maandag 23 december 2024

waar blijft goed advies?

                                                     Als hoofdstad en marktplaats is het gewenst dat Amsterdam goed toegankelijk is voor wie daar een of ander te doen heeft. Dat zijn niet vluchtelingen en waarom laat de Sociaal Economische Raad dan niet weten dat er in deze drukke stad geen opvangplekken voor hen gemaakt hoeven worden? Dat kan elders, bijvoorbeeld in Friesland als men daar gaarne een hoop nieuwe Friezen wil. Opvang in een naburig land met redelijk regime is voor vluchtelingen dikwijls voldoende en voor ons goedkoper, al zal Albert Heyn omzet missen. Ook vluchtelingen fungeren, vaak samen met beneden-modaal, als doorgeefluik naar pandjesbazen. Bij verhoging van de laagste inkomens of optrekken van de belastingvrije voet zijn er minder subsidies en ambtenaren nodig en wordt de persoonlijke bestedingsvrijheid vergroot; o.a. kan dit leiden tot meer samenwonen om je geld aan iets anders uit te geven.  Het is ook van belang voor oude Turken en Marokkanen die dan met hogere AOW, immers gekoppeld aan het minimumloon, bij remigratie meer te makken hebben. Zo komen er woningen vrij in Amsterdam-west. In het algemeen ware balans te zoeken tussen emi- en immigratie. Emigratie valt soms te stimuleren, bijvoorbeeld van varkensboeren naar de bossen der Baltische staten waar hun varkens met plezier kunnen rondscharrelen. Dubbele nationaliteit is zwaar discriminerend, nota bene met dubbel stemrecht en de rechters die dit toelaten deugen niet. 
Hogere lonen in de lagere regionen maakt de beruchte reiskostenvergoeding overbodig. Berucht vanwege het veroorzaken van files en verlies van je tijd. Afschaffing van overdrachtskosten bij woningruil is eveneens gewenst. De Schatkist kan gemakkelijk aangevuld worden met extra belasting op overmatig grote, zware, dure meer vervuilende automobielen. Besef dat de overheid zonder werkelijke meerkosten in eigen land auto's kan laten produceren omdat dan niet sociale premies en loonbelasting in vreemde schatkisten vloeien. En een goedkope taxi als vergroot Dafje is mogelijk. Zo ook een afneembaar elektrisch Solex motortje op de voorband, waar fabrikanten doorgaans zonder stimulatie niet aan beginnen omdat er te weinig aan te verdienen valt. Minder verkeer door goede overheidsmaatregelen maakt tevens ondertunneling van de Zuid-As te Amsterdam overbodig. Bij een snelheid van plm. 20 m/sec heeft een wegvak maximale capaciteit. Het is niet nodig om langs de hoofdstad te razen met grotere snelheden. Misschien valt de autoweg daar uit te bouwen tot een soort fraaie boulevard. Plus fietspad à 5 m/sec (kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden weer te geven; meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. 30 km/uur is erg suf). 
De SER wordt derhalve aangespoord om van zich te laten horen. Die drie miljard uitgetrokken voor een nare gevaarlijke tunnel valt beter te besteden aan een grote ARK in het Oosterdok, waar deskundigen met steun van het publiek zoeken naar oplossing van internationale problemen. Zo komt Amsterdam beter op de kaart.

Geen opmerkingen: