straattoneel
Wat is er aan de hand?
Iemand, begin dertig, met tennisschoenen en een oude gebleekte maar nog mooie spijkerbroek, donkerrood t-shirt en tamelijk kort blond haar, komt uit een oud, piepklein caravannetje -beschikbaar uit stalling De Ganzenhoeve te Zeewolde- op de "campus" van de VU, op het binnenterrein van de Vrije Universiteit.
Hij brengt opgerolde spandoeken naar buiten.
Twaalf tieners/eerstejaars jongens en meisjes studenten komen geleidelijk aan met begroetingen "hoi, dag, moi, hallo, goedemorgen/middag" en helpen bij het ophangen van de spandoeken. Zij zijn gekleed in verschillend egaal gekleurde egyptische lange hemden.
Op de spandoeken staat:
gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben
gij zult uw naaste liefhebben als uzelf
de eersten zullen de laatsten zijn
over bokken en schapen gesproken (laatste oordeel)
ieder wordt geboren vrij en gelijk in rechten
is ieder in overheidsdienst benoembaar? (uit de Schatkist te betalen)
Oog van de Naald = ezelspoortje, niet geschikt voor rijk beladen kamelen
Eén van de twaalf begint te neurieën; daarna zingen allen mee, onderwijl de spandoeken ophangend, psalm 8, "De hemel zingt Gods eer".
Ze dansen er een beetje bij. Straatmuzikanten kunnen begeleiden.
Een gezette vrouw in VU kostuum komt toelopen, kijkt en gaat telefoneren. Daarop verschijnen twee bewakers.
B: Hebben jullie vergunning?
De man uit de caravan komt naar voren: Vergunning?
B: Ja, vergunning; dit is VU-terrein. Bent u medewerker van de VU?
M: Medewerker? Ik krijg niet betaald hoor.
B: Ook geen student?
M: Student, nee niet bepaald.
B: Dan dient u zich te verwijderen. En ook uw metgezellen.
V: Dit is privé-terrein van de universiteit.
M: Van de Vríje Universiteit toch? De universiteit op bijbelse grondslag?
V: Ach, dat was vroeger misschien zo. Tegenwoordig is het een open universiteit met een grote variatie van stromingen. Als u iets wilt presenteren dient u dat eerst aan te vragen. Een commissie zal uw aanvraag beoordelen.
B: Dus eerst aanvragen; nu moet u zich verwijderen.
M: Maar hier mag je toch vrijuit over de Bijbel spreken?
B: Nu niet; eerst aanvragen.
V: U hebt het gehoord. U dient zich te verwijderen of anders halen we de politie.
Een professor komt op: Wat wil deze meneer?
V: Hij verstoort de orde.
B: En hij wil niet weg.
P: Dat is een ernstige zaak. Tot M: U bent hier kennelijk vreemd. Dit is VU-terrein, terrein van een zeer vooraanstaande universiteit. Als u een praatje wilt houden kunt u dat beter elders doen.
B: Moeten die spandoeken ook weg?
V: Zeker; ongeoorloofd reclame maken voor bepaalde culturele uitingen -van religieuze aard kennelijk- kunnen wij niet toestaan op de VU. Dat zou andere richtingen maar benadelen.
M: Maar de Bijbel heeft toch voorrang op de VU, absolute voorrang?
B: Meneer gaat u toch weg. Wij voeren hier geen discussie op straat.
P: U kunt het beste maar weggaan. Als u wat te melden hebt aan het Bestuur van de Universiteit kunt u dat schriftelijk doen. Dat is de aangewezen weg. Wij beantwoorden altijd zeer netjes.
V: En neemt u die oude caravan mee. Dat is toch geen gezicht op onze mooie campus.
Heeft u een grote auto met trekhaak?
M: Nee; ik rijd soms op een ezeltje.
V: Oh!
Nog andere professoren, eveneens in toga, zijn er bijgekomen.
M tegen hen: Ik mag u waarschijnlijk niet vergelijken met witgekalkte graven.
V: Hoe durft u!
B: Beledigingen zijn onacceptabel. U mag hier nooit meer komen.
M: Och, de professoren tooien zich met titels en kleding om superieur te lijken. Zij willen ook niet delen met medemensen, niet rouleren zodat ieder zich kan ontplooien. Laat staan dat zij meehelpen de toiletten schoon te houden. Wat verschillen zij dan van farizeeërs?
P: Wij hoogleraren bezitten kennis. U kennelijk niet, althans niet wat betreft goede omgangsvormen door zomaar hier de orde te verstoren en ons te beledigen.
Andere P: U dient goed te begrijpen dat hier wetenschappelijke arbeid op hoogstaand nivo verricht wordt en alleen door gepromoveerden.
Andere P: U bent niet gepromoveerd? Hebt u geen universitaire graad? Bent u geen doctor, of zelfs geen ingenieur?
M schudt het hoofd van neen.
De twaalf: Maar hij vertelt ons goede dingen. Die ook voor u van groot belang zijn. Voor alle studenten hier. Voor alle mensen.
Weer andere P: Nou ja, ieder zijn smaak. Wij houden ons met de wetenschap bezig. Niet met de praatjes van een voorbijganger.
B: Nu moet u toch echt weggaan.
Eén van de twaalf: Ze serveren hier van de bio-industrie.
M: Van de bio-industrie?!
P: Nou èn! Wij staan ver boven de dieren.
Andere P: Onze studenten eten het graag.
V: Meneer Van Nazareth, u bezorgt ons overlast. Dat kunnen wij niet toestaan. Nogmaals: wij bieden ieder gelegenheid om zijn of haar culturele waarden naar voren te brengen. Dat past in onze openheid. U kunt uw gang gaan, eens kijken -ze haalt een tablet tevoorschijn- van nul drie uur tot nul drie uur dertig. Heel misschien is er nog mogelijkkheid om dit te vervroegen naar omstreeks drieentwintig uur dertig.
M: Maar wat ik vertel is juist de grondslag voor de oprichting van de VU.
V: Dat kan wel zijn, maar wij hebben ons ontwikkeld tot een multiculturele instelling voor hoger onderwijs met voor elke richting gelegenheid om zijn standpunten naar voren te brengen.
P: Overdag geldt reservering voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Da's uw straatje toch niet? Ha, ha, ha.
De B's pakken M bij de schouders: Kom, verdwijn!
Een meisje uit de twaalf slaat een bewaker in het gezicht zodat die een bloedneus krijgt.
M: Niet doen. Hij wendt zich naar de man en stelpt met een papieren zakdoekje het bloeden, al moet de bewaker dat nog wel even tegen de neus aangedrukt houden.
"Politie!" wordt ergens geroepen.
Er verschijnen twee politieagenten. (Later nog politie op motoren en in autos alsof het om de vangst van een grote misdadiger gaat).
Agenten: Wat is er hier aan de hand?
V wijst op M: Hij verstoort de orde.
A: Wij handhaven de orde.
Ze halen boeien tevoorschijn.
M: Ik verstoor helemaal geen orde. Ik wijs alleen maar op de grondslagen van de Vrije Universiteit.
A: Komt u maar mee naar het bureau.
M: Nee, want ik heb niets misdaan.
A: Dat maken wij wel uit. U bent gearresteerd.
M: Dat kan niet. Niet zomaar in een vrij land.
P's: Ha, ha, ha; dan ernstig: Niet zo vrij dat u zomaar de orde kunt verstoren.
M: Vooral op de universiteit geldt vrijheid van meningsuiting.
P: Precies, maar wel van wie hier de jeugd onderwijzen en niet van charlatans.
De A's boeien M en kijken dan met duistere blikken naar de twaalf: En wie zijn dat?
De twaalf vluchten, heimelijk er tussen uit knijpend of ook het op een lopen zettend.
De agenten met M af.
P: Ziezo, die zijn we kwijt.
Andere P: Daar hebben we geen last meer van.
De professoren, elf in aantal, kijken weg, heffen de handen onhoog, grinnikken, knikken instemmend, schudden het hoofd.
Een P: Ach die man is nog jong, onbesuisd. Weet niet wat er in de wereld te koop is. Hoe het hier toegaat.
Een andere P begint voor te lezen uit het VU-instellingsplan, het publiek hoort fragmenten luid uitgesproken:
kiezen voor een stevig profiel.........kernwaarden..........kwaliteit maakt ons sterk....... veertig duizend studenten op de VU...
Een P tegen een collega: Veertig duizend! Met de hypotheekaftrek op mijn villa houd ik geld over en kan ik studentenkamers aanbieden om een mooi rendement te maken. De ander knikt: Goed idee. Ik heb belegd in huurwoningen voor gewone burgers. Daar kun je ook flink meer voor vragen gezien de schaarste dan.
De voorlezende P: academische gemeenschap waarin iedereen wordt gekend en herkend.......vrij van kerk, staat en commercie; achter waarden zit levensbeschouwing. Hij krabt zich achter de oren.
Een andere prof tegen een collega: Zeg jij bent nog bij een kerk, nietwaar? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor een mooie baan op die nieuwe christelijke universiteit aan de Eems.
Antwoordende P: Verandering doet leven. Daarom willen ze hier op de VU ook een nieuw hoofdgebouw.
Eerste P: Ja, weer met vierkante of rechthoekige kamers en zalen. Eigenlijk puur geldverspilling. Dan is roulatie veel gunstiger.
Een paar P's : Zwijg daar liever over, want de hebzucht regeert. Dat weten we toch?
Voorlezende P: kwart van de staf met niet-nederlandse nationaliteit.......internationale instroom van geschikte studenten in engelstalige opleidingen.
Wat is er aan de hand?
Iemand, begin dertig, met tennisschoenen en een oude gebleekte maar nog mooie spijkerbroek, donkerrood t-shirt en tamelijk kort blond haar, komt uit een oud, piepklein caravannetje -beschikbaar uit stalling De Ganzenhoeve te Zeewolde- op de "campus" van de VU, op het binnenterrein van de Vrije Universiteit.
Hij brengt opgerolde spandoeken naar buiten.
Twaalf tieners/eerstejaars jongens en meisjes studenten komen geleidelijk aan met begroetingen "hoi, dag, moi, hallo, goedemorgen/middag" en helpen bij het ophangen van de spandoeken. Zij zijn gekleed in verschillend egaal gekleurde egyptische lange hemden.
Op de spandoeken staat:
gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben
gij zult uw naaste liefhebben als uzelf
de eersten zullen de laatsten zijn
over bokken en schapen gesproken (laatste oordeel)
ieder wordt geboren vrij en gelijk in rechten
is ieder in overheidsdienst benoembaar? (uit de Schatkist te betalen)
Oog van de Naald = ezelspoortje, niet geschikt voor rijk beladen kamelen
Eén van de twaalf begint te neurieën; daarna zingen allen mee, onderwijl de spandoeken ophangend, psalm 8, "De hemel zingt Gods eer".
Ze dansen er een beetje bij. Straatmuzikanten kunnen begeleiden.
Een gezette vrouw in VU kostuum komt toelopen, kijkt en gaat telefoneren. Daarop verschijnen twee bewakers.
B: Hebben jullie vergunning?
De man uit de caravan komt naar voren: Vergunning?
B: Ja, vergunning; dit is VU-terrein. Bent u medewerker van de VU?
M: Medewerker? Ik krijg niet betaald hoor.
B: Ook geen student?
M: Student, nee niet bepaald.
B: Dan dient u zich te verwijderen. En ook uw metgezellen.
V: Dit is privé-terrein van de universiteit.
M: Van de Vríje Universiteit toch? De universiteit op bijbelse grondslag?
V: Ach, dat was vroeger misschien zo. Tegenwoordig is het een open universiteit met een grote variatie van stromingen. Als u iets wilt presenteren dient u dat eerst aan te vragen. Een commissie zal uw aanvraag beoordelen.
B: Dus eerst aanvragen; nu moet u zich verwijderen.
M: Maar hier mag je toch vrijuit over de Bijbel spreken?
B: Nu niet; eerst aanvragen.
V: U hebt het gehoord. U dient zich te verwijderen of anders halen we de politie.
Een professor komt op: Wat wil deze meneer?
V: Hij verstoort de orde.
B: En hij wil niet weg.
P: Dat is een ernstige zaak. Tot M: U bent hier kennelijk vreemd. Dit is VU-terrein, terrein van een zeer vooraanstaande universiteit. Als u een praatje wilt houden kunt u dat beter elders doen.
B: Moeten die spandoeken ook weg?
V: Zeker; ongeoorloofd reclame maken voor bepaalde culturele uitingen -van religieuze aard kennelijk- kunnen wij niet toestaan op de VU. Dat zou andere richtingen maar benadelen.
M: Maar de Bijbel heeft toch voorrang op de VU, absolute voorrang?
B: Meneer gaat u toch weg. Wij voeren hier geen discussie op straat.
P: U kunt het beste maar weggaan. Als u wat te melden hebt aan het Bestuur van de Universiteit kunt u dat schriftelijk doen. Dat is de aangewezen weg. Wij beantwoorden altijd zeer netjes.
V: En neemt u die oude caravan mee. Dat is toch geen gezicht op onze mooie campus.
Heeft u een grote auto met trekhaak?
M: Nee; ik rijd soms op een ezeltje.
V: Oh!
Nog andere professoren, eveneens in toga, zijn er bijgekomen.
M tegen hen: Ik mag u waarschijnlijk niet vergelijken met witgekalkte graven.
V: Hoe durft u!
B: Beledigingen zijn onacceptabel. U mag hier nooit meer komen.
M: Och, de professoren tooien zich met titels en kleding om superieur te lijken. Zij willen ook niet delen met medemensen, niet rouleren zodat ieder zich kan ontplooien. Laat staan dat zij meehelpen de toiletten schoon te houden. Wat verschillen zij dan van farizeeërs?
P: Wij hoogleraren bezitten kennis. U kennelijk niet, althans niet wat betreft goede omgangsvormen door zomaar hier de orde te verstoren en ons te beledigen.
Andere P: U dient goed te begrijpen dat hier wetenschappelijke arbeid op hoogstaand nivo verricht wordt en alleen door gepromoveerden.
Andere P: U bent niet gepromoveerd? Hebt u geen universitaire graad? Bent u geen doctor, of zelfs geen ingenieur?
M schudt het hoofd van neen.
De twaalf: Maar hij vertelt ons goede dingen. Die ook voor u van groot belang zijn. Voor alle studenten hier. Voor alle mensen.
Weer andere P: Nou ja, ieder zijn smaak. Wij houden ons met de wetenschap bezig. Niet met de praatjes van een voorbijganger.
B: Nu moet u toch echt weggaan.
Eén van de twaalf: Ze serveren hier van de bio-industrie.
M: Van de bio-industrie?!
P: Nou èn! Wij staan ver boven de dieren.
Andere P: Onze studenten eten het graag.
V: Meneer Van Nazareth, u bezorgt ons overlast. Dat kunnen wij niet toestaan. Nogmaals: wij bieden ieder gelegenheid om zijn of haar culturele waarden naar voren te brengen. Dat past in onze openheid. U kunt uw gang gaan, eens kijken -ze haalt een tablet tevoorschijn- van nul drie uur tot nul drie uur dertig. Heel misschien is er nog mogelijkkheid om dit te vervroegen naar omstreeks drieentwintig uur dertig.
M: Maar wat ik vertel is juist de grondslag voor de oprichting van de VU.
V: Dat kan wel zijn, maar wij hebben ons ontwikkeld tot een multiculturele instelling voor hoger onderwijs met voor elke richting gelegenheid om zijn standpunten naar voren te brengen.
P: Overdag geldt reservering voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Da's uw straatje toch niet? Ha, ha, ha.
De B's pakken M bij de schouders: Kom, verdwijn!
Een meisje uit de twaalf slaat een bewaker in het gezicht zodat die een bloedneus krijgt.
M: Niet doen. Hij wendt zich naar de man en stelpt met een papieren zakdoekje het bloeden, al moet de bewaker dat nog wel even tegen de neus aangedrukt houden.
"Politie!" wordt ergens geroepen.
Er verschijnen twee politieagenten. (Later nog politie op motoren en in autos alsof het om de vangst van een grote misdadiger gaat).
Agenten: Wat is er hier aan de hand?
V wijst op M: Hij verstoort de orde.
A: Wij handhaven de orde.
Ze halen boeien tevoorschijn.
M: Ik verstoor helemaal geen orde. Ik wijs alleen maar op de grondslagen van de Vrije Universiteit.
A: Komt u maar mee naar het bureau.
M: Nee, want ik heb niets misdaan.
A: Dat maken wij wel uit. U bent gearresteerd.
M: Dat kan niet. Niet zomaar in een vrij land.
P's: Ha, ha, ha; dan ernstig: Niet zo vrij dat u zomaar de orde kunt verstoren.
M: Vooral op de universiteit geldt vrijheid van meningsuiting.
P: Precies, maar wel van wie hier de jeugd onderwijzen en niet van charlatans.
De A's boeien M en kijken dan met duistere blikken naar de twaalf: En wie zijn dat?
De twaalf vluchten, heimelijk er tussen uit knijpend of ook het op een lopen zettend.
De agenten met M af.
P: Ziezo, die zijn we kwijt.
Andere P: Daar hebben we geen last meer van.
De professoren, elf in aantal, kijken weg, heffen de handen onhoog, grinnikken, knikken instemmend, schudden het hoofd.
Een P: Ach die man is nog jong, onbesuisd. Weet niet wat er in de wereld te koop is. Hoe het hier toegaat.
Een andere P begint voor te lezen uit het VU-instellingsplan, het publiek hoort fragmenten luid uitgesproken:
kiezen voor een stevig profiel.........kernwaarden..........kwaliteit maakt ons sterk....... veertig duizend studenten op de VU...
Een P tegen een collega: Veertig duizend! Met de hypotheekaftrek op mijn villa houd ik geld over en kan ik studentenkamers aanbieden om een mooi rendement te maken. De ander knikt: Goed idee. Ik heb belegd in huurwoningen voor gewone burgers. Daar kun je ook flink meer voor vragen gezien de schaarste dan.
De voorlezende P: academische gemeenschap waarin iedereen wordt gekend en herkend.......vrij van kerk, staat en commercie; achter waarden zit levensbeschouwing. Hij krabt zich achter de oren.
Een andere prof tegen een collega: Zeg jij bent nog bij een kerk, nietwaar? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor een mooie baan op die nieuwe christelijke universiteit aan de Eems.
Antwoordende P: Verandering doet leven. Daarom willen ze hier op de VU ook een nieuw hoofdgebouw.
Eerste P: Ja, weer met vierkante of rechthoekige kamers en zalen. Eigenlijk puur geldverspilling. Dan is roulatie veel gunstiger.
Een paar P's : Zwijg daar liever over, want de hebzucht regeert. Dat weten we toch?
Voorlezende P: kwart van de staf met niet-nederlandse nationaliteit.......internationale instroom van geschikte studenten in engelstalige opleidingen.
Hij geeft de notitie Instellingsplan aan een ander. Die bladert en zegt alvast: En geen dakpannen op het dak, want daar gaan Gods vogels onder nestelen....hij kijkt het publiek strak aan... en poepen.
Een andere prof roept enthousiast: No pans on the roofs en hij klapt in de handen. De anderen knikken langdurig bevestigend.
De voorlezer vervolgt: global business gateway....... strategische samenwerkingsverbanden..... core values.
Ondertussen verwijdert schoonmaakpersoneel in dienstkleding de spandoeken. De professoren kijken belangstellend toe, soms de teksten lezend en dat al hoofdschuddend.
De straatmuzikanten spelen de melodie van psalm 81, "Opent uwe mond, eist van mij vrijmoedig"; eerst een couplet monter, dan een couplet klagelijk.
Ondertussen verwijdert schoonmaakpersoneel in dienstkleding de spandoeken. De professoren kijken belangstellend toe, soms de teksten lezend en dat al hoofdschuddend.
De straatmuzikanten spelen de melodie van psalm 81, "Opent uwe mond, eist van mij vrijmoedig"; eerst een couplet monter, dan een couplet klagelijk.
------------------------------------------------
toelichting
De Bommels van de VU
hebben een Instellingsplan gemaakt, een stuk bol staand van leuterij over kernwaarden "verantwoordelijk", "open", "persoonlijk". Duidelijk is dat zij geen christelijke Vrije Universiteit willen. Daarom moeten zij ontslagen worden, verwijdering ondergaan en dat uiteraard oneervol. Dit geldt ook voor de meelopers. Immers heeft de christelijke gemeenschap een universiteit nodig, al was het slechts om tegen de roomse papen te benadrukken het gebod: "gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben".
God heeft op de universiteit aan de Boelelaan te Amsterdam een hok in de kelder; waarvoor wat schoeisel van moslims staat. Schijnwerpers in de grote hal van de VU zijn gericht op het vier meter hoge beeld Zak, dat doet denken aan zakken vol geld van de Mammon; verkregen door carrière maken, medemensen voorbijstreven en baas over hen worden.
De Bommels kletsen over academische gemeenschap waarin ieder wordt gekend en herkend. Ondertussen knijpen ze de kat in het donker door niet-eigen volk normaal gebruik van het Internet in de wetenschappelijke bibliotheek, betaald met belastinggeld, te beletten. "Kwaliteit maakt ons sterk" roepen ze en willen de campus tweetalig inrichten, al net zo stupide als in de trein de NS blijk geeft duits en engels te kennen. "Internationale instroom van geschikte studenten in engelstalige opleidingen". Dit organiserende lieden kunnen beter emigreren. Ze menen bovendien een kwart aan buitenlandse docenten te moeten hebben voor meer dan 30.000 studenten in al overvol Amsterdam. Jawel, dan kun je nog beter kenniskwartier zijn van de kapitalistische Zuidas -waar geen plaats is voor kleine luyden- , waar via belastingontwijking internationale schurken 4 x zoveel geld uit arm Afrika halen dan er aan ontwikkelingshulp en uit collectes heen vloeit.
Is het niet verkieslijker ter spreiding van welvaart en werkgelegenheid, zoals de Europese Unie aangeeft, om een nieuwe universiteit te stichten op de rand van Eems en wad in combinatie met een centrum voor de Eemshaven en daarheen verplaatst vliegveld Eelde? Autovrij op en in windkerende sierras met een vergroot Rottum vlakbij, waar felle zon het schone zeewater op de ondiepe wadden 25 graden warm maakt en dat bij kerend tij langs het strand spoelt.
Onze universele Grondwet is art 1 der Verklaring van de rechten van de mens. Dat is een verzwakte weergave van het Tweede Grote Gebod. Het omvat ook materiële aspecten zoals recht op een eigen minimale plek om te wonen of te verblijven zonder dat een ander tegen je wil daar munt uit slaat. Idem recht op deelname in het produktieproces, waartoe herverdeling van betere en mindere banen noodzakelijk is. Dit valt te vertalen in maximaal zes jaren, een zevende van het werkend leven, betaald krijgen uit de Schatkist. Waarna de beurt aan een ander is. Het geldt voor professoren, ambtenaren, parlementariers, brugwachters, want in kennisland zijn er genoeg nieuwe gegadigden. Hiermee direct beginnen op de Vrije Universiteit zal zeer christelijk zijn; roulatie dus om ieder kans te geven zich te ontplooien. Natuurlijk mag je verder zonder vergoeding bijdragen. Denk ook aan Elisabeth van Engeland: "De eersten zullen de laatsten zijn" en mits in de hemel komend zal zij er altoos plees moeten schoonmaken.
Het universiteitsblaadje wordt nog in het nederlands geschreven omdat men het sappig wil maken. De armoe die de universitaire bestuurders verspreiden met hun engelstalige opleiding past niet als je nuances wil. En wie bepaalt of een jongeling geschikt is om een opleiding te volgen? Primair hijzelf toch! Al is het maar eentje van de nederlandse kleine luidjes of iemand uit gebieden waar het nederlands geacht wordt als wetenschapstaal.
"Vrij van kerk, staat en commercie" staat er zwart op wit in het Instellingsplan en even verderop: "achter waarden zit levensbeschouwing". De christelijke levensbeschouwing is dat het Nieuwe Verbond, het Nieuwe Testament onze status verhoogt van knechten -die loon willen en waartussen rangen bestaan- tot kinderen -die aan tafel bij de Vader zitten met enige toegang tot diens portefeuille. Maar een kind moet opgevoed worden en daarbij blijkt doormaken van lief en leed onontbeerlijk teneinde geen zombie of automaat te worden. De Messias kreeg als enige vanaf geboorte die begeerlijke nieuwe status en God vergeeft om niet. Niks bloed nodig. Joden (stenengooiers) kruisigen trouwens niet; het waren de europeanen. Vraag een student aan de VU hiernaar en grote kans dat hij met de mond vol tanden zal staan. Zo ook tal van docenten. Dat zijn bovendien vaak oranje-fascisten, niet genegen om art 1 te erkennen doch de piramidale maatschappij kiezend, zelf graag hoog daarin staand met onevenredig grote porties macht, geld, aanzien en omgekeerd minder voor de vermeende minderen. Fascisme is tegen de wet in gaan, de belangen van de medemens schaden; opzettelijk wel te verstaan en de andere kant opkijken helpt niet om schuldeloos te worden. Als je een gluiperd bent gooi je de van de Schepper verkregen menselijke verantwoordelijkheid weg in ruil voor poen en vleierij. Met applaus van negentiende van het nederlandse parlement. Dan is er toch een nieuwe universiteit nodig, niet ver van Finsterwolde waar men trachtte semi-miljonairs te injecteren bij een bruinig meer geschikt om te pootjebaden.
Is ook de beta-faculteit van de VU achterlijk, samen met vooraanstaande "amerikanen"die niets willen weten van de rus Vasily Yanchilin? Zijn prachtige nieuwe theorie over de zwaartekracht wordt ook geboycot door wikipedia. Gelijk in de duistere Middeleeuwen voor gevestigde autoriteit onwelgevallige boeken op de brandstapel gingen. Test uw logisch vermogen: Nabij massa wordt -daar is iedereen het over eens- de lengtemaat kleiner en derhalve de afstand groter. Idem dat fotonen de optisch kortste weg volgen. Dat is met zo groot mogelijke stappen (oscillaties met lage frequentie) en daarvan zo weinig mogelijk. Vandaar dat licht massa in een paraboolbaan passeert, afbuigt naar massa toe. Dichter bij massa, waar immers de lengtemaat kleiner is en daardoor de frequentie groter, zou niet voldaan worden aan het principe van de minste actie. Einstein beweerde honderd jaar geleden het tegenovergestelde en zo kreeg je die zwarte gaten-fantomen. In werkelijkheid gaat het slechts om grote massa's. Kwam bij de enorme concentratie rond de Big Bang de tijd soms stil te staan? De VU werkt samen met de Universiteit van Amsterdam, alwaar Yanchilin's wetenschappelijk en didactisch uitmuntende boek verbannen werd naar een afgelegen magazijn zodat de studenten er niet goed bij kunnen en onwetend, dom blijven. Dit om een eigen theorietje der professoren daar van weinig of beter gezegd geen waarde te promoten en daarvoor dank zij de vriendenkring een vette Spinozapremie te pakken. Vertel D66 dat duizend uit te delen exemplaren van The Quantum Theory of Gravitation (2003) nog geen twintig mille kosten.
Op de nieuwe universiteit in Noordnederland hoort enige nederheid bon ton te zijn. Dat gaat niet wanneer Mammon een belangrijke rol speelt en in de economische faculteit zal daarom hervorming bedacht en uitgewerkt moeten worden. Bijvoorbeeld jaarlijkse afdracht van vijf procent van groot particulier kapitaal richting coco (collectieve, cooperatieve) ondernemingen of de Schatkist. Zo zullen miljonairs niet levenslang kunnen parasiteren. Zie voor het gaande bedrog van de NL bovenlaag op de huizen- en pensioenmarkten de onderstaande site.
Er is gezonde haast nodig bij het hervormen en de nieuwe universiteit kan alvast starten op het Internet in de eigen fiere nederlandse taal. Hoewel naar voorbeeld van het groninger dialect lelijke dingen zoals het voorvoegsel ge- weg te laten zijn. Alweer een terreintje voor wetenschappelijke aanpak dus, heel dicht bij huis en zonder dat er engelstaligheid nodig is. De Bijbel als richtsnoer geeft herverdeling aan om loosers een nieuwe kans te bieden en vooral om jeugd ongeveer gelijke startposities te verschaffen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten