Natuurlijk wilden de voormalige slaven en koelies graag de touwtjes in handen nemen die Den Haag dan maar zou afstaan. Waartoe de fungerende minister-president samen met aanhang wel bereid was, zo niet graag van het geld kostende gebied in Zuid-Amerika af wilde. Een goede econoom kon op redelijke gronden voorspellen dat een onafhankelijk Suriname met zo geringe bevolking en weinig productiecapaciteit arm zou blijven. Die minister-president was misschien gewoon dom.
Het is hoogste tijd om effectiever op te treden dan met slavernijmonumenten en afkoopsommen. Helemaal niet dat de Haagse regenten het ginds weer voor het zeggen krijgen maar om welvaart te delen. Net als er in de grote stad beter verdiend wordt dan op het platteland en er compensatiestromen door de overheid ingezet worden om de verschillen te verkleinen is zoiets ook mogelijk vanuit de Hollandse metropool naar het land Suriname met een bevolkingsdichtheid van vijf per vierkante kilometer. Zeg ongeveer twintig per vierkante kilometer omdat het Amazone-oerwoud plus aangrenzend gebied gespaard moet worden voor de wilde flora en fauna.
Een optie om geldstroom van hier naar daar op gang te brengen is dat laten gebeuren binnen een unie van de Benelux en Suriname. Waar dan één partij niet de absolute meerderheid heeft. Beter nog een Unie van vier nederlandse autonome gewesten, die van de zuiderburen, Suriname en de Antillen. Waar ook nog diverse mini-staatjes die hulp nodig hebben bij kunnen.
Een niet steeds grotere, zwaardere, duurdere, meer vervuilende auto doet geld over houden, behalve voor melk nadat het kalf bij moe koe gedronken heeft, voor prettige doelen. Zoals heffing op producten uit lagelonenlanden om gindse AOW-potten te helpen vullen. En richting Suriname, met name door er werkgelegenheid te bevorderen voor redelijk inkomen. Ze hebben daar een vrij vlakke Tafelberg op duizend meter hoogte, dus met een iets koeler klimaat. Geschikt voor een sabbatsdorp, waar ook schooljeugd naar toe kan om de tropen te leren kennen? Vier weken daar wegen op tegen twee maanden thuis in de klas en bezie zo het financiële plaatje. Met een spoorlijn erheen, dat is gelijktijdige aankomst van 1e en 2e klasse in plaats van een Mercedes die een oude gammele bus voorbij zoeft. Voorlopig gewoon even hoppen per vliegtuig.
Zo'n sabbatsstad met huisjes in het groen maakt in Nederland talrijke flats tijdelijk beschikbaar voor anderen. Dat vergt goede organisatie! Ons nieuwe kabinet moet maar eens met wat miljarden over de brug komen voor bouwen in Suriname waar het goedkoop is en het resultaat heel plezierig lijkt te worden voor toeristen, sabbatsgangers en uiteraard voor nu pinarende surinamers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten