vrijdag 23 september 2016

A D 201.

Haroen sprak en een duizend soldaten grendelden Monaco hermetisch af. Gewapende mannen, gendarmes, legden het verkeer stil en een legertje van ambtenaren met daartussen veel deskundigen van universiteiten doken in de papieren bij banken, instituten, bij de lokale autoriteiten en bij particulieren. De kalief wilde een eind maken aan het parasiteren en overwoog om ieder die geen belasting had betaald, terwijl daartoe zeer wel in staat zijnde, met saldo nul opnieuw te laten beginnen. Een dame verzocht hem te spreken. Ze vertelde als arm weeskind geboren te zijn en bij toeval op latere leeftijd rijkdom verkregen te hebben. Is het dan niet redelijk, zei ze, dat na het zuur ik en mijn familie wat mogen genieten van welvaart? Wij doen per slot van rekening anderen immers niet tekort, want nu hebben we het wel goed maar vroeger leden we gebrek. Haroen glimlachte; ietwat schamper? Dat is nieuw voor mij, gaf hij aan zijn staf te kennen, als weeskind geboren worden. Hij vroeg vervolgens aan de vrouw: Hoeveel van uw bezittingen wilt u behouden? De vrouw fleurde op: Neem mijn bankrekening, het geld dat ik op de bank heb staan en ook de contanten in huis maar laat mijn woning mijn eigendom blijven. Ze voegde er aan toe: U wilt mensen toch niet dakloos maken? De kalief wendde zich opnieuw tot zijn gevolg: Wat adviseren de geleerde raadgevers? Hebben zij een methode ontwikkeld om tot eerlijke verdeling te geraken? Een jongeman tussen de omstanders riep: Maar dat zijn ook egoïsten; ik volg college op de universiteit en heb heel goed in de gaten dat poen en promotie daar hoofdzaak zijn. Haroen lachte: Om als het even kan zich ook in Monaco te vestigen? Een andere toehoorder merkte op: Dan moet je wel connecties hebben met het bedrijfsleven, anders blijf je in de ogen van de miljardairs een financiële minkukel. Oh ja, er zitten hier ook veel sporters met topsalarissen, die hier zogenaamd wonen. De belasting ontduiken dus, zei Haroen, mede mensen bestelen eigenlijk. Dat gebeurt hier, met terminologie van de wet, "in vereniging". Dus heeft iedere deelnemer, elke inwoner van Monaco/Monte Carlo -ze vergokken daar wat ze aan de fiscus moesten afdragen- hij pauzeerde enkele tellen- schuld. Basta, allons enfants de la patrie, we ruimen deze rotzooi op. Haroen draaide zich om en ging, op weg naar belangrijkere zaken.


Geen opmerkingen: