maandag 25 juni 2012

straattoneel


             Å-landers? 

Uit een piepklein caravannetje klinkt chantend Hare, hare Krisna, Rama, Hare Krisna en een jongeman komt dit zingend naar buiten, danst er een beetje bij, stokt soms even maar hervat als met nieuwe moed.
Een vent komt langs, modieus gekleed in vrijetijds outfit met driekwart broek en begroet: Ha, die Joost; nog steeds in de Beweging? Hij haalt een pakje sigaretten tevoorschijn, steekt er een op en offreert ook aan Joost, die hoofdschuddend weigert. V gooit na een trekje de sigaret weg en maakt die uit met zijn voet. Gelijk heb je; roken is slecht, niet goed voor je gezondheid. Maar 1 trekje is toch niet zo' n grote zonde?
Joost: 1 trekje is toch verslaafd....denk ik.
Vent: Tja, wie is niet verslaafd?! Jij toch aan het chanten. Hij doet dat na in een te hoog, slordig tempo: Hare, hare Krisnaaaa.
J: Nee, zo moet het niet. Je hoort er goed ritme in te brengen. Dat verdrijft al het andere zoals alleen muziek kan. Je wordt schoon van binnen. Dat is de bedoeling.
V: Maar steeds herhalen, he? Om schoon te blijven? Niet hebzuchtig worden naar autos, vrouwen, poen, meesterlijke baan. Hij kijkt naar de caravan. En een behoorlijk huis; heb je nog niet genoeg van dat kleine caravannetje? Ik weet wel wat beters, ik kan je helpen om dat te regelen.
J: Niet nodig. Ik ben tevreden.
V: Tevreden! Straks moeten we stemmen voor de verkiezingen. De VVD heeft niks aan iemand als jij. Tevreden met niks! Waarop stem jij eigenlijk?
J, nadenkend: Ik moet kiezen. Iedereen moet kiezen. En als je verkeerd gekozen hebt moet je opnieuw kiezen.
V: Ho, ho; je mag maar eenmaal stemmen. Dat weet je best. Na een korte pauze: Ik bijvoorbeeld, ik aarzel nog. Ik zit een beetje in het midden maar het CDA is niets voor mij. Daar zetten ze een vrouw met vijf kinderen op de lijst terwijl de wereld lijdt onder overbevolking. Je vraagt je af of ze dom is danwel een egoiste.
J: Je zult er nog wel aan toe willen voegen dat het ook niet eerlijk is dat de Grieken minder dan anderhalve euro voor de benzine betalen. De minister van Financieen is een CDA-er.
V: Precies, en ik moet straks een kleinere auto kopen die minder lust, minder uit mijn portemonnee haalt.
J: Ga je minder ijzer heen en weer slepen?
V: Hoe bedoel je? Ik handel niet in ijzer.
J: IJzer in de vorm van een auto, overmatig groot en zwaar.
V: Ik fiets ook, hoor. Dat zal jou niet meevallen met zo'n soepjurk aan.
J: Wij in de Hare krisna Beweging dragen gewoon eenvoudige kleding en waarom dat oranje is weet ik eigenlijk niet.
V: Je valt er in elk geval wel mee op.
 
Er komt een meisje aangefietst, ze zet het rijwiel tegen het caravannetje, omhelst en kust Joost.
V, plagend: Pas op hoor, geen sex voor het huwelijk bij de Hara.
Meisje: Nee, en hij eet ook zo vegetarisch, bijna veganistisch, geloof ik.
J: Dieren zijn ook levende wezens van Krisna, de Heer der Schepping.
M: Van God, bedoelt hij. Van Allah, Jaweh, dat zijn allemaal namen voor Krisna waarin hij gelooft. Jammer, jammer, dat hij ook niet meewil naar de dancing, niet naar de bioscoop, niet wil genieten van een joint. MAAR IK HOUD VAN HEM!
J: Wel naar de film als het maar een goeie is.
V: Smaken verschillen; je gaat vast niet naar vechtfilms.
J: Onze goeroe leert dat Krisna, God, liefde is en dat wij allemaal een beetje deel hebben aan zulke mooie goddelijkheid. Wist je dat het woord Krisna de Aantrekkelikjke betekent?
V: Zou ik ook best kunnen gebruiken, een beetje goddelijkheid om niet onder de duim te geraken van ambtenaren, onderwijzers, regenten en hun politie, de D-66 stemmers en nu ook al de SP. Tegen publiek: Die SP wil een nieuwe naam. Nou, van mij mogen ze de oranjepartij heten. Het zijn materialisten, uit op loonsverhoging maar niet op gelijkheid van de mensen. Net zo min als de bobos van de PvdA die zelf een ton vangen en wat gunnen ze aan het volk? Een stadspas! 
M: En Groen Links! Ooit te links, van de wal in de sloot, maar nu opschuivend naar rechts, verrechtsend. Ze hakkelt een beetje. Hoe zeg je dat? Ver-rechtst.
J: Maar Marie, lieve; stem toch gewoon op de Dierenpartij. Als die het goed menen met de dieren zullen ze ook de mensen respecteren en niet proberen baas over hen te worden.
V: Zijn ze daar voor referenda? Referenda over hoofdzaken, waarna een ondergeschikt parlement zorgt voor uitwerking en dagelijkse controle?
M: Het is zo'n klein partijtje. Met weinig invloed. Bijna heel Nederland eet toch rustig van de bio-industrie, vindt plofkippen lekker? Zelfs op de Vrije Universiteit hoewel de Tien Geboden zeggen dat ook aan het vee sabbath toe komt, ontspannen rondscharrelen in een natuurlijke omgeving.
V: Ach, het zijn daar carrierejagers. Ze willen kenniskwartier worden van de kapitalistische Zuidas. Waar geen plaats is voor kleine luyden!
M: Dan zou er dus een nieuwe universiteit moeten komen voor deze, eh minderen, vermeende minderen?
V: Maar niet in het al zo volle Amsterdam. Kan het niet ergens boven Uithuizen-Roodeschool? Daar hebben ze toch al een stadje nodig bij de Eemshaven.
J: The Joe-it Hjoe-i-zen-Roede-skoel university. Klinkt goed.
M: Onzin, je bent gek als je je moedertaal verwaarloost.
V: Dan lopen er heel wat gekken rond op de NL universiteiten.
J: Het zij zo.
M: We zouden overigens best dat lelijke ge ge kunnen afschaffen. In het gronings doen ze, net als in het engels, daar niet aan.
J: Het onderwijs is niet goed. In ons gidsboekje "Tijdloze Eenvoud"  staat dat honden op hun vier poten daarheen hollen waar ze hun zinnen, hun lusten kunnen bevredigen. En de mensen doen dat op vier wielen. Maar toch ook op hondse wijze, niet voor geestelijke ontwikkeling.
V: Valt wel mee hoor; vind je mijn kleren niet mooi? Die heb ik esthetisch uitgezocht, een geestelijke prestatie dus tot uiting komend op materieel nivo.
M, lachend: Tjonge, wat word jij filosofisch. Zeg daar eens wat op, Joost.
J: Bij de Hare Beweging geldt geloof in verschillende levens na elkaar met wedergeboorte hoger of lager, ook in dieren of zelfs als insect. Net zo lang totdat je het stoffelijke achter je gelaten hebt. Bezit, geld, status telt niet, telt bij ons niet.
V: Even goeie vrienden; je mag best meerijden in mijn mooie auto, hoor.
J: Ik moet eerst nog wat chanten, gedachten aan glanzende automobielen laten verdwijnen, weet je.
M: Ik doe mee, al ben ik niet in de Hara. Tegen publiek: Ik hou zo van Joost.
V: Och, ik ik kan ook wel een beetje dansen en mijn stem is niet slecht.
M en V beginnen te chanten, al dansend bewegend.
J tegen publiek: Iedereen is een eeuwige spirituele ziel, verbonden met Krisna, de Schepper, die in andere godsdiensten een andere naam heeft. Wij kunnen niet zonder godsdienst, zonder religie verliezen we menselijke eigenschappen als mededogen, reinheid, liefde voor de waarheid, de waarden waarmee de mens geschapen is anders dan het dier. Op vier wielen egoisme najagen is niet onze bestemming. De meeste politieke partijen lichten u niet goed in.
Alle drie zingen, nu hand in hand op andere wijze dansend:
 
Allen: Waar gaan we heen; waar komen wij vandaan?
Hoe werd beschikt ons hollandse bestaan?
M: Misschien ligt onze oorsprong wel in Å-land tussen Zweden en Finland. Met de veerboot, net een cruiseschip, kom je er langs; langs duizend eilanden allemaal verschillend en allemaal gelijk.
V: Hup Olland, laat de leeuw... stem sterft weg als de anderen afwijzend reageren.
A: Waar gaan we heen; waar komen we vandaan?
Wie toch beschikt ons goed of slecht bestaan?
J: Waar ik naar toe ga, waar ik naar toe zou willen dat is Thailand. Lekker bedelen daar terwijl je niets nodig hebt. Moet zalig zijn.
V: Als je voor een dubbeltje geboren bent... Nou ik blijf gewoon in het heden; mij kan niet schelen het verleden. En de hemel is me te ver; liever ben ik hier op Aard' een ster.
J: Er zijn miljoenen, miljarden sterren; die niet allemaal even helder schitteren.
A: Waar gaan die heen; waar komen die vandaan?
Hoe wordt beschikt ons tijdelijk bestaan?
 

Geen opmerkingen: