maandag 31 maart 2008

tennis training (3)

 
souplesse vergroten
                                          Bij het ontplooien van sportieve activiteit is het van groot belang om soepel te bewegen en alleen daar waar het nodig is kracht te ontwikkelen door de spieren aan te spannen. Het tegenovergestelde, de spieren ontspannen, bespaart energie en het is zaak om verspilling door onnodig aanspannen te vermijden. Betere beheersing van de onderscheiden spieren helpt ook vooruit bij het aanleren van techniek. Daarom moet de beweging bij een slag met het racket gecontroleerd worden op verschillende punten in het traject van de zwaai.
Een extra oefening om het ontspannen beter onder de knie te krijgen is het volgende:
Steek een arm recht vooruit op schouderhoogte. Ontspan vervolgens de betrokken spieren. Als de arm niet als een zoutzak naar beneden valt heb je niet echt resoluut ontspannen.
Draai, nog zonder racket in de hand, hierna in voor een zachte backhandslag. Daarbij wordt je arm in goede uitgangspositie voor het maken van die slag gebracht en zal de hand ervan ongeveer op schouderhoogte komen. Als je nu de armspieren ontspant valt volgens de mechanische wetten de arm omlaag en eindigt door eerst de zwaartekrachtsversnelling en daarna idem -vertraging op een half metertje aan de andere kant van je lichaam.
Nu nemen we weer dezelfde uitgangspositie aan, ontspannen zodat de arm naar beneden begint te vallen, maar activeren dan de spieren tot een doorzwaai. Waar de bal geraakt zou moeten worden dient het maximum van deze krachtsontplooiing te liggen. Goed inslaan betekent dit proces bewust een aantal keren herhalen, zodat je de bijpassende timing vindt. Moet je in de wedstrijd hard slaan en daarop het aanspannen van de spieren afstemmen dan zul je via deze oefening grotere efficiency bereiken. Laag geklasseerde spelers vallen door de mand omdat zij bij het inspelen verwaarlozen "de eerste bal" technisch perfect te slaan, uit gemakzucht frontaal naar het net blijven staan en de bal als het ware opscheppen. Altijd bezig zijn om die eerste bal "volgens het boekje" te behandelen leidt tot begeerlijk automatisme in goed slaan.
 
    De warming up staat in het teken van vergroting der souplesse en als je volgens onderstaand schema er bij gaat zingen komt er vanzelf afwisseling van geactiveerde en relaxte spieren, toch?!:
 
       Bewegen, bewegen, bewegen   (looppasje op de plaats)
       dan vegen, flink vegen, diep vegen  (zijwaarts opgaande zwaai met beide armen)
       nu draaien en zwaaien en maaien  (shuffelende draai met zwaaien op schouderhoogte)
       een stapje maken, de bal gaan raken  (ruim schuin naar voren instappen met daarna
                                                            forehand of backhand zwaai)
       ook springen, hup springen  (springen komt soms voor bij een smash, maar doe het wel
                                               licht als je van huis uit geen bokser bent)
       en swingen, toe swingen     (verplaatsen van de voeten om de juiste plek te leren vinden)
       tot slot de shuffle met een knuffel  (twee spelers dicht bij elkaar bewegend vereist
                                                         aandacht voor de "fijnafstemming")
 
                                -----------------------------------------------------------------
 
de   T-dans
                            vierkwartsmaat
 
In starthouding bewegen op de plaats    123./123./123./123./
instappen rechts en links                        links rechts links./rlr./lrl./rlr./
shuffelen in dubbel tempo,
     zijwaarts en draaiend                        lrl./rlr./enz.
forehand met uitzwaai op schouderhoogte, eindigend in omhelzing 
     herhalen tot er een partner gevonden is
now a kiss / or shake hands                    m m mm/       clap, clap, clap
alles gevarieerd volgens de muziek herhalen
     en met steeds een andere te vinden partner
 
vervolg (gevorderd):
               rappen in vlot tempo    
               allen beginnend uit opstelling in een rij, heer naast dame danwel heer
               backhand uitzwaai met de vuist gespannen
               idem 180 graden gedraaid
               shuffelend een kring vormend
               imitatie opgooi en opslag in dans ritme met vooraf "stuiteren"
               dit herhalend langzaam overgaan tot overwinningsteken 
                     (beide armen omhoog) "be my friend, yeah"
 
De bedoeling is om lenigheid aan te kweken en ook andere dan eigen partner te ontmoeten in uitvoering van de dans.
What a miss, need a kiss/need no kiss, I'm to fish, superkiss                                          
                                                        


Geen opmerkingen: