vrijdag 30 mei 2025

luchthavens Haarlem / Eemshaven

                                                                      Via Schiphol reizen kost veel tijd op de grond. Erheen kunnen zich opstoppingen voordoen en idem op het vliegveld zelf, terwijl er dikwijls een lange weg af te leggen is van het vervoer over land naar het vliegtuig. Bovendien duurt het taxiën soms wel een kwartier. Een nieuwe kleine terminal is wellicht mogelijk bij de verste startbaan en zou de reistijd voor bepaalde bestemmingen verkorten. Aan de spoorbaan gelegen hoeft auto's parkeren hier niet.
Een compleet nieuwe luchthaven en Eelde vervangend wat betreft passagiersvervoer lijkt mogelijk bij een Eemsstad aan de monding van het estuarium, waarheen ook trein- en veerverbindingen te realiseren zijn. Daar de Vrije Universiteit door de managers aan de christelijke achterban ontnomen is past hier misschien ook een universiteit, waar niet het kapitalisme hoogtij viert. Die VU wil kenniskwartier worden van de Zuid-As, waar men aan belastingontduiking doet. 
Misschien moet stichting van iets dergelijks nog even uitgesteld worden teneinde eerst nieuwe prachtige architectuur te vinden. En de vliegbaan pal naast de stad te leggen indien lawaai en vervuiling aanzienlijk verminderd worden. Men kan nieuwe vliegtuigen zich voorstellen als met ruime deuren aan de onderkant voor gemakkelijk in- en uitstappen. Bezoek een luchtvaartmuseum en zie dat het niet moeilijk is om iets te laten vliegen, al wordt het moeilijk om economisch goed tevoorschijn te komen. De KLM heeft een nogal slechte reputatie wegens verschillende tarieven voor verschillende mensen. Een nieuwe luchtvaartmaatschappij, Algemene Lucht Transport Onderneming, zou vanaf vliegveld Eemsstad kunnen opereren. 
Bij een vergroot Rottum, als het niet verkocht wordt aan Trump om er een militaire basis te vestigen, met de ene helft voor toerisme (er varen 's zomers op zaterdag 7 grote veerboten uit de Eemshaven naar Borkum!) en aan de andere kant natuurzone, voortgezet tot aan de hoogvenen bij Emmen, mag redelijke klandizie voor het vliegveld verwacht worden. Ook kan het dienen als uitwijkhaven. Dit is onder meer van belang voor toekomstige elektrisch aangedreven vliegtuigen met tamelijk geringe actie-radius, die een sprongetje maken van Scandinavië naar het NL-spoorwegnet.

Geen opmerkingen: