maandag 26 mei 2008

christelijk bankieren


                   christelijk bankieren
 
Volgens de apostel Petrus en dus ook de paus, de kerk en de oprichters van de VU waart de duivel rond als een hongerige leeuw, op zoek naar prooi en is het daarom zaak waakzaam te zijn. Er stond in de hal van de universiteit aan de Boelelaan, naast de etalage van de boekhandel met leerboeken astrologie, een pop van jutezakken die deed denken aan zakken vol goud waar de VU op af gaat. Zak als zoon van Mammon past wel bij de voormalige kleine luyden die nu vette salarissen genieten en het binnenterrein vol zetten met hun autos, zodat er maar een klein natuurbad over blijft. Bikinis rond een zwembad in een grote tuin met palmen tegen witte het licht reflecterende gevels, aan zulke schoonheid wordt niet gedacht. Men gaat naar tropische eilanden alwaar de inheemsen bedienden werden die alcoholische drankjes komen aandragen. Zo kun je ook samenwerken met de Zuidas, waar vogels en dieren van gruwen.
 
Moslims mogen geen rente vragen en hebben daarom regelingen voor winstdeling bedacht. Humanistisch bankieren zou je kunnen noemen wat ondermeer de Triodos bank doet: vermijden om te schaden. De kapitalistische bank wil zijn winst maximaliseren. In die hoek geeft men pas wat weg nadat eigen zakken gevuld zijn. Bij gebrek aan een regerende minister van Financieën konden aandeelhouders der ABN Amro onlangs 27 miljard euro incasseren, welk geld opgebracht moet worden door harder werken van het personeel, voor zover niet ontslagen, en door uitknijpen van de klanten. Woutertje wil in de pas blijven met de graaiers en verhoogde daartoe eigen salaris en dat van de collega's met tien mille extra uit onze schatkist. Balkenende is als voormalige compaan van Zalm te beschouwen als een heiden wegens verlaging van de vermogensbelasting zodanig dat de welgestelden thans letterlijk slapende rijker worden. Bedenk dat wij het ezelspoortje in de muur van Jerusalem, geheten Oog van de Naald, niet kunnen vergroten. Rouvoet vergeet maar eventjes erop te wijzen dat miljonairs eveneens en niet alleen mensen in de Bijstand moeten werken in tenminste een beetje zweet. Ze zijn alle drie afkomstig van de VU en hebben daar in de mensa vermoedelijk vlees uit de bio-industrie gegeten, negerend dat de Schepper ook het vee sabbath toekende, ontspannen rondscharrelen in een natuurlijke omgeving.
Voor de huidige studenten economie die onkundig bleven van het Boek even vermeld dat de vreemdeling een hoek van de akker toekomt, dat het de boer niet toegestaan is om op te rapen wat per ongeluk tijdens de oogst op de grond valt; dat is voor de armen en de wilde dieren. Op het Pinksterfeest moeten de eerstelingen van de nieuwe oogst verdeeld worden. Je zult niet de os van je buurman begeren, zoals de multinationals doen, want die heeft het beest nodig om te ploegen. Anders komt er geen opbrengst van je land. En na vijftig jaar behoort er herverdeling der produktiemiddelen te geschieden opdat de looser een nieuwe kans krijgt en vooral om jeugd aan gelijke startposities te helpen.
Middels voldoende belasting en goed onderwijs dat deuren opent kan tegenwoordig de herverdeling geleidelijk geschieden. Het accent mag niet liggen op uitbuiting en het verslaven van medemensen door hen afhankelijk te maken van jouw uitgaven als miljonair of miljardair. Rode strafwetten kunnen neigingen hiertoe inperken, net als artikelen daarin die zeg dwangarbeid, korter van duur dan gevangenisstraf, voorschrijven als voor staatsfuncties niet een ieder zich kandidaat mag stellen. Al volgens art 3 der Grondwet moet in een eerlijke en openbare procedure geselecteerd worden wie het best de samenleving kan dienen. De facto buitensluiting van 95% der bevolking, niet lid zijnde van een politieke partij, is vals. Voor de hoogste funktie, van eminent belang voor heel het volk, zijn uiteraard verkiezingen noodzakelijk en wie saboteert mag keien rapen op Spitsbergen ter versterking van de dijken.
 
In zulk veranderend, want van het huidige afwijkend sociaal-economisch landschap, kan de VU opereren met onderzoek naar en onderwijs over "christelijk bankieren". Dat valt te concretiseren door jaarlijks twee procent van je vermogen af te staan (het geheel, 100%, gedeeld door 50 jaar = 2%). Ondertussen kan door arbeid dat vermogen wel toenemen! Vele twee-procenten worden samen een enorme smak geld en waar moet dat naar toe? Er kunnen coöperaties mee gemaakt worden voor produktie en handel. À veertig eurocent krijg je een biertje bij Aldi en Lidl. Dat kan omdat er maar 1 eigenaar is, terwijl Albert Heyn een ruime winstmarge nodig heeft om de vele aandeelhouders met plezier hun couponnetje te laten knippen. De coöp wordt niet uiterst goedkoop want de inkoop zal vooral om de hoek en in de provincie gebeuren. Daarentegen halen Aldi en Lidl hun spullen dikwijls van ver bij een fabrikant met overschot. Op de transportkosten zit als het ware een enorme subsidie, want de verstookte brandstof kan slechts tegen een drievoudige of in sommige landen vijfvoudige prijs uit zonlicht bijgemaakt worden. Bij verantwoord coöperatief handelen komt dus denkwerk van pas en hebben we daarvoor niet de universiteit om richting aan te geven? Men moet helaas wel betwijfelen of de tegenwoordige hoogleraren dat aan kunnen. De oude professoren zitten zondags in de kerk om zich te verzekeren van prettige voorzieningen Boven na hun riante aardse pensioen. In de Westerkerk bidt de dominee hardop met hen om de tussenliggende fase van de bittere doodsstrijd te verzachten. In werkelijkheid is het helemaal niet nodig om je te bekommeren of er wel voldoende voor jou gezorgd zal worden, want de psalm zegt dat primair jij dienstvaardig moet zijn voor God. Zo zijn de verhoudingen! De knecht moet bij een goede heer niet van zijn taak wijken door te meieren over loon. Dat komt vanzelf wel. Maar in de kerk wordt er slechts een miniem stukje brood samen gedeeld, waarna een ieder zich huiswaarts rept om in apartheid biefstuk of gehaktbal te nuttigen. Mammon en Zijn zoon Zak zullen tevreden zijn. Doch hoe zit het met de nieuwe studenten? Willen die beter onderwijs? Nu is er met veel pressie geregeld dat de zittende slechte schoolmeesters meer geld krijgen. Zoveel dat er niet eens voldoende over blijft om leergierige studenten in staat te stellen op reis te gaan naar het zoeken van enige wijsheid over hoe enigszins christelijk te bankieren.
                                                                                           


Geen opmerkingen: