dinsdag 26 september 2023

spitsen binnen het uur

       Als stoptreinen gebundeld waren in plaats van elk half uur of kwartier te rijden was er genoeg capaciteit om de trein via Den Haag naar Parijs te laten rijden en veel geld te besparen. Op het stadhuis van Amsterdam heeft men geen trek aan ideeën van buiten en onderzoek blijft uit naar een Doorloper, een metro met route Ring, lus Bijlmer, etc. , zeer effectief de hele stad ontsluitend. Idem aangaande max 5 m/sec op het fietspad en 10 m/sec bij gemengd verkeer in de stad, met romeinse cijfers aangegeven op de middenstreep. XXX op de autoweg, XXx in een moeilijke bocht. Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken; meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. 
De NS knoeit door stellen soms korting te geven, hetgeen in strijd is met wat de EU gebiedt: Ieder kan goederen en diensten verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden. Dit zonder beperkende voorwaarden, zoals een bonuskaart bij Albert Zwijn (:buitenlanders die niet van zo'n kaart weten en buiten de winkel op de kassabon kijken). Buiten de spits koppelverkoop toepassen voor korting is fout; er kan toch een derdeklas tarief gelden. Hoe saai is het om elke dag in de trein of auto te zitten; reiskostenvergoedingen zijn af te schaffen, evt. gepaard met maatregelen als nalaten van overdrachtsbelasting bij verhuizen. Daarom hoeft station Amsterdam-Zuid niet vergroot te worden, temeer niet omdat een nieuwe betere minister van Justitie een eind hoort te maken aan de cultuur van belastingontduiking in dat buurtje. Let wel met een Deken van de Orde van Advocaten die er niets tegen doet! Bouw een houten piramide over dat station met klimgeiten op het dak en binnen leuke dingen, passend bij een zuidelijke ringweg omgevormd tot boulevard in plaats van een enge, gevaarlijke, de betonbaronnen weer spekkende tunnel. Boven 70 km/uur vermindert de capaciteit van een wegvak en neemt het lawaai sterk toe.  Hoe jammer dat je vanuit de trein niets ziet van het unieke Schiphol vliegveldlandschap en te Rotterdam niets van Europa's belangrijkste rivier. 
En de Vrije Universiteit? Die is gekaapt door atheïsten, wil kenniskwartier zijn van de lieden op de Zuid-As! De christelijke achterban doet er goed aan om een plek te zoeken voor een nieuwe instelling voor hoger onderwijs, bijv. in een stadje aan de Eemsmond met hierheen verplaatst vliegveld Eelde en de veerboten (Londen-Scheveningen-trein) naar Scandinavië. Of tegenover de Canarische Eilanden waar je voor hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost drie prachtige metropolen kunt bouwen in de kale woestijn vol zonne-energie; de tweede weggevend aan Marokko en de derde aan de west-Saharanen. Zijn ze op de VU wel knap genoeg om goed te overwegen? Het daar onnodig nog drukker maken met een aanvullende vergoeding voor toestromende lage inkomens, dat lekker veel rekenwerk, ambtenaren en wetenschappelijke onderzoekers vergt? 

Geen opmerkingen: