, 3e couplet niet; 143; 154;170; 210; 221; 237; 241; 242 1, 2 en 7; 247 3-3 dat Hij die eeuwig troont; 280; 289; 293 1, 2 en 3; 304; 320; 324; 326; 329; 330; 350; 386; 390; 393 Als dan naar 's hemels paradijzen - Uw volk verlangt, HEER laat ons toe - Mogen wij vrolijk af gaan reizen - van welkom wordt Gij nimmer moe; 395; 397; 401; 409; 412; 413; 414; 415; 416; 420; 422; 427; 429; 432; 434; 437; 444; 460; 463; 467; 479; 480; 483; 487.
Op het Museumplein past fraai contrasterend met het groene gras en de witte Badkuip een grote zwarte kubusvormige staatsmoskee op pootjes, waar de inhoud van de Verklaring van de rechten van de mens bijgebracht wordt. Waar zingt men in de Bijlmer psalmen en gezangen? Een van verre zichtbare kerktoren met roepend klokgelui ontbreekt. Aan de westzijde van station Bijlmer ligt een groot grasveld waarop een kathedraal voor alle gezindten te bouwen ware van roestvrij staal en glas; in de vorm van twee sierlijk vertellende naar boven gevouwen handen. Doordeweeks ook te benutten als Psalmenhuis voor variërende uitvoeringen. Alsook algemeen leerhuis zijnde voor gedrag gelijk de barmhartige Samaritaan.
              (Ver. fac. van W & N en L & W)

Geen opmerkingen: