In een ontwikkelde samenleving bestaat er vergaande arbeidsverdeling en hierop valt te baseren dat winsten, ontvangen gelden boven de kosten, eveneens in aanmerking komen voor verdeling. Dit over gans het volk, omdat aan onvrijwillig niet productieve mensen daartoe voldoende rechten toegekend worden en voor overigen sancties beschikbaar of te maken zijn.
Er zit in de pensioenfondsen, beheerd door nagenoeg onbekende overmatig betaalde figuren een 1500 miljard euro. Meer dan de grootte van de jaarlijkse nationale productie. Voldoende om het grote bedrijfsleven te nationaliseren en de staatsschuld te delgen. Deze laatste ontstond met te geringe belastingafdracht door wie dat konden opbrengen. Welgestelde regenten hebben het in Nederland voor het zeggen en maakten dit mogelijk, mede ten eigen bate. Die potten van de pensioenfondsen raakten zo gevuld doordat met de aftrek pensioenpremie de fiscus tekortgedaan kon worden. Ten nadele van laagbetaalden die dan met extra de Schatkist moeten aanvullen. Zulk zwendelen past goed bij de Nederlanders en protesten worden weinig gehoord van de profiteurs terwijl wie geschaad worden weinig overzicht hebben. De spraakmakende gemeente, zij die doorgaans behoren tot de hogere inkomens, is niet vies van groot verschil tussen arm en rijk, al praten hun monden veelal anders. Deze belastingontwijking of -ontduiking door de volksvertegenwoordiging waarin slechts fors gesalarieerden zitting hebben- is te beschouwen als een soort flessetrekkerij. Normaal is immers belasting betalen naar draagkracht rond het jaar van inkomstenverwerving; anders verwatert de boel. Daarom kan beëindiging van het huidige pensioenfondsensysteem vlot beëindigd worden per bindend referendum. In een beschaafde natie geldt dat elke burger kan deelnemen aan beraad en besluit. Dit is ook de kern van art 1 der grondwet. Wie dit saboteert is strafbaar maar de Hollandse Justitie gedraagt zich, al eeuwenlang, als knecht van de regenten en blijkt geen weet te hebben van invulling van de onafhankelijke positie der rechterlijke macht. Die beëindiging kan gepaard gaan met teruggave van de premie minus verschuldigde belasting en boete. Er blijft dan nog veel over in de potten voor de gemeenschap, in casu het Rijk. Dat zal voldoende zijn voor het aflossen van de staatsschuld, waarop mensen met "geld over" rente ontvangen. Plus nationalisatie van te selecteren producties. Dit om dingen te maken zoals een klein elektrisch Dafje als taxi, een afneembaar elektrisch Solexmotortje à 5m/sec op de voorband van de dan heel licht te houden fiets; zaken waarin op grote winst beluste machthebbers geen brood in zien. Uiteraard valt zo ook vervuiling beter tegen te gaan.
Een concurrerende onderneming moet doorgaans overhouden, winst maken; is niet zoiets als de post die met een monopolie-positie quitte kan spelen. Het is van belang met het oog op verspilling om niet winst te belasten doch heffingen te leggen op producties; hetgeen tevens omzetbelasting overbodig maakt. Werknemers in lagelonenlanden kunnen zulke heffing ontvangen in hun AOW pot. Wat er dan aan winst te verdelen valt mag gelet op ieders bijdrage aan het draaien van de maatschappij niet uitsluitend naar aandeelhouders en directies gaan. Er zal aan het volk, aan alle burgers een soort dividend uitgekeerd kunnen worden. Dat geld kan een hoop huidige subsidies en ambtenaren vervangen. Het verschil tussen zulk dividend en toeslagen is dat de macht van ambtenaren wordt verkleind en de burger grotere vrijheid van besteding krijgt. Valt verplichte winstdeling te beschouwen als een variabel klein basisinkomen? Zo'n inkomen moet altijd uitgekeerd worden door Onze Schatkist, maar betaling van dividend kan gemakkelijker bevroren worden; bijvoorbeeld voor jongeren om hen beginkapitaal voor een huis te doen sparen. Ook is bevriezing mogelijk voor rijkelui die het niet nodig hebben. Dat "spaargeld" valt misschien over te dragen aan een collectief, bron vormend voor nieuwe investeringen, voor verzekeringen, voor kostendekking van rampen. Wie aan zulke pot bijdraagt komt stemrecht toe over de besteding. Voor de duidelijkheid: regelingen met uitkering dividend aan aandeelhouders zijn niet te schrappen, maar het betreft dan slechts een deel van het totaal. Allen mogen genieten van het andere deel en wel hierom dat grove rijkdom naast armoe niet toelaatbaar is en men genoeg heeft aan enkele tientallen miljoenen om zelfstandig iets te ondernemen. Vermeerdering van de kapitalen in slechts enkele handen moet niet alleen tegengegaan worden maar tevens is er afroming nodig om een socialere samenleving te krijgen.
In de meeste landen blijkt het kapitalisme met geaccepteerde en door belanghebbenden bevorderde grote verschillen voorlopig wel bestaan. Als het alleen bij ons anders wordt geeft dat problemen, dus moet er actie gevoerd worden om tenminste de Europese Unie op hetzelfde spoor te krijgen. Nou ja, op aanzienlijke wijziging van de bestaande toestand en naast het bovenstaande zijn er wellicht vele variaties. Daarom moet het huidig bestand aan professoren economie en sociologie grotendeels vervangen worden, want de zittenden presteren te weinig. De universiteit is toch een werkplaats voor verbeteringen. O wee, de toegang tot de boekenplanken vervangend Internetcomputers wordt brutaalweg belemmerd op vele universiteiten, zodat er ongewenste monopolies ontstaan. Oogmerk daarvan is denkelijk het zichzelf opheffen en ook in een supergrote, zware, dure, meer vervuilende automobiel te kunnen toeren. Maar je mag niet harder dan 30 m/sec op de autoweg met XXX op de middenstreep en Xx in gevaarlijke bochten. En op het fietspad hopelijk straks V. Een kundige professor schrijft een boek dat honderd vorige overbodig maakt en idem vele college-sessies. De andere hoogleraren mogen flink gekort worden in salaris, vergeleken met wat de bakker en de elektricien presteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten