dinsdag 5 augustus 2025

Een apparaatje dat helpt tegen geflitst worden

                          Dat kan zijn een snelheidsbegrenzer met wijzers op het dashboard in meters per seconde. Die elektronisch gestuurd actief wordt bij meer dan 10 m/sec in gemengd stadsverkeer, 30 op de autoweg, 5 op het fietspad, waar ook geen voertuigen zwaarder dan 15 kilo toegelaten worden. Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden uit te drukken, meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Met romeinse cijfers tussen de middenstreep kan passende snelheid aangegeven worden en dat scheelt een hoop lelijke verkeersborden. Ook bijv. Xx, dus in oude termen 54 km/uur in een gevaarlijke bocht. Beperk asfalt tot doorgaande rijstroken.
Bij import van steeds grotere, zwaardere, duurdere meer vervuilende automobielen verdwijnt een hoop geld aan loonbelasting en sociale lasten in buitenlandse schatkisten. Daarom mogen in eigen land gemaakte auto's nominaal duurder zijn - vooral wagens voor de overheid, die aan de productie kan laten beginnen!- en zie dan de mogelijke grote variatie. Met ook huurracewagens op circuits. Graag ook een vergroot Dafje als taxi in plaats van of naast de dure Mercedes. Afschaffing van de reiskostenvergoeding vermindert de files drastisch en nog meer verdubbeling van de brandstofprijs. Het ijzertransport (zware auto's) kan wel wat minder. 20 m/sec op de ringweg van Amsterdam (geeft optimale capaciteit van een wegvak) zullen de betonbaronnen niet leuk vinden. Zij maken graag een nog groter nog lelijker viaduct bij de Schinkelsluis zodat je de hoofdstad? met liefst meer dan 100 km/uur voorbij kunt rijden.
En de Minister voor degelijke goedkope industriële producten kan geen suffe sukkel genoemd worden als hij of zij de technische hogescholen beveelt om een afneembaar elektrisch solex motortje te maken, dat ook op de voorband van een huurfiets te plaatsen valt.  

Geen opmerkingen: