maandag 29 januari 2018

Donald Trump en Kim Jung-un

                                  poppekast

 Een figuur met masker als van de Noord-koreaanse leider is bezig andere mensen op te hangen en een paar bungelen al aan een galg. Daarbij fluit of neuriet hij Brother Louie.

Het hoofd van Donald Trump verschijnt en vraagt "Wat doe jij daar?"

"Ach" zegt Kim Jung-un, "Dat zie je toch? Het is zoveel prettiger in een land zonder er vijanden te hebben".

D: "Jawel, maar je kunt ze toch het land uitsmijten? Net zoals wij met de Mexicanen doen."

K: "Ho, dit zijn landgenoten; zij behoren tot mijn volk en die smijten wij niet over een muur".

D: "Ik zou ze liever voor mij laten werken. Dan brengen ze geld in het laadje".

K: "Foei, akelige kapitalistische uitbuiter. Wij zijn communisten met gelijke rechten voor iedereen".

D beweegt zo dat de galgen achter zijn hoofd uit zicht raken.

D: "Communisten heten bij ons liberalen, maar" -tegen het publiek- "zij deugen evenmin".

K: "Ons communisme is onoverwinnelijk en dat bewijst mijn rode knop".

Hij trekt zijn shirt omhoog en ter hoogte van de navel zit een kleine rode knop.

Tegen D: "Als ik hierop druk ga jij eraan!".

D: "Tut, tut, mijn knop is groter". Hij trekt ook zijn shirt omhoog en daaronder zit een enorme rode knop.

Opeens kijkt D verschrikt naar K, die zijn vinger aan zijn knop heeft. D: "Wat doe je nou?!".

K: "Oh, ik poets hem een beetje op; wordt ie nog mooier".

Een engeltje komt aangevlogen: " Stoute kereltjes, ga toch spelen. Hier!"

Ze werpt een golfbal naar D en een basketbal naar K. D maakt een ferme slagbeweging en raakt bijna K.

K: "Ho, ho, mijn bal is groter". Hij doet alsof hij er D mee omver wil gooien.

D wijkt achteruit.

K tegen publiek: "Zien jullie dat? De schijtert!".

Engeltje: "Jullie moeten naar Seoel gaan. Eerlijk strijden op de Olympische Spelen".

D: "Seoel? Waar ligt dat?"

K: "Seoel? Hoe kom ik daar?"

D; Dit jaar zijn er toch alleen maar Olympische Winterspelen? "

K knikt bevestigend.

D: "Moet ik daar soms gaan schaatsen? Met mijn vierhonderd pond. Ik zak vast door het ijs".

K bekijkt D aandachtig: "Wij zijn niet minder welvarend dan jullie Amerikanen. Dank zij ons communisme!" Hij kijkt naar zijn eigen dikke buik

en peinzend terzijde: "Zou ik ook door het ijs zakken?"

D en K kijken elkaar aan. Samen: "Maar wij hebben toch atleten!".

D: "Wij de betere".

K: "Wij de beste".

D en K samen: : "Laten die het uitvechten!".


                   Doek

Geen opmerkingen: