woensdag 3 oktober 2012

openbaar vervoer

 

        kan het efficienter?


                      Als de Noord-Zuidlijn te Amsterdam overgedaan wordt aan de NS hoeven veel forenzen niet over te stappen en dat scheelt tien minuten per dag, een uur per week, een week per jaar! Voor bezoekers van de hoofdstad die veel adressen afgaan is een Linksom/Rechtsom-tram, samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24 heel handig, vooral indien de stoplichten voor autos aan de achterzijde van de haltes geplaatst worden. Daarbij past een semi-Doorloper, een metro met beginpunt CS, dan lus Bijlmer, Ring, Muiderpoort en Amstelveen. Maar breng de GVB-directie eens aan het verstand dat onderzoek hierover de moeite waard is. 

                     Als het Rijk een dubbeltje meer accijns op de benzine legt kan daarmee al het bus- en tramvervoer bekostigd worden, zodat de reiziger zonder rompslomp en zonder traliepoortjes te hoeven passeren gratis mee kan. Dat scheelt zoveel werk dat de AOW minstens een maand eerder kan ingaan.

                     Als de NS managers de laan uitgestuurd worden omdat zij het Verdrag van Parijs (1953) art 60 schenden (het verdrag garandeert dat ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden; beperkende voorwaarden zijn niet toegestaan) en er een derde klas ingevoerd wordt (mag 2b heten) hoeft er geen asfalt bijgemaakt te worden. Mits natuurlijk forenzen niet aan de reiskostenvergoeding voor hun auto verdienen.

                     Als de luchtvaartmaatschappijen extra tax moeten betalen voor elke lege stoel wordt de CO2 uitstoot vast minder. Besef dat Ryanair ongevraagd andere passagiers de brandstof voor uw reis laat betalen als u voor een tientje of zo mee gaat. Vindt u dat prettig?
 
    

Geen opmerkingen: