Een heel jong kind heeft nog geen goed ontwikkelde fosfaataccu: het energiesysteem met adenosine trifosfaat, dat je nodig hebt om te sprinten, moet grotendeels nog op gang komen. Wel kan het kind de hele dag bezig zijn, maar ten opzichte van oudere jeugd en volwassenen zijn de armen relatief nog niet sterk en de lichaamsproporties verschillen eveneens zoals goed te zien is aan het hoofd. Vandaar dat het beter is om met jonge kinderen naar het park te gaan en daar met allerlei ballen te werpen en te vangen, al rollend ook in het zachte gras, dan op de tennisbaan gestuurd te worden. Psychisch zit het kind nog in een speelfase en pas later komt er optimum om speciale technieken, zoals bij tennis vereist, aan te leren. Met ballen van verschillende grootte en zwaarte spelen in dat park stimuleert ondertussen wel de werptechniek en de krachtsontplooiing, heel belangrijk later voor de service. Laat dat voor een klein kind onhandige racket vooreerst maar achterwege. Bij tennis staat prestatie erg op de voorgrond en is winnen heel belangrijk. Maar zo hoort het jonge kind niet opgevoed te worden. Teveel accent op baas boven baas werkt waarschijnlijk in de hand dat later de jonge volwassene meer of minder onbewust verzuimt om op tal van terreinen werkelijke gelijkwaardigheid te accepteren.
Doch de tennisschool wil omzet en de tennisbond meer leden; zij krijgen ouders met dollartekens in hun ogen mee. Een tennisles duurt vijftig minuten, want de leraar wil een uur aan de slag en zo wat verdienen. De leerling echter kan niet meer dan tien minuten nieuwe stof opnemen en de rest van de tijd is het herhalen. Dat kan ook prima na enige uitleg met een medeleerling. Pas in de regionen van de tennistop is er echt zeer precies trainen nodig en daar komen ook de fysiotherapeut, de mentale begeleider, de looptechnicus om de hoek kijken. Samenvattend let een ondeskundige en onbekwame Bond niet goed op en wordt er lestijd verspild, krijgen kleintjes haast met dwang een slaginstrument in de hand geduwd terwijl zij daar nog niet aan toe zijn.
Zou het wel in orde zijn op school, waar de kinderen van maandag tot en met vrijdag vele uren vastzitten? Je leert prettiger en vlotter als je interesse hebt voor het onderwerp. Daarbij hoeft men zich niet te beperken tot het aanhoren van één leraar, want andere mensen hebben ook kennis en verscheidenen van hen zijn in staat om die over te dragen. Zij het dat hiertoe dikwijls enige aandrang nodig is, behalve thuis. Voorts zijn er het Internet, de televisie en de radio die veel beter benut kunnen worden, ook voor verbreding van kennis buiten de schoolvakken alsmede op latere leeftijd. Daarom is het geraden op te staan, er op uit te gaan om te verkennen, zo mogelijk eens meedraaien op een boerderij en noem maar op. Misschien minder langdurig vakken vullen bij Albert Heyn doordat pa en ma voldoende te besteden krijgen en je van het nodige minimum aan zakgeld weten te voorzien. Als we een linkse regering krijgen nadat het rechtse kabinet Rutte 37 zetels verloor valt salariering te herzien van beloning naar vermeende rang en stand naar een gelijk bedrag voor gewerkte uren plus toeslag voor inbreng van scholing en ervaring minus aftrek bij schadende activiteiten. Dit leidt tot opwaardering van ambachtelijke beroepen en moet remmen de drang naar carrière maken, medemensen voorbij streven en baas over hen worden.
Dat nu juist staat thans op de voorgrond, zelfs bij de voorheen christelijke Vrije Universiteit die los is van God en Zijn gebod: "respecteer en help de ander want hij is als uzelf". Ze praten daar engels om hoger te lijken, maar 95% van de nederlanders kan niet vlot een roman in die taal lezen en wordt door het nota bene bij wet verboden onderwijs in een vreemde taal op achterstand gezet. Ook het universitair onderricht wordt door de gewone man middels belastingheffing betaald en hij heeft onvoorwaardelijk recht op resultaten in begrijpelijke, in zijn eigen taal. Maar de geniepige professoren zwijgen er ten eerste over dat zij overmatig betaald worden in een onrechtmatig voor het leven beschermde positie terwijl ze bekwame lieden op de stoep voor een gesloten deur laten staan, niet willen rouleren om de samenleving met meer inbreng vooruit te helpen, zo puur egoïsme laten domineren. In de tweede plaats maken zij de uit belastinggeld betaalde wetenschappelijke bibliotheken deels ontoegankelijk voor anderen dan het eigen kringetje door gedeeltelijke afsluiting van het Internet. Planken volstaan allang niet meer en dat het grote gebouw op de Dam een prima actuele bieb plus discussieruimten zou kunnen bevatten komt liever niet in hun hoofden op. Want zij kiezen voor bevoordeling van een elite. En om sterker te staan met grotere aantallen laten zij amerikanen toe die niet op eigen topuniversiteiten werden toegelaten. In plaats van plek te bieden aan leergierige jongeren uit streken en landen waar je niet goed aan de bak vermag te komen zoals Westpapoea en die niet opzien tegen even nederlands leren. Dit laatste zal tevens verrijking van onze taal meebrengen naast verruiming van het jargon, zo noodzakelijk voor goed begrip in een hoogontwikkelde taal.
De beste te nemen maatregel in deze situatie is het onmiddelijk en op staande voet wegsturen van de leiding van universiteiten die niet de wet respecteren welke onderwijs in het nederlands voor de nederlandse bevolking gebiedt, niet voor een elite met verkeerde buitenlandse aanvulling. Voor deze laatste is een overgangsperiode van twee jaar voldoende om daarna elders verder te studeren of het nederlands te leren beheersen.
Kennisoverdracht moet ook omvatten hoe je het eigen lichaam verzorgt en bijv. obesitas vermijdt. Daaraan schort het vaak al op de basisschool. Eveneens is onderricht geboden in het toepassen van hulpvaardigheid, zowel medisch als sociaal/psychisch en als dit ontbreekt krijg je moslimleerlingen die niets van Anne Frank willen weten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten