rapport Veerman deugt niet
De commissie Veerman beveelt aan om de metro in Amsterdam af te bouwen en dit ondermeer op grond van anders bijna een half miljard verlies aan comfort voor de reizigers, met name bestaand uit tijdverlies. Dat cijfer is gegoocheld en wel op beunhazende manier, namelijk werd vooral gekeken naar het belang van de forens bij snellere verbindingen en over grotere afstanden. Maar Amsterdam is een hoofdstad en de bezoeker gaat niet naar buitenwijken doch heeft in de binnenstad doorgaans verschillende adressen om langs te gaan. Dat zou heel vlot kunnen met ondermeer een Linksom/Rechtsom tram samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24, die om de paar minuten rijdt en de stoplichten voor autos aan de achterkant van de halte heeft. Naar de weinige stations van de metro lopen kost tijd en is soms te ver zonder aanvullend vervoer. Dan moet men de trap nog af en vanwege grotere capaciteit zullen er minder metrostellen rijden dan er anders trams vervoer bieden. Forenzen en hun baasjes hoort men niet in de watten te leggen. Ruimte maken voor goede vervulling van de hoofdstadfunkties is belangrijker. De vraag rijst of er niet teveel gespreid werd over Sloterdijk, Bijlmer en Zuidas zodat er in de binnenstad geen werkelijke concentratie, geen complete "markt" meer is.
In het onderstaande essay wordt uitgeweid over de volte in Amsterdam en hoe die te verminderen.
Dat kan ook een beetje met efficienter vervoer en kijk eens in Singapore met z'n duizenden roltrappen hoe enorm de drukte toeneemt als je niet vlot op straat meteen in de tram kunt stappen maar honderden meters eerst te voet moet gaan. Bij de metroplannen is plek gemaakt voor een busstation naast de perrons van het Centraal Station. Wat een onzin, want tram en metro hebben genoeg capaciteit om de bussen weg te houden van het gelukkig niet rijkelijke asfalt. Bovendien is de overkapping van dat busstation foeilelijk. Hier hadden juist verticale accenten de eentonigheid van de stationskappen moeten breken, met op de oever heel veel groen, bijvoorbeeld geboomte als in een arboretum, net als te Basel. En waarom geen brug over het IJ nu er maar heel weinig grote schepen varen? Die maken voor fietsers en voetgangers kan binnen een jaar en zulks ook nog gestroomlijnd met technische hulpmiddelen, zoef, in een oogwenk over.
In het Amsterdamse werden de betonbaronnen gespekt met tunnels. Nu zie je vanuit de trein niets meer van het unieke vliegveldlandschap, terwijl de oudere autotunnel maar een paar honderd meter lang is.
Op korte termijn is een semi-Doorloper mogelijk met route Ring, lus Bijlmer en traject Amstelveen, die zeer economisch inzetbaar is omdat er haast geen eindhaltes bij voor komen. Daarnaast is er een nieuwe burgemeester nodig die zorgt voor kleine betaalbare taxis voor mensen die niet aan de Mercedesfabriek en de oliesheiks dikke winst willen afstaan. Nog een vraag: Wat gebeurt er eigenlijk in al die kantoren? Vaak dubbel, overbodig werk omdat regering en gemeente niet goed sturen, maar inkomens verschaffen aan relaties, zodat anderen een al bijna verzadigde markt op moeten. Wel eens de winkeltjes in Egypte gezien, waar duizend keer hetzelfde aangeboden wordt door van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat werkende, herstel aanwezige, handelaars?
Overbevolking weegt zwaar
essay
Nergens in Nederland is er nog een plekje te vinden dat aan niemand toebehoort en ook niet gemeenschappelijk eigendom, dus van de staat of de gemeente is. Dat is al heel lang zo maar het valt steeds meer op doordat de vraag naar een eigen domeintje bij de burgers toeneemt. Daarin wordt gehandeld tegen grof geld. De campinghouder verlangt al duizenden euros voor een staanplaatsje waar je aan tientallen regels gebonden bent en eigenlijk alleen maar passief kunt verblijven. Ben je rijk dan is uitwijken naar het buitenland een mogelijkheid om iets van je gading te zoeken en vandaar dat de elite zich nauwelijks bekommert over de opeenhoping waar achterblijvers onder lijden. Sommige welgestelden schromen bovendien niet om in de Amsterdamse jachthavens plekjes voor hun boot weg te pikken van arme luizen zonder auto, die moeilijk ergens in de provincie kunnen gaan liggen. Dit met medewerking van de havenmeesters die meer geld zien binnenkomen. Merk op dat art 1 der Verklaring van de rechten van de mens ook materiele componenten bevat zoals het recht op een eigen minimale plek om te wonen of te verblijven zonder dat anderen daar tegen je wil munt uit slaan. Het gaat hierbij niet over de bouwvakker die een reele prestatie levert maar over huisjesmelkers en aandeelhouders van hypotheekbanken, belust op winst.
In de stad zijn er enige villawijken maar het gros van de bevolking woont gestapeld. In oude 19e eeuwse buurten is de auto veel plaats gaan opeisen. Kinderen en volwassenen komen er ruimte tekort, hoewel ze dat soms niet eens beseffen als gevolg van te weinig ontplooiing. Regelmatig ruilen met bewoners van de villas is er niet bij.
Met Amsterdam als hoofdstad is er veel mis: Vanuit nederlands sprekend Suriname kom je er niet in zonder visum en blijft het culturele centrum ontoegankelijk als je niet aan "voorwaarden" voldoet. Daarentegen wonen er legio buitenlanders die niet aan de hoofdstadfunktie bijdragen. Men zag hen dikwijls kennelijk liever niet in de dorpen. Ondermeer files op de autowegen zijn een gevolg. Een andere oorzaak van opstoppingen, eveneens voortkomend uit slecht bestuur, zijn bazen die de arbeidsplaatsen niet wensen te spreiden of overbodig werk laten doen om de concurrentie af te troeven en inkomen te krijgen als je niet van de staat kunt vangen. Ze zijn vaak onkundig, hebben geen verstand van spreiding en de NS is zo dom om dan meer forenzentreinen te willen, de ANWB idem meer asfalt. Maak toch de brandstof flink duurder, want dat versoepelt de doorstroming op de wegen, remt het heen en weer slepen van ijzer in de vorm van een veelal overmatig zware auto die niet harder dan de helft van z' n top mag, maakt al het gedoe met rekening rijden overbodig zodat je daar niet aan hoeft te knutselen maar je tijd zinvoller kunt gaan gebruiken. Een hoge olieprijs is zeer gunstig voor de regionale ondernemer doch vermindert de winstkansen van de grote internationale handelaar. Wie hoor je het meest roepen om z'n verborgen eigenbelang achter fraaie volzinnen over maatschappelijk nut te propageren?
Nu zijn er plannen om 70.000 woningen in het Amsterdamse toe te voegen. Dan wordt het nog voller en krijg je steeds meer herrie over toedeling van de ruimte; keuzevrijheid verdwijnt en je zult moeten wonen aan de Stalinallee op IJburg als mensen met meer geld die verlaten. Beter is het om de hoofdstad met ongeveer eenzelfde aantal woningen uit te dunnen. Dan blijven er nog genoeg over voor inwoners die bereid en in staat zijn om de kwaliteit van de hoofdstadfunktie te verbeteren en meer daarvan trachten te bieden. Het gaat hier niet over de Wallen want prostitutie en drugs mogen niet op de voorgrond staan, ook niet bij toeristen. Amsterdam heeft een slechte naam bij verscheiden mensen in binnen- en buitenland zodat velen deze stad zelfs mijden en een culturele markt van optimaal formaat ontberen.
Waar moet al dat volk naar toe dat anders in die 70.000 + 70.000 woningen terecht kan? Waar moet een kwart van de nederlandse bevolking naar toe om uitdunning en meer ruimte voor zelfstandige ontplooiing te ontvangen?
De wereldbevolking neemt nog steeds toe, maar het extra zal niet langer gehuisvest mogen worden op schaars rakende vruchtbare grond. Derhalve zijn nieuwe metropolen nodig, aan de rand van de woestijn nabij zee of oceaan. De grote stad biedt wonen, werk en recreatie; is een instrument tot vermeerdering der welvaart en met het afvalwater valt een groene ring rondom te creeren voor het dier. Ondertussen zullen het Amazone oerwoud, de Sahara, de Himalaya, etc. losgemaakt moeten worden van staten om net als Antarctica mensenvrij -behalve de inheemse stammen- onder internationale controle te komen terwille van ongestoorde wilde flora en fauna. Hier wordt nog veel te weinig over gepraat.
Er zijn bijna een miljoen Marokkanen in de Benelux die willen blijven maar hun oude paspoort niet opgeven. Is het dan redelijk om in ruil een tienduizend vierkante kilometer woestijngrond tegenover de Canarische eilanden te verlangen om daar onder nederlandse wetgeving, lees vergroting van het Rijk overzee, een nieuwe metropool te stichten? Je zult er in de gracht met Atlantisch zeewater kunnen zwemmen en autos zijn niet nodig omdat electrische karren, ook langs gondellijnen op vijf meter boven het maaiveld, wel voldoen. Uit energie oogpunt zit het allemaal gunstig, inbegrepen op en neer naar Holland met groenten en bloemen in het vrachtruim. In Europees Nederland ontstaat zo meer ruimte voor opvang van vluchtelingen. Voor hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost kun je ginds drie nieuwe steden bouwen, er eentje weggeven aan Marokko en een andere aan de Westsaharanen. Zo raakt een wijde omgeving snel en volop in de technisch ontwikkelde 21e eeuw. Het moet dan daar een stukje nieuw Nederland worden omdat anders er onvoldoende autochtonen naar toe willen trekken. Van hetzelfde misschien tegenover de Antillen als je de halfwoestijn in het noordpuntje van Colombia vermag te kopen. En waarom niet tienduizend woningen van die 70.000 in een fraai compact sabbathsstadje aan de rand van het oerwoud in koel klimaat op duizend meter hoogte per trein uit Paramaribo en van het vliegveld bereikbaar?
Probeer een balans op te maken: Momenteel zijn veel grenzen nog van formidabele omvang, vooral als je arm bent. Die kunnen als barriere verlaagd worden of verschuiven om betere verdelingen te krijgen. Hetgeen niet uitsluit dat soms ook intensifering van het hekwerk gunstige uitwerking zal hebben zoals voor de Papoeas die graag de Javaanse immigranten kwijt willen om hun eigen cultuur volledig te behouden en verder te ontwikkelen. Het gemakkelijkst hiertoe lijkt opvang te stichten op Java en Madura in een splinternieuwe miljoenenstad. Of misschien op Bintang tegenover Singapore en ons land kan daar financieel aan bijdragen.
Op kleine schaal zijn grenslijnen te veranderen in mensenvrije grenszones, zodat ondermeer de beer weer heer wordt op de Golan en de leeuw moge brullen in de Sinai.
Ook gemeten aan de verfoeilijke bio-industrie is ons land zwaar overbevolkt. De Tien Geboden kennen eveneens sabbath toe aan het vee, i.e. ontspannen rondscharrelen in een natuurlijke omgeving. Maar vooral op de Veluwe en in Brabant weten ze beter of zijn ze danig goddeloos. Gelegen aan de monding van Europa's belangrijkste rivier -die je vanuit de trein te Rotterdam niet mag zien- is ons land economisch gezien helemaal niet overbevolkt. Er kunnen nog miljoenen arbeiders bij om het kapitalistische systeem te doen gedijen. Bijvoorbeeld in een Middendam, nee geen Am-Ro-dam maar met cooperatieve, collectieve huishouding, tussen Utrecht en Den Bosch op een enorme heuvelige terp met naast het Centrum het vliegveld voor de geluidsarme nieuwe generatie toestellen, een Psalmenhuis waar joden, christenen en moslims terecht kunnen omdat ze die wereldberoemde poezie als gemeenschappelijk erfgoed hebben, een "Orchard Road met omgeving", net als vooruit dan maar van elders gecopieerde mooie wijken plus een eigen futuristische kern. Voor zeg drie miljoen inwoners zodat Holland of een nieuw georganiseerde Benelux federatie van autonome gewesten stedebouwkundig niet achterblijft maar mee voorop gaat lopen. Van Randstad zo naar een Ringstad, mede het Brabantse stadsgebied omvattend en als diamant in die ring zo'n metropool? Dit laat niet onverlet dat elders in het lande de schop gehanteerd mag worden om fraaier en doelmatiger platteland met ook nieuwe dorpjes en gehuchten te krijgen. Thans is de supermarkt niet langer maatgevend voor de omvang van een nederzetting. Je kunt terpen maken bovenop de dijk langs de Eems met daarop wonen. Omdat de olie relatief goedkoop is en je de beschikking over machines hebt zijn stukken met de schop gemaakte dijken te vervangen door heuvelige waterkeringen met voorland dat een overgangszone vormt. Zo eentje ook rondom een droog te maken stuk IJselmeerbodem tussen Stavoren en Enkhuizen voor groot wild, want voor vissen en vogels is dat meer overmatig groot. De expressetrein Groningen-Randstad kan er langs en als die bij een drenkplaats eventjes langzaam rijdt komt NL wellicht op het lijstje in Thomas Cook's European Time Table met interessante spoorwegtrajecten. Rottum tot een vijftig vierkante kilometer vergroten door ophoging met duin en dijk is niet lastig en op de oostelijke helft is een koninginnebadplaats mogelijk. Door de zon op de ondiepe wadden tot 25 graden opgewarmd water stroomt bij eb langs het strand en 's winters levert de Eemscentrale warmte voor een prettig overdekt zeebad, waar ook conferentiegangers in zullen willen duiken. Bezoek aan het Blauwe Meer met bruinig water is hen niet gezien, doch wel komen de toeristen als dat kunstmatige meer, pesterig ontworpen ten gerieve van zuinige semi-miljonairs in een communistisch dorp, drooggemaakt wordt voor een prachtige collectie van 's werelds koeienrassen. Allerlei collectieve buitens passen in een halve Markerwaard waarvan het oppervlak eerst bewerkt wordt tot een golvend terrein met beekjes die naar een bekken voeren dat gebruikt wordt bij "opslag" van electriciteit. Waarom de stevige dijk rond de Eerste Maasvlakte overbodig maken als een electriciteitscentrale evengoed, want zware fundering behoevend, in zee te bouwen valt in de vorm van een caldeira met binnenstrand? Op tien kilometer buiten de kust heb je nog maar weinig slib van de Rijn in het water en 's zomers wat meer zon. Olietanks zijn onder te brengen in de flanken van dit "gebergte" of in monolith-bergen gelijk men die in kalksteengebieden van Zuidoostazie vindt. De oevers van de Nieuwe Waterweg liggen er schandalig verwaarloosd bij en laten ze op het stadhuis van Rotterdam eens aan het werk gaan om hedendaagse innovatie te bedenken in plaats van dat stokoude achterhaalde plan voor een Tweede Maasvlakte te willen. Dan is er ook te doen op de Veluwe, een in de voorlaatste IJstijd tot heuvelig terrein gevormd gebied dat later tijdens een volgende koude periode enorm afgevlakt werd. Mogen wij eraan sleutelen en langs de bestaande hoogste delen een nieuwe Rijntak of IJseldal creeren? Het vrij komende zand werp je op tot skiheuvels van 500 meter hoog: de witte bergen als ze 's winters een sneeuwkap krijgen.
Nederland werd in het laatst van de vorige eeuw zeer statisch gehouden terwijl voorheen juist allerlei initiatieven grote variatie teweeg brachten in het deltagebied van Rijn, Maas, Schelde en Eems. Bedenk wat je interesseert aan toekomstige reformatie der vaderlandse bodem en hoe je daar discussie over kunt houden leidend tot referenda.
De theorie over de plaats van volkeren in deze wereld is aan verandering onderhevig en dat in hoog tempo bij de huidige migratie, door de electronische cultuur en vanwege dikkere portemonnees. Het verdrag van Lissabon valt te kenschetsen als een onwaardig stuk dat over grenzen heen de macht bij een elite tracht te houden zonder te informeren of het volk wel aan de burgers toekomende zeggenschap wenst af te staan. Het is duidelijk dat bij referenda over hoofdzaken met uitwerking door een ondergeschikt parlement er forse nivellering der inkomens zal ontstaan en dat wenst de bovenlaag zich niet. Er is een nieuw stuk nodig: het Verdrag der burgers en art 1 daarin moge luiden: Wie een ander schepsel inperkt anders dan bij redelijke ruil zal zelf beperkt worden. Heel oud is eerdere verwoording, het Tweede Gebod "Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf". Verboden worden telkens omzeild en dan zijn er aanvullingen nodig. Een gebod daarentegen is alles omvattend en komt positiever over. De hierboven voorgestelde tekst is van het karakter sanctie, een strafbepaling inhoudend, nog nader in te vullen. Merk op dat automatisch hiermee het recht op referenda wordt erkend en de plicht om deze te organiseren. Merk op dat automatisch de bio-industrie verboden wordt en dat daarom overbevolking met mensen tegen te gaan is. Vrijheid van godsdienst en meningsuiting vloeien er eveneens uit voort en miljonairs mogen niet langer op anderen parasiteren. Zie er op toe dat met goede discussie er acceptabele verfijning komt.
Maar vaak wordt het volk onvoldoende geinformeerd, al op school, en is het niet in staat om mee te praten en de verantwoordelijkheid op zich te nemen die vast zit aan deelname aan beraad en besluit, toch iets wat elk mens toekomt. De vakmensen zullen al verdeeld zijn over bijvoorbeeld het stichten van een Midburg, die miljoenenstad van onnederlandse allure, waar de misschien iets verlegde grote rivieren doorheen stromen en je tracht micromilieutjes als kleine paradijsjes te scheppen. Omdat er zoveel alternatieven zijn. Economen kunnen er aan gaan rekenen en tot de conclusie komen dat het een laaggeprijsde oplossing vormt voor veel problemen, terwijl technici hun hart ophalen aan het verzinnen van autoloos transport in de stad zelf, zodat de mensen enorm aan ruimte winnen. Ondertussen wilde God ginds Boven mogelijk op Terra iets anders dan bloemkool bush zien en de strakke lijnen der autowegen dienden wie weet als welkome afwisseling. Wat is Zijn bedoeling eigenlijk? In de wetenschap is de Eerste Oorzaak volkomen onbekend. De religie noemt die God en stelt daarbij dat Hij ons vriendelijk gezind is. Maar sinds Darwin weten we dat er fysieke evolutie gaande is en thans dringt ook door dat eveneens geestelijke gewenst en aan de gang is om geen zombies of automaten te worden. Dat vergt kennelijk het doormaken van lief en leed, het herkennen van goed en slecht en kiezen. Dus valt te verwachten bij passend bestuur van Boven dat we niet de ideale stad zullen en mogen bereiken in dit strijdend leven. Al zijn er velen die zich liever laten verwennen en met name daartoe de Mammon zich als relatie zoeken.
Windows Live Photos
woensdag 25 november 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten