vrijdag 22 juli 2016

1,7 miljard euro verspillen

Haroen zat naar de sterren te kijken in de hoop dat er eentje omlaag zou vallen en hij een wens kon doen. Dit laatste was wel nodig nu ze hem uit het kalifaat weggejaagd hadden en hij met een klein groepje getrouwen midden in de woestijn verbleef. Hij bepeinsde dat er altijd volop mensen zijn die baas willen spelen en als dat niet lukt lelijk tegen je gaan doen. Als voormalig heerser had ie zulke boosaardigen onder de duim weten te houden.  Maar ach, met wapens uit het buitenland en beloften -overigens valse- aan het volk konden bandieten machtig worden. Om met moord en ander verderf angst te zaaien en wie niet mee wilden te doen voelen.

Een straaljager vloog over. Eén van zijn mensen zei dat het een nederlands toestel moest zijn omdat het hun beurt was te bombarderen. Hoe staat het met die Ronde Tafel, vroeg Haroen. Ik bedoel in die grote ARK op het water van Amsterdam waar ze werken aan oplossingen voor conflicten tussen twistende en vechtende partijen. Neen, kreeg hij ten antwoord, ze geven daar het geld liever uit aan tunnels en meer asfalt. Zoals bij de Zuid-As, waar parasieten in luxe kantoren 4 x zoveel geld uit arm Afrika halen middels belastingtrucs.... Ja, ja, viel Haroen in de rede, dan er aan ontwikkelingshulp en uit collectes heen vloeit. Hij vervolgde: Hoe slecht zijn ook daar de mensen, maar zonder handtastelijkheden. Och, merkte één van zijn metgezellen op, in het verleden was er genoeg smerig geweld en als je de kapitalisten in hun portemonnee raakt...  Berg je dan, vond Haroen, indien er geen regering is die de hebzuchtigen intoomt.

Ze dronken een colaatje dat ze kregen van een bedoeïn met prachtige kamelen. Haroen had hem gevraagd waarom hij geen auto met laadbak had en daarop hoorde hij dat zo'n ding minder goed gezelschap was. Wat kost zo'n straaljager wilde een der mannen weten. Een vrouw, specialiste in produktievraagstukken, legde uit dat van zo'n bedrag meer dan tienduizend mensen wel een jaar konden leven; nog meer vluchtelingen met tijdelijk bescheiden aspiraties. En zachtjes: Als er kinderen geraakt worden door de bommen van zo'n superb toestel - daarvoor is geen regeling, ook niet van de werknemers in de fabrieken waar die gemaakt zijn.

                               rekensom

                                                        Als Schiphol ontoegankelijk gemaakt wordt voor auto's van reizigers wordt dan verbreding van de Ringweg Zuid overbodig? Parkeren vlakbij de incheckbalie is niet mogelijk en men moet nog de bus nemen daarheen. Dat kost tijd die niet geringer uitpakt dan reizen per openbaar vervoer over het grootste deel van voor- en natransport bij het vliegen. Echter is de wetgeving terzake niet in orde doordat de auto via het bedrijfsleven dikwijls heel goedkoop is. Indien alle aftrekregelingen voor de personenauto vervallen dan verdwijnen meteen de files, maar voor mensen met weinig inkomen die beroepsmatig de auto nodig hebben zal er compensatie nodig zijn; hetzij van de klanten afkomstig of door flink hogere belastingvrije voet. Dit laatste valt gemakkelijk te compenseren door verdubbeling van de brandstofprijs. Dat remt overbodig rijden en is uitermate gunstig voor lokale ondernemers vanwege verminderde concurrentie door grote handelaren die liefst tot in de verste hoeken van de Aardbol verslepen. Wie toch niet meer geld op de weg kwijt wil kan minder ijzer in de vorm van een overmatig grote, zware wagen heen en weer slepen. Voeg dan een aantal racecircuits toe, want een dure auto heeft meer power, zo begeerd door velen onder u. Het is de vraag of een maximumsnelheid van honderd kilometer per uur veiliger is dan 130: Omdat je bij traagheid misschien in slaap valt! Wellicht wordt op het circuit in een huurbolide rijden net zo gewoon als naar de bioscoop gaan in plaats van alles voor thuis te kopen. Verbreding van de Ringweg Zuid tot zes rijstroken, waarvan 4 voor doorgaand verkeer en twee voor de stad leidt tot fijnstof vanaf de fly over boven tennispark Joy Jaagpad. Is het verstandig om dan maar van club te veranderen? Er kunnen minstens twee stroken van af als de stad niet verder volgepropt wordt. Beter is een metrohalte aan de westkant van de Schinkelsluis, passend in een semi-Doorloper metro met route Schiphol-Amstelveen- Muiderpoort-Ring-lus Bijlmer-Centraal Station; zeer economisch te berijden vanwege minder eindhaltes en ook voor deeltrajecten geschikt zoals rechtstreeks van en naar de Arena. Doe de Noord-Zuidlijn over aan de NS voor forenzen. Dat scheelt hen tien minuten overstappen per dag, een uur per week, een week per jaar, een jaar eerder met AOW. Bezoekers van de hoofdstad die verschillende adressen af gaan en niet naar verre metrostations wensen te lopen of trappen te nemen hebben meer aan een Linksom/Rechtsom-tram, samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24. Het grote probleem is dat dit niet uit de koker van de PvdA stamt zodat men geen onderzoek wilde verrichten. De Raad van State buigt zich over kwesties van individuele schade, benadeling door het 1,7 miljard project dat de aannemers wel een paar honderd miljoen winst op zal leveren; niet over wat er beter met zulk geld te doen valt, bijv. bouw van een grote ARK met Ronde Tafel in het Oosterdok voor twistende en vechtende partijen die geen toegang hebben bij de VN te New York. Met hierbij een wetenschappelijke staf die oplossingen helpt aandragen en met publiek voor matigende invloed. Dat zet Amsterdam internationaal op de kaart! Bijv. een kalifaat in moslim gebied hoeft niet slecht te zijn mits art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens gerespecteerd wordt.

Hoort Schiphol te groeien voor nog meer buitenlandse overstappers? De bevolking zegt nee en te Soesterberg liggen twee prima banen die met een zakelijk centrum erbij veel luchtverkeer kunnen verwerken. Al meteen indien voor lawaai gevoelige mensen verhuizen of later als ze dood zijn. Vliegveld Eindhoven behoeft een stationsgebouw aan het spoor, dat een kilometer verderop ligt. Eelde is te verplaatsen naar een nieuw stadje op de hoek van wad en Eems dat centrum voor de Eemshaven wordt en tevens een rood-christelijke universiteit krijgt omdat de Vrije Universiteit van God los is en zich niet meer richt op kleine luyden, bijv. uit Westpapoea, doch op carrière maken, medemensen voorbij streven en baas over hen worden. Die nieuwe stad kan het bestuur van een autonoom landsdeel der Republiek huisvesten en afroming van de aardgasbaten naar de Randstad stoppen. De Oost-Groningers zitten bovenop de aardgasbel maar verkeren deels in armoede. Men bouwt daar prima kustvaarders en dat zal ook wel lukken met trams en treinen. Zodat die niet uit het buitenland hoeven te komen, hetgeen een veertig procent aan loonbelasting en sociale premies scheelt dat niet in een buitenlandse schatkist verdwijnt. Zelfs bouw van dienstauto's voor de overheid in eigen land is daarom gunstig.

Autonomie blijkt noodzakelijk omdat de heren in Amrotdhudam de provincialen altijd als minder zullen beschouwen. De EU wenst spreiding van werk en welvaart en heeft art 1 der Verklaring van de rechten van de mens als grondslag van Verdragen. Welke gaan voor nationale wetgeving en dat leidt automatisch tot een republiek van gelijkwaardigen, die deelnemen aan beraad en besluit zoals via bindende referenda. Ons "Brussel" moet nog flink bijgestuurd worden, maar als die zou verdwijnen belandt er meer macht in verre vreemde hoofdsteden en in centralistisch Den Haag. Dat hebzuchtig Amsterdam begunstigt met in West-Europa overbodige grotere zeesluizen en ondernemers spekt met meer asfalt en onnodige ondertunneling van de Zuid-As ad 1,7 miljard euro. Nabij het Centraal Station van de hoofdstad is volop ruimte voor nieuwe concentratie en voor de Zuid-as, waar men voornamelijk leeft van parasitisme, is er daardoor geen grote toekomst. Gelet op de stijgende zeespiegel hoor je voortaan niet meer te bouwen lager dan een tien meter boven naburig groot water. Dus veel op terpen, hetgeen fraai landschap oplevert. Alzo op station Zuid liever een piramidaal gebouw met veel ruimte in plaats van ondergrondse sombere toestanden. Met bovenin een cult centrum waar men kan reflecteren over via belastingtrucs 4 x zoveel geld uit arm Afrika halen dan er aan ontwikkelingshulp en uit collectes heen vloeit.

Moet de NS capaciteit maken om een zo groot mogelijke spits te verwerken? Welneen, met differentiatie van tarieven valt spreiding te bereiken en bovendien is het dank zij technische vooruitgang en bij weglating van verkeerde concurrentie helemaal niet nodig om nog op vijf dagen 40 uur te werken. De NS schendt voortdurend het Verdrag van Parijs uit de jaren vijftig, hetwelk garandeert dat ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden. Naast je zit misschien iemand die voor half geld reist, hoewel dit niets te maken heeft met de totstandkoming van het vervoersaanbod. En een omweg maken via Hema of Blokker voor een goedkoop kaartje is absurd. Nieuw spoor ware aan te leggen over een heuvelige waterkering in het overmatig grote IJselmeer met daarachter droog land voor groot wild, inclusief de bedreigde siberische tijger, voor een non stop trein Groningen-Randstad. Die bij een drenkplaats even langzaam rijdt! Zo ook een lijn Paramaribo-Zanderij-sabbathsstad op duizend meter hoogte in heerlijk klimaat te midden van wilde flora en fauna. Waarom geen trein naar Ameland, rijdend bij laag water, tot aan een gigantisch rotshotel op de westpunt die dan niet meer afkalft.

Geen opmerkingen: