Gr............
Er wordt in Nederland niet goed voldaan aan de wens van de Europese Unie om werk en welvaart te spreiden. In de provincie Groningen is er forse achterstand ondanks de rijkdom aan aardgas. Er zijn vele mogelijkheden voor nieuwe producties, want als men er goede kustvaarders weet te bouwen lukt dit ook wel met trams en treinstellen. Worden deze in het buitenland besteld dan verdwijnt er een veertig procent van de aanschafprijs als loonbelasting en sociale premies in vreemde schatkisten. Met andere woorden mag de prijs in eigen land evenredig hoger zijn en dit geldt ook voor dienstwagens.
Amsterdam is al overvol en het heeft zin om uitbreiding van het universitair onderwijs elders te situeren. Dat kan waarschijnlijk goed in een stadje op de hoek van wad en Eems, gebouwd op en in windkerende sierras, dat tevens centrum wordt voor de Eemshaven en hierheen verplaatst vliegveld Eelde krijgt. Deze plek lijkt de minste verstoring van bestaande nederzettingen te geven.
Tijd dan voor een schets om regionale stedebouwkundigen en architecten te stimuleren evt eigen bijdragen te leveren.
Noordelijk van de huidige zeedijk lijkt een heuvelrij mogelijk, bestaande uit ruimten binnenin voor werk en parkeren met daar omheen hellingen van zand en klei en bovenop woningen in hoogbouw. Alles zodanig gegroepeerd dat er ook luwe binnenterreintjes ontstaan en aan de kant van de Eems ware de bebouwing op zuilen te plaatsen met eronder eb en vloed.
De dijk kan blijven bestaan terwijl er overheen verbindingen komen met het centrum van de nieuwe nederzetting, dat op zijn beurt grenst aan het stationsgebouw, bijv. in de vorm van een grote piramide, voor trein- en vliegverkeer. De start en landingsbaan komt dus vlak bij de stedelijke bebouwing te liggen, maar steeds stillere motoren en gunstig gekozen gevelpartijen remmen hinder. Een vliegveld hier scheelt meteen 500 miljoen euro aan overbodig wordende uitbreiding van Schiphol. Verdere ontwikkeling van de Eemshaven, o.a. met een gehucht nabij het station en de veerboot alsook jachthaven faciliteiten is af te wegen tegen een half miljard voor Amsterdam aan in Westeuropa overbodige nieuwe zeesluizen. Beide amsterdamse universiteiten willen er nog duizenden studenten bij uit een soort grootheidswaan. Waarom niet een nieuwe universiteit, niet al te ver van het dorp Finsterwolde waar nog velen geloven in of hopen op een socialere maatschappij.
Met automatische gondels voor een paar personen of een honderd kilo vracht zullen er geen wegen voor autos nodig zijn, slechts sporen voor terreinwagens om incidentele grote ladingen te vervoeren. De architectuur dient liefst vernieuwend te zijn met wellicht ronde en ovale raampartijen in kleurige wanden en op sommige daken berggeiten. Het vliegveld ligt gunstig om toerisme uit Midden- en Oosteuropa te verwerken. Door Rottummeroog en -plaat met gemiddeld een meter op te spuiten -aan de zeezijde duinen, in het midden niets en bij het wad een dijk- valt een vijftig vierkante kilometer droog terrein te verkrijgen, waarvan de westelijke helft bestemd wordt voor wilde flora en fauna en aan de noordoostzijde een havengehucht en een badplaats met vijfduizend bedden verrijzen. Alles eco-coco (collectief, coöperatief) en zonder vaste bewoners want die zouden met hun het kleine wild op- en verjagende honden het hele eiland afstruinen. Bij felle zon wordt het schone zeewater op de ondiepe wadden flink opgewarmd om bij eb langs het strand te stromen; hier kan een koninginne-badplaats ontstaan, misschien gebouwd met de mooie roze kalksteen uit Judea. Een groot winterbad valt te verwarmen met het koelwater van de Eemscentrale. Of met dat van een nieuwe centrale in de mooie vorm van een vulkaan, gebouwd in zee omdat er toch al stevige fundering nodig is en die zal de golfslag kunnen weerstaan. Of als caldeira met binnenstrand en verderop een anti-raketbasis met bovenop een speelkasteel. Te Delfzijl is men behendig in het maken van maquettes om het een en ander "in beeld" te brengen.
Sommige inwoners van de bestaande dorpen zullen verhuizen naar de nieuwe stad; dat schept gelegenheid om door afbraak en het planten van geboomte de oude woonomgevingen te verfraaien. Vanaf het oostelijke deel van Schiermonnikoog en de westkant van het vergrote Rottum is een eco zone mogelijk tot aan de hoogvenen voorbij Emmen. Met ondermeer een voor prachtige koeienrassen drooggemaakt Blauw Meer (waarin thans waarschijnlijk erg bruinig water) en parkgebied bewesten de nieuwe stad.
Er wordt in Nederland niet goed voldaan aan de wens van de Europese Unie om werk en welvaart te spreiden. In de provincie Groningen is er forse achterstand ondanks de rijkdom aan aardgas. Er zijn vele mogelijkheden voor nieuwe producties, want als men er goede kustvaarders weet te bouwen lukt dit ook wel met trams en treinstellen. Worden deze in het buitenland besteld dan verdwijnt er een veertig procent van de aanschafprijs als loonbelasting en sociale premies in vreemde schatkisten. Met andere woorden mag de prijs in eigen land evenredig hoger zijn en dit geldt ook voor dienstwagens.
Amsterdam is al overvol en het heeft zin om uitbreiding van het universitair onderwijs elders te situeren. Dat kan waarschijnlijk goed in een stadje op de hoek van wad en Eems, gebouwd op en in windkerende sierras, dat tevens centrum wordt voor de Eemshaven en hierheen verplaatst vliegveld Eelde krijgt. Deze plek lijkt de minste verstoring van bestaande nederzettingen te geven.
Tijd dan voor een schets om regionale stedebouwkundigen en architecten te stimuleren evt eigen bijdragen te leveren.
Noordelijk van de huidige zeedijk lijkt een heuvelrij mogelijk, bestaande uit ruimten binnenin voor werk en parkeren met daar omheen hellingen van zand en klei en bovenop woningen in hoogbouw. Alles zodanig gegroepeerd dat er ook luwe binnenterreintjes ontstaan en aan de kant van de Eems ware de bebouwing op zuilen te plaatsen met eronder eb en vloed.
De dijk kan blijven bestaan terwijl er overheen verbindingen komen met het centrum van de nieuwe nederzetting, dat op zijn beurt grenst aan het stationsgebouw, bijv. in de vorm van een grote piramide, voor trein- en vliegverkeer. De start en landingsbaan komt dus vlak bij de stedelijke bebouwing te liggen, maar steeds stillere motoren en gunstig gekozen gevelpartijen remmen hinder. Een vliegveld hier scheelt meteen 500 miljoen euro aan overbodig wordende uitbreiding van Schiphol. Verdere ontwikkeling van de Eemshaven, o.a. met een gehucht nabij het station en de veerboot alsook jachthaven faciliteiten is af te wegen tegen een half miljard voor Amsterdam aan in Westeuropa overbodige nieuwe zeesluizen. Beide amsterdamse universiteiten willen er nog duizenden studenten bij uit een soort grootheidswaan. Waarom niet een nieuwe universiteit, niet al te ver van het dorp Finsterwolde waar nog velen geloven in of hopen op een socialere maatschappij.
Met automatische gondels voor een paar personen of een honderd kilo vracht zullen er geen wegen voor autos nodig zijn, slechts sporen voor terreinwagens om incidentele grote ladingen te vervoeren. De architectuur dient liefst vernieuwend te zijn met wellicht ronde en ovale raampartijen in kleurige wanden en op sommige daken berggeiten. Het vliegveld ligt gunstig om toerisme uit Midden- en Oosteuropa te verwerken. Door Rottummeroog en -plaat met gemiddeld een meter op te spuiten -aan de zeezijde duinen, in het midden niets en bij het wad een dijk- valt een vijftig vierkante kilometer droog terrein te verkrijgen, waarvan de westelijke helft bestemd wordt voor wilde flora en fauna en aan de noordoostzijde een havengehucht en een badplaats met vijfduizend bedden verrijzen. Alles eco-coco (collectief, coöperatief) en zonder vaste bewoners want die zouden met hun het kleine wild op- en verjagende honden het hele eiland afstruinen. Bij felle zon wordt het schone zeewater op de ondiepe wadden flink opgewarmd om bij eb langs het strand te stromen; hier kan een koninginne-badplaats ontstaan, misschien gebouwd met de mooie roze kalksteen uit Judea. Een groot winterbad valt te verwarmen met het koelwater van de Eemscentrale. Of met dat van een nieuwe centrale in de mooie vorm van een vulkaan, gebouwd in zee omdat er toch al stevige fundering nodig is en die zal de golfslag kunnen weerstaan. Of als caldeira met binnenstrand en verderop een anti-raketbasis met bovenop een speelkasteel. Te Delfzijl is men behendig in het maken van maquettes om het een en ander "in beeld" te brengen.
Sommige inwoners van de bestaande dorpen zullen verhuizen naar de nieuwe stad; dat schept gelegenheid om door afbraak en het planten van geboomte de oude woonomgevingen te verfraaien. Vanaf het oostelijke deel van Schiermonnikoog en de westkant van het vergrote Rottum is een eco zone mogelijk tot aan de hoogvenen voorbij Emmen. Met ondermeer een voor prachtige koeienrassen drooggemaakt Blauw Meer (waarin thans waarschijnlijk erg bruinig water) en parkgebied bewesten de nieuwe stad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten