eerlijke markt
In de jaren vijftig kwam het Verdrag van Parijs tot stand om een open, eerlijke markt te garanderen zoals past in beschaafde omgeving. Aanleiding waren dumping practijken in de kolen- en staalsector, welke echter thans ook nog plaats vinden in andere sectoren: KLM en Lufthansa laten stellen soms voor half geld mee reizen, terwijl de alleengaande het volle pond moet betalen of thuis blijven. Ryanair laat ongevraagd medepassagiers de brandstof betalen voor reizigers die voor een tientje in het vliegtuig stappen. Zo worden eerlijke maatschappijen benadeeld. Het Verdrag werd bevestigd door het Oprichtingsverdrag van de Europese Gemeenschap en is thans uiteraard onverkort geldig. Het kent ieder het recht toe om goederen en diensten te verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden. Beperkende bepalingen zijn niet toegestaan. Maar Albert Heyn eist het tonen van een bonuskaart voor het verkrijgen van korting en buitenlanders die daar niet van op de hoogte zijn en buiten de winkel gekomen op de kassabon kijken voelen zich benadeeld door "Albert Zwijn". Gelet op de "opbrengst" voor de grootgrutter past wel een boete van enige tientallen miljoenen euro's. De Nederlandse Spoorwegen verkopen bij de drogist thans weer goedkope treinkaartjes. Niet alle reizigers zijn daar van op de hoogte en een omweg maken is ook al niet O.K.; aan het loket op het station moet meer betaald worden. De evil managers van de NS doen aan ongewenste inkomenspolitiek door verschillende prijzen te rekenen aan naast elkaar gezeten passagiers op gronden die niets te maken hebben met de totstandkoming van het vervoersaanbod. De EU wil vrij reizen zonder drempels en daartoe voldoende inkomen voor de burgers. Rechtbank Utrecht weigerde om de NS te corrigeren overeenkomstig het Verdrag van Parijs. Vooral de Europese Commissie is verwijtbaar niet het Verdrag van Parijs te handhaven zoals de bedoeling was en is om een open, eerlijke markt te verkrijgen. De strekking daarvan is bovendien dat er redelijke prijzen betaald worden voor goederen uit te lage lonen landen. Hiertoe kan opslag gevorderd worden met de opbrengst te bestemmen voor gindse AOW potten. Aangezien regeling hiervan enige tijd in beslag neemt ware alvast het publiek te adviseren om een vrijwillige pintoeslag bij aankoop van zulke goederen te betalen. In feite falen de Europese Rechtbanken om de belangen van gindse mensen mede te beschermen. In Europa gebeurt dit ook jegens eigen burgers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten