Tussen Stavoren en Enkhuizen is een spoorlijn mogelijk over een opgespoten heuvelige wal rond een droog natuurreservaat met groot wild. Zowel het IJsselmeer als het Markermeer zijn overmatig groot voor vogels en vissen en weinig aantrekkelijk voor zeilers. Als er een waterkerende rug komt tussen Almere en Hoorn, eventueel met daarop volksbuitens, kunnen daarachter tot aan Lelystad wilde beesten vertoeven die er vroeger in nog niet bewoond Nederlands gebied rondliepen. Daar zul je natuurlijk naar mogen kijken.
De Nedersaksen lijn ware vanaf Emmen via een nieuw centrum voor Winschoten, Stadskanaal en Hoogezand ter hoogte van Zuidbroek door te trekken naar een nieuwe stad boven de Eemshaven. Alwaar ook vliegveld Eelde heen te verplaatsen is en er een nieuwe christelijke universiteit komt omdat de VU van de achterban der kleine luyden gestolen werd. Die Eemsstad wordt dan met een mooie veerboot een poort naar Scandinavië en de Chinezen kunnen er landen met na de hereboerderijen gezien te hebben weer vertrekken van Schiphol en omgekeerd. Misschien hoeven de Groningers 's zomers niet meer naar Borkum als Rottum vergroot wordt met de ene helft voor eco-toerisme en het andere part onderdeel van een natuurzone tot aan de hoogvenen bij Emmen. Over vierhonderd kilometer kan de NS verdienen aan lieden uit het hoge Noorden die via boot en langs Den Haag naar Londen reizen.
Dit versterkt de positie van Groningen meer dan een Zuiderzeelijn langs onbetekenende plaatsen in Friesland en let op: hoe dichter Stad bij de Randstad komt te liggen in reistijd des te afhankelijker het wordt; de eigen positie raakt verzwakt. Het is ook helemaal niet nodig dat er met een supersnelle trein forenzen vervoerd worden, want goed bestuur kan de werkgelegenheid spreiden. Kunnen de 1 miljoen nieuwe woningen niet allemaal in het Westen gebouwd worden laat dan er honderdduizend neerzetten in Friesland voor nieuwe Friezen, ha, ha. Beter is afschaffing van huursubsidie waarmee per saldo pandjesbazen gespekt worden. Die is niet nodig bij hogere lonen en je moet geen doorgeefluik willen zijn. Bovendien zullen mensen met dubbele nationaliteit vaker remigreren als zij meer geld ontvangen en in eigen land minder hoeven uit te geven, zodat er in Amsterdam-West waarschijnlijk bijna leegstand zal ontstaan. Hoe rijk is de provincie Groningen als NL gesplitst wordt in zeg een viertal autonome gewesten, evt. samen met de zuiderburen een federatie vormend? Men kan met de rijkdom in de ondergrond aardbevingsbestendige prachtige nieuwe dorpen bouwen. En wat al niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten