zaterdag 16 mei 2015

Zuidas vs Centrale As

Het blaadje "Hello Zuidas" verhaalt over onstuimige groei van de Zuidas en mist iets over de concurrentie. Nabij het Centraal Station ligt een enorme lap bouw"terrein" tussen het station en de oude stad en vanaf het Oostelijk Havengebied tot aan het nieuwe Gerechtsgebouw. Het is daar minder saai dan op de Zuidas en ook kunnen de gevels er verspringen voor berggeiten, planten en nestelende vogels of zelfs skibanen, terwijl In Zuid niet eens een mooie duiventil staat. Je vraagt je soms af hoe het komt dat in Buitenveldert er alsmaar straatverharding bijkomt, veel meer dan nodig is. Waarom geen lint van arboretum beplanting met ook een davidia, vaantjes/zakdoekjesboom, en eronder lunchende zwartpakken. De nabije Vrije Universiteit is niet christelijk meer maar stelt de mens voorop.
Een nieuwe rood-christelijke universiteit is mogelijk op de hoek van wad en Eems in een stadje op en in windkerende sierras dat tevens centrum voor de Eemshaven wordt en hierheen verplaatst vliegveld Eelde krijgt. Komt de baan gunstig te liggen dan zijn er ook nachtvluchten mogelijk en hoeft Soesterberg niet bij Schiphol gevoegd te worden. De EU wenst spreiding van werk en welvaart, dus niet nog meer forenzen onnodig naar een verkeerde plek te Amsterdam-zuid. Overigens: als de Noord-Zuidlijn overgedaan wordt aan de NS scheelt dat forenzen tien minuten per dag aan niet overstappen, een uur per week, een week per jaar, een jaar eerder met pensioen. De lijnen 5, 16 en 24 kunnen samengevoegd worden tot een Linksom/Rechtsom-tram die een lus rijdt met veel halten en dat zeer frequent. Heel gemakkelijk voor wie de hoofdstad bezoekt en veel adressen af gaat. Hierbij past een semi-Doorloper met route A'veen-Zuid-Muiderpoort-CS-Sloterdijk-Zuid-lus Bijlmer-CS. Waartoe nog NS electra afgenomen moet worden en als je nieuwe voertuigen in Oostgroningen laat bouwen -ze maken er prima kustvaarders- verdwijnt er niet een 40% aan loonbelasting en sociale premies in buitenlandse schatkisten. Maar bij de gemeente moeten ze niets hebben van voorstellen die niet van henzelf afkomstig zijn. De Zuidas kan daarom zelf een kleine studie maken indien van mening dat het ov te verbeteren valt.
Andere studie is ook zeer gewenst, namelijk betreffend overgang van bezitsrecht naar ontplooiingsrecht. Dan wordt niet meer zo gekeken naar wat in het verleden vastgelegd werd aan bezit, octrooi, migratie, vaste baan, etc. maar weegt de rechter bij geschil af hoe de ontplooiingskansen komen te liggen en daarbij moet art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens, grondslag van Verdragen der EU, volledig tot zijn recht komen. Wellicht dat er op de Zuidas een Wetsraad te vormen is met van elk advocatenkantoor 1 wisselende deelnemer. Als onderkomen liever geen kamer ergens op een etage maar een paviljoen bij het water aan de zuidrand. Nu is het zo dat het parlement de wetten vast stelt, onderwijl art 1 schendend. De rechtskundigen op de Zuidas mogen best beter presteren middels die Wetsraad. Amsterdam moet liever niet kiezen voor in Westeuropa overbodige nieuwe zeesluizen doch een ARK met Ronde Tafel ter beschikking stellen aan twistende en vechtende internationale partijen, bijv. op een overgebleven stukje open water van die "bouwgrond" zone, in de toekomstige Centrale As dus. Dat dient een flink grote boot te worden want met publiek erbij voor matigende invloed en een wetenschappelijke staf voor het aandragen van oplossingen. Waaraan wat juridische aspecten betreft in die Wetsraad op de Zuidas wordt bijgedragen. Zo wordt de stad internationaal van grotere betekenis.
         Uit het bovenstaande valt af te leiden dat advocaten in de toekomst waarschijnlijk minder belangrijk zijn bij rechtszaken volgens huidig menu omdat deze personen veel meer zelf daar ingeschakeld zullen worden als bekwame oordeelvormers en dat tegen redelijk gematigd salaris. Hoewel er gegarandeerde toegang tot de rechter is blijven allerlei aangiftes in een politiela liggen. Dat is de schuld van de chef van de Rechtbank en Eradus moet ogenblikkelijk de laan uitgestuurd worden. De burgemeester houdt de hand boven het hoofd van fascistisch handelende politieagenten, die zomaar naar hun goeddunken over gaan tot vrijheidsberoving en daarmee het kostbaarste, ook aldus gedefinieerd in de EU, roven. Het Gerechtshof blijkt zulke criminelen te steunen en de schuldigen moeten weg, Van der Laan inbegrepen.  Momenteel is er de griekse crisis en te Athene wil men de schulden liever niet terug betalen, hoewel dat mogelijk is middels zware hypotheken op hun huizen (waardoor er situatie ontstaat vergelijkbaar bij velen in West-Europa alsook ten aanzien van huurders). Indien de schulden worden kwijtgescholden houden de grieken hun eigen huis, gaan ze vroeg met pensioen en mogen er weer meer ambtenaren uit het raam kijken, terwijl bij ons de jeugdlonen niet omhoog kunnen en er op laag nivo meer belasting gevorderd zal worden. Dat strookt niet met "ontplooiingsrecht". Wellicht is er een parlementaire enquête nodig naar de rol van Bos als Minister van Financieën, omdat het lijkt alsof hij zijn eigen achterban bedrogen heeft door op hen de lasten van de bankencrisis af te wentelen (vermoedelijk na influisteren) terwijl de haves weinig schade leden. Hieraan toe te voegen is nu opkopen door de Centrale Bank van staatsobligaties, zo de eigenaars fors spekkend (op last van de Bank te Frankfort). De reputatie van de Zuidas is flink op te schroeven door de samenleving dienende activiteiten van de "nette pakken" zonder dat er kantoorruimte bijgevoegd wordt. Ontplooiingsrecht leidt waarschijnlijk ook tot meer regionale autonomie, bijv. in een grote unie met de zuiderburen zowel als die ten  noorden. Dat scheelt forensisme en nu al wordt er zo enorm veel overbodig werk gedaan, ondermeer als gevolg van concurrentie tussen bazen, bedrijven en hun aandeelhouders, dat een werkweek van drie dagen haalbaar is. Daarna bijscholen , tennissen en ook rolstoelen duwen. FNV en CNV houden het nog op knechtschap; men wil daar loonsverhoging en spant zich niet in voor gelijkwaardigheid in collectieve, coöperatieve bedrijven. Hoeveel kan de benzineprijs omlaag als Shell geleidelijk vervangen wordt door een dergelijke organisatie?
 
           
                                   

Geen opmerkingen: