maandag 22 juni 2026

Geest

                                                     Het is taak van onderwijzers om leerlingen goed te informeren. Dit ook over huidig christendom waar diverse nogal ketterse denkbeelden vigeren. De psalm zegt: "De Aarde en haar volheid zijn des HEEREN domein". God als geest zonder lichaam is van ons uit niet kenbaar en zal niet op een wolk zitten. Radiostraling vernemen wij ook niet met het blote oog. Het verschil tussen mens en dier is dat wij taal hebben en het begin van het Johannes-evangelie vertolkt waarschijnlijk dat woord "stond voor" de Schepper gelijk een machtig vorst spreekt en de dingen gebeuren. In het nederlands moet woord dan niet met een hoofdletter geschreven worden; in het grieks had men vermoedelijk niet de beschikking over de uitdrukking "stond voor". Verwijzing naar Genesis 1 dus en niks heidense Drievuldigheid. Heilige Geest valt mogelijk te omschrijven als hemelse sfeer, een woord dat men vroeger niet kende. De boodschap van de Messias, die als begenadigd mens dat mocht brengen is verhoging van onze status van knechten -die loon en voorspoed wensen- tot kinderen. Die opgevoed moeten worden en daarbij lief en leed hebben door te maken teneinde geen zombie of automaat te worden. Wat schulddelging betreft zie het Onze Vader-gebed met vervolgens de kruisdood op te vatten als daad van vrijwillige solidariteit met wie lijden. Terwijl het verhaal over bokken en schapen illustreert hoe de Hemelse Macht te verstaan is. Die kan niet op de televisie verschijnen omdat dan alles vast zou komen te liggen. Naast fysieke is er kennelijk ook geestelijke evolutie gepland. Mozes hield het volk voor dat gij bij brood alleen niet zult leven, maar de mens is afhankelijk van God. 
Deze materie wordt behandeld met woorden, met taal en instinct is er niet dominerend. In vertalingen kunnen fouten komen en niet uitgesloten zijn vervalsingen, misschien onder andere in de zoetsappige brieven van het Nieuwe Testament, waar Paulus tevoorschijn komt als een halve heiden. Op school mankeert het onderwijs ter zake; de jeugd wordt onvoldoende ingelicht en staat met de mond vol tanden of kiest voor de Mammon, voor het ego; zelfs de Vrije Universiteit hangt tegenwoordig het kapitalisme van de Zuidas aan. Er valt natuurlijk meer te verbeteren aan de opvoeding zoals verduidelijken dat je op straat niet dwars door anderen heen moet proberen te lopen, net zo lomp worden als misschien jouw ouders. 
Religie is dikwijls sterk bepalend voor de politiek. Mohammedanen hebben het Offerfeest met interpretatie dat er absolute gehoorzaamheid aan Allah verschuldigd is. Betere uitleg lijkt dat Abraham moest erkennen niet baas over zijn zoon te zijn. Evenmin ergo politieke en religieuze leiders. Het liep goed af, ofwel werd de individuele vrijheid bevestigd. Maar die term kende men nog niet. Heel belangrijk is dat het christendom gelijkwaardigheid van de mensen erkent. Dit volgens het principe "kinderen van de hemelse Vader" te kunnen worden. In het humanisme wordt tot hetzelfde resultaat geleid, maar moslims zien de mensen meer als knechten van Allah en tussen knechten is er verschil in rang. Niet-gelovigen en vooral joden hebben dan een lagere status. Hetwelk botst met onze wetten! Bewust maken van de verschillen en die kunnen verwoorden op vriendelijke manier is een goede taak voor de leraar.

Geen opmerkingen: