De Europese Unie wil een open eerlijke markt waarop ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden en dit zonder beperkende voorwaarden. Waartoe "Brussel" verplicht. Albert Heyn evenwel knoeit daartegen met een bonuskaart. Zo kun je soms met die kaart twee broden voor de halve prijs kopen en de volgende dag droog brood eten. Buitenlanders zien een bonusaanbieding, maar na de winkel te hebben verlaten en op de kassabon kijkend roepen zij: Albert Swine! Ze wisten niets van het overleggen ener bonuskaart. Zo heeft Appie waarschijnlijk al enige miljoenen binnen geharkt. De Autoriteit Financiële Markten, etc. weten ervan maar zijn in gebreke, evenals het kabinet. De managers van AH willen kennelijk niet begrijpen waar de EU voor staat en zijn gewoon een tikkeltje kwaadaardig bezig. Alles om meer eurootjes in de kassa te krijgen. De ministersploeg accepteert het, is waarschijnlijk meer door geld bezeten dan oog hebbend voor normale cultuur. Waarin absoluut niet past de duizendmaal herhaalde hersenspoeling van de STER met soms nota bene discriminerende bepalingen zoals aanbod van producten alleen voor hoger opgeleiden. De maatschappij kan prima zonder radioreclame. Je kunt het oor niet afwenden, terwijl dat met het oog wel mogelijk is bij de televisie. Bedrijven met veel geld halen met die reclame omzet weg bij de kleine middenstanders. Als men te dom is in Den Haag om dat door te hebben moet het gezegd worden: zoiets is in NL toch niet de bedoeling? Want "de soevereiniteit berust bij het volk" is de kern van echte democratie en niet een parlement van "tot welgestelden gemaakten" heeft het voor het zeggen doch is geroepen om de uitslag van referenda uit te werken. Als het volk goed ingelicht wordt en niet wil dat de middenstand opgesplitst wordt in rijke aandeelhouders en laagbetaald winkelpersoneel dan is het aan de regering om limiet te stellen aan de vestigingen van Albert Heyn en de andere slimme jongens. Bijvoorbeeld niet meer dan tien filialen in een stad en maximaal honderd in den lande. Een logische stap verder behelst afroming van miljardairs, hetzij personen of bedrijven richting Onze Schatkist tot er slechts een redelijk werkbaar bedrag overblijft. Dat zal voor particulieren, voor een familietak mogelijk enige tientallen miljoenen euro's zijn. Met als gevolg dat economische macht beter gespreid wordt. Dit vertaalt zich in grotere sociale cohesie, men zal gemakkelijker en intensiever met elkaar omgaan. Thans is onder andere Buitenveldert in Amsterdam voor kleine beurzen haast woestijnachtig: een kop koffie kost er drie euro vijfenzeventig en dat is voor sommige families niet haalbaar als zij er op doorreis zijn. Het is ergo allesbehalve zeker dat de bestaande maatschappelijke inrichting ongewijzigd zal blijven omdat er grote gebreken aan kleven. Een op programma gekozen president van republiek Nederland kan leiding geven bij de veranderingen. Welke over te nemen zijn door "Brussel", de EU.
dinsdag 23 juni 2026
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten