woensdag 5 april 2023

staatsfabriek voor autootjes

                       De vervuiler betaalt. Maar niet als het om stikstof gaat en er uit Onze Schatkist geld gehaald wordt om met 120% boerende miljonairs uit te kopen? Bij navolging is die kist gauw leeg. Normaal is een flinke boete op vervuiling en als dat niet helpt strengere strafvervolging. Dat leidt tot krimp in de veehouderij met betere omstandigheden voor de dieren. En met hogere prijzen voor de eters van dode dieren. Maar dat is geen bezwaar omdat er flink te bezuinigen valt op de alsmaar grotere, zwaardere, duurdere, meer vervuilende automobielen. Het land is rijk genoeg om iedereen meer voor verantwoord goed voedsel te laten betalen; alleen willen welgestelde egoïsten vaak niet voldoende de inkomsten delen. 
Maar waar koop je een kleinere, zuinigere auto? Het buitenland levert die niet behalve dat malle halve ding op het fietspad. Misschien niet omdat er op lager geprijsde producten minder te verdienen valt? Dat zie je ook aan het ontbreken van een elektrisch, afneembaar Solexmotortje op het voorwiel van zeg honderd euro voor een lichtgewicht fiets, die zware krengen "met honderden euro's korting" beconcurrerend. NL heeft voldoende kennis om bijv. een soort vergroot elektrisch Dafje te bouwen voor een tien mille, die de Mercedes als taxi vervangt in de stad, etc. Wachten op een familie die zulke fabricage start is niet slim en de vele immigranten moeten ondertussen ook een prijzige auto krijgen, zodat het drukker op de wegen wordt en de ceo van Albert Heyn bij elk persoon meer zijn salaris plus bonus met bijna een halve euro ziet stijgen. 
Als je in het buitenland koopt verdwijnen sociale lasten en loonbelasting op het gekochte in een buitenlandse schatkist. Daarom mag productie in eigen land nominaal duurder lijken, terwijl in werkelijkheid dat helemaal niet het geval is en bovendien talent kans krijgt om eens zelf mooie voertuigen te ontwerpen. Is dat minder belangrijk dan de export van vlees? De ambtenaren in den lande zijn niet in staat om die collectieve onderneming voor het maken van leuke kleinere auto's op te zetten. De krant mag discussie aanzwengelen hoe dat dan wel zou kunnen gebeuren.

Geen opmerkingen: