woensdag 7 juni 2017

te hervormen wegen

                      Sedert er technische hogescholen bestaan is Nederland een stuk lelijker geworden, maar beton- en asfaltbaronnen werden rijker. Zullen die hun zin krijgen met een overbodige tunnel onder de Zuid-As te Amsterdam? Die kost twee miljard euro en voor dat geld is ook een sabbathsstad in aangenaam klimaat op duizend meter hoogte mogelijk, bereikbaar per trein vanuit Paramaribo of Zanderij. Of een heuvelige waterkering tussen Almere en Hoorn met aan baaien volksbuitens en daarachter tot Lelystad droog terrein voor groot wild. Bij Amsterdam past aan de zuidkant veeleer een boulevard met fraaie entree naar de hoofdstad. En is er meer asfalt nodig richting Schiphol als je net zo goed wat eerder in het openbaar vervoer kunt stappen dan pas vanaf het parkeerterrein met de bus naar de incheckbalie? Gepland is een bocht van het zuidelijke Ringsegment richting Zaandam met ontwerpsnelheid van 200 km/uur bij tennispark Joy Jaagpad, dat net gerenoveerd weer overhoop gehaald moet worden voor een fly over. Bij 20 meter/seconde heeft een wegvak ongeveer maximale capaciteit. Dat is plusminus 70 km/uur, maar als veiligheid belangrijk is kun je beter tellen in meters per seconde. Bij gemengd verkeer lijkt in de bebouwde kom 10 m/sec te passen en op het fietspad ongeveer 5.

In Delft houden studenten zich bezig met een buis om à 1000 m/sec in Parijs te komen. Maar wat heb je daar te zoeken behalve ontspannen toeristische genoegens? Liever zou men moeten werken aan automatische gondels voor 2 personen of 200 kg vracht op vijf meter boven het maaiveld in nieuwe steden, die behalve op een publiek racecircuit autovrij worden. Het is helaas op veel wegen niet leuk meer vanwege drukte en lelijke omgeving. Dat geldt ook voor snelle treinen tussen muren en in tunnels. De autotunnel onder Schiphol was enige honderden meters lang; de spoortunnel daar telt verscheiden kilometers en de treinpassagier ziet niets van het unieke vliegveldlandschap. Evenmin te Rotterdam van Europa's belangrijkste rivier. Koeien geven niet om treinen zodat de tunnel onder het Groene Hart achterwege kon blijven, want je kunt door stoptreinen enigszins te bundelen ruimte maken op bestaand spoor.

In Europa is de trein behoorlijk duur. Er wordt door de managers van de NS gezondigd tegen het Verdrag van Parijs, dat een open eerlijke markt wil garanderen en stelt: Ieder kan op zijn wens goederen en diensten verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden. Maar in de trein kun je naast iemand met een veel goedkoper kaartje komen te zitten. Stel je zoiets eens voor bij de benzinepomp! Nog nooit was brandstof naar verhouding zo goedkoop als thans en volop wordt er ijzer heen en weer gesleept in de vorm van overmatig grote en zware auto's. Met een paar dubbeltjes meer voor de benzine kunnen bus, tram en metro gratis en dat zal veel gemak geven. Koopt men buitenlandse wagens dan verdwijnen er tientallen procenten aan sociale premies en loonbelasting in vreemde schatkisten. Dus zouden dienstwagens voor de overheid en eenvoudige stadstaxis ook best in eigen land gemaakt kunnen worden. Om de luchtvervuiling op Schiermonnikoog tegen te gaan kochten de Friezen electrische bussen in China!

Rekening rijden is geen goede manier om files te bestrijden want welgestelden worden hiermee bevoordeeld. Wellicht moet het aantal te rijden kilometers op de bon. Die dan wel verhandelbaar mag zijn. Dan zijn er ook geen vijfsstrooks rijbanen meer nodig. Die zijn in feite levensgevaarlijk omdat niet iedereen doorlopend volledige controle over het stuur heeft. Fout zijn ook verkeerd getrokken witte strepen op het wegdek, want verwarrend en in het donker niet goed waar te nemen. Het leidt tot plotseling anders sorteren, onverwacht afremmen en dies meer. Het wegdek ware als volgt te her-vormen: geen asfalt buiten de doorgaande rijstrook; dus de inritten, afslagen aangegeven met straatstenen, keitjes. Geen obstakels op het wegdek, ook geen verkeersdrempels, maar waar lage snelheid vereist is evt slechts verharde wielsporen. Gescheiden rijbanen bij snelheden van 20 m/sec of meer en hierbij een autobrede groene middenberm alsook een zijberm. Benzinestations horen niet midden in het veld maar bij de bouwde kom, zodat kleine ondernemers kunnen verdienen en afroming naar verre al rijke aandeelhouders vermindert. De bestaande stopplekken zijn van minder dan middelmatige kwaliteit en ontbreken langs verscheiden trajecten, vooral langs provinciale wegen. Voetgangers gaan soms zonder op of om te kijken een zebrapad op en daarom is een verkeerstetraeder uit te proberen die het verlenen van voorrang regelt; niet het nemen van voorrang. Dit viervlak heeft twee groene zijden met de punt naar boven en twee oranje waarvan de punten naar beneden wijzen. Het is handmatig of automatisch draaibaar. In permanente stilstand kan het misschien dienen om rotondes goed aan te geven.

Wegen zijn nieuw te klasseren op kwaliteit met een letter en een cijfer en zo krijg je Q 0 zonder snelheidslimiet voor circuits en éénstrooks wegen "non stop" tussen twee grote steden naast een te drukke gewone autoweg. Q 1 staat voor autowegen met vrachtverkeer beperkt tot rustige uren. Er hoeft immers niet zoveel versleept te worden, want een houten speelgoedgeweertje van de timmerman is voor een kind net zo aantrekkelijk als spullen uit China. Q 2 is de aanduiding van interlokale wegen zonder fietsers en ook hier geeft de letter aan dat er niets op aan te merken valt. Bij werkzaamheden kan die half of onderbroken afgeplakt worden. Volgende cijfers dienen om stadsstraten en landweggetjes aan te geven, waarbij het kwaliteitsaspect nog nader te omschrijven is. Zulk kwaliteitskeur dient om veiliger en prettiger, zonder vermijdbare irritaties auto te rijden. Op de hollandse wegen is het nu te vaak chaotisch met grote kans op fatale ongelukken. Drukte is voor de meeste mensen onaangenaam en wilt u toch zoveel mogelijk in een auto zitten zet dan uw oude voertuig in de tuin, desgewenst nog verfraaid door een kunstenaar.

Geen opmerkingen: