dinsdag 12 mei 2015

staatsmoskee

           essay
 
Er wonen meer dan honderdduizend mohammedanen in het Amsterdamse en die hebben best recht op een mooie plek voor een grote moskee. Bijvoorbeeld een staatsmoskee op het Museumplein in de vorm van een grote zwarte kubus op pootjes, fraai contrasterend met het groene gras en de witte Badkuip. Ernaast is nog plek voor een Psalmenhuis, 70 meter hoog van roestvrij staal en glas als saamgevouwen biddende handen. Om er het gemeenschappelijk erfgoed te zingen, reciteren en musiceren op resp. sabbath, zondag en vrijdag. Wie weet de overige dagen gemeenschappelijk. En in de zuidoosthoek van het plein een kasteel van schuine roestige platen, ook te beklimmen, als amerikaans consulaat?
      Een staatsmoskee omdat art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens er verkondigd wordt. Dit art valt te beschouwen als een verzwakte versie van het bijbelse Tweede Grote Gebod, dat harmonieert met de Tien Geboden welke Mozes, een groot profeet ook in de islam, op Stenen Tafelen aandroeg. Zonder poespas zijn alle drie bindend voor de hele mensheid en daarom art 1 ook voor de Staat. Een verbod wordt dikwijls omzeild, waarna er aanvullende geboden moeten komen. Het gebod bestaat uit klare taal, doch kent men die?
      De Messias bracht het grote nieuws dat onze status verhoogd wordt van knechten tot kinderen. Een knecht wil loon; een kind zit bij pa aan tafel en heeft enige toegang tot diens portefeuille. Maar het moet opgevoed worden en kennelijk is het daarbij nodig om lief en leed door te maken teneinde geen automaat of zombie te worden. Reken ermee dat van Boven toegevoerd wordt; de rank van de wijnstok wordt bijgeknipt.
Het eerste hoofdstuk van het Johannes evangelie is te lezen als beginnend met verwijzing naar Genesis: Een machtig vorst spreekt een woordje en de dingen gebeuren dienovereenkomstig verderop. Een technisch prima beschrijving als er geen mensenogen aanwezig waren om waar te nemen. Vervolgens staat er dat de Messias de eerste mens was die de nieuwe status kreeg en wel als enige van geboorte af aan. Voor anders ongelovige Thomassen maakte hij het hele menselijke traject door. Joden en moslims leren dat God Eén is en vergeeft om niet. De laatste Bijbelvertaling is ketters met vervanging van "in de boezem des Vaders" door "die God is", geheel in roomse stijl al maakt het in de practijk misschien weinig uit.
       Als joden vast willen houden aan knechtschap hindert dat niet, maar knechten verschillen in hogere en lagere rang, terwijl dat bij kinderen niet het geval is. Dit nu speelt een grote rol in de islam, terwijl oorspronkelijk het ging om een hervormingsbeweging tegen het vroegkerkelijke misverstand dat de HERE God, anders dan de psalm zegt, een Offer behoeft. Zo menen de gelovige moslims vanwege hun verondersteld zuivere leer hoger te staan dan joden en christenen, zodat dezen vernederd mogen worden en extra belasting moeten betalen. De Koran bevestigt evenwel hun toegang tot het Paradijs waar je samen aan tafel zit, hetgeen niet weggelegd is voor bedriegers en atheisten. De psalm verwoordt: "Zou ik niet haten wie U haat?" Ofwel is enige jihad geboden om hen en hun materialisme, etc. niet te laten domineren. In de staatsmoskee komt het accent te liggen op de gelijkheid als bij kinderen en dit geldt natuurlijjk ook voor verloren zonen welke met alle respect te bejegenen zijn.

      Een staatsmoskee ook als onderwijsinstelling, waar uit de doeken gedaan wordt wat islam, christendom, humanisme, atheisme in al hun verschijningsvormen behoren in te houden, gemeten aan art 1 der universele Verklaring. Welk te Den Haag helaas allerminst gerespecteerd wordt. Als de Nieuwe Kerk op de Dam volgepropt wordt met oude spullen, antiek genaamd, dan maar op het Museumplein plek voor geestelijke vorming/info over mogelijke bedoeling van Het Scheppende. Dat een Hij genaamd wordt in de religie -vroeger kende men geen machines en geen computers- en meer: ons vriendelijk gezind is. Een kunstenaar houdt doorgaans van zijn werk. De planter wenst vruchten van zijn wijnstok. De winkels op zondagmorgen sluiten en voetbal uitstellen tot na twaalven om naar kerk of zondagsschool te drijven? Of om sociale interactie te bevorderen? Een extra belasting van een paar procent jaaromzet voor winkelketens die op zondag kleine middenstanders kapot concurreren?
      Verkoop ondertussen uw bezit op de saaie Zuidas. Een van ver komende buitenlanders zal u wellicht wijzen op de gigantische "bouwgrond" voor een Centrale As tussen CS en de oude stad, van de Oostelijke Havens tot aan het Gerechtsgebouw. Jammer voor lieden die hier langs het water een arboretum lint zouden willen zien, in een ring doorlopend rond de stad. Tijdelijk zijn er wel aan aangename micromilieutjes bijdragende paviljoens mogelijk langs de nieuwe absurd steile kade. Tussen de latere nieuwe bebouwing met verspringende gevels voor berggeiten, vogelnesten, planten, skien, blijft nog wel open water over voor een grote ARK met Ronde Tafel. Daar kunnen twistende en vechtende partijen aanzitten terwijl toekijkend publiek een matigende invloed uitoefent en een wetenschappelijke staf oplossingen aandraagt. Begeren de Bommels in 's lands hoofdstad liever in Westeuropa overbodige nieuwe zeesluizen?
      Beschouw eens de problematiek van de mensen op de Westbank en in Gaza. Hen wordt momenteel geen redelijk alternatief geboden. Is een 25% oplossing doenlijk?:  Maximaal 25% israelis op een autonome Westbank en idem 25% arabieren in de rest van een groter Israel, dat de oostelijke helft van de Sinaï tot aan St Catharine erbij krijgt terwijl Egypte de Gazastrook overneemt. Vanwege overbevolking is het noodzakelijk om nieuwe metropolen te bouwen en wel aan de rand van woestijnen, liefst nabij zee. Omdat vruchtbaar land schaars wordt daarop niet. Het nederlandse bedrijfsleven kan meehelpen aan planning en realisering van een miljoenenstad ten oosten van de Nijldelta voor palestijnen, egyptenaren en ook joden. Denk aan een Manhattan-achtig centrum, een grachtengordel en een echt woestijnkwartier met compacte hoogbouw om de zon deels buiten palmentuinen te houden. De grote stad biedt werk, huisvesting en recreatie. Het laatste ook op een racecircuit als automatische gondels op vijf meter boven het maaiveld autos vervangen. Een win win situatie waar je aan de Ronde Tafel de geesten rijp voor tracht te maken.
      Nog eens: de westerse, christelijke, humanistische visie erkent gelijkwaardigheid van de mensen en is tegen fascistische orientatie zoals van een stroming of een minderheid die tegen dat art 1 in gaat. Het art omvat recht op deelname aan beraad en besluit. Dat valt ondermeer te verwerkelijken via referenda, waarna een ondergeschikt parlement zorgt voor uitwerking en dagelijkse controle. Dit ook in het Midden Oosten.
De Koran was bij het schrijven ervan bedoeld voor ruw woestijnvolk dat last had van rovers en vaak zelf daar niet vies van was. Je moest je schat verstoppen achter een sluier. Joden en moslims hebben antieke kledingvoorschriften die goed passen bij de ondergeschiktheid van het knechtschap. Kinderen mogen in hun ontwikkeling naar volwaardig mens zijn veel meer zelf kiezen, zij het niet aanstootgevend. Dit alles vertalend naar de politiek moeten moslims het bestaan en het recht van de israelische natie erkennen. Palestijnen, dikwijls gemigreerd uit Egypte hadden nooit een eigen natie, een eigen taal, geen eigen cultuur en moeten het volwaardig mens zijn van joden, van israelis, van hun gelijken erkennen. Dat is verantwoord westers standpunt. Begin dus met de bouw van die metropool aan een spoorlijn Cairo-Jerusalem-Amman en verder. Laat de Minister het geld toegedeeld aan de palestijnen hieraan besteden. Het bedrijfsleven profiteert er vast van, want het hemd is nader dan de rok. Egypte heeft bewesten van de Nijl ook nog een aantal miljoenensteden nodig, gelet op de 80 miljoen personen nu levend op gebied weinig groter dan NL, zij het met twee oogsten per jaar.
De hele week heb je hoger-lager, meerder-minder, rijker-armer, goede sporter-prutser, baas-knecht, enz. enz. behalve op zondagmorgen....in de kerk. Al schort het daar soms ook wel wat aan echte gelijkheid en drinkt de pastoor de wijn op.
                   
           

Geen opmerkingen: