Dat is mogelijk een reis in de tijd. In plaats van een tunnel onder centrum Zuid, die bij het uitvallen van elektra vol water loopt, kunnen constructies voor diverse bestemmingen boven de verkeersader tezamen een prachtige berg vormen. Op de autoweg hier is 20 m/sec voldoende in het kleine Nederland. Dan heeft het wegvak optimale capaciteit en ziet men vanuit de auto nog iets van de omgeving, van de grote stad Amsterdam. Het is heel lelijk als de voet van gebouwen niet zichtbaar is en daar valt ook wat aan te doen bij de Ringweg.
Die Zuid-As mag wat de huidige functie betreft geen lang leven hebben en betere politiek van Den Haag moet ervoor zorgen dat hier wereldwijd arme mensen niet langer kwijtraken aan de rijken via belastingconstructies. Amsterdam heeft bij het Centraal Station een unieke grote open ruimte met veel water, maar hier liever geen kantoren toe te voegen. Die kunnen beter gespreid worden via herindeling van NL in autonome landsdelen. Zodat ook de dagelijks files verminderen. Dat grote water in de binnenstad lijkt geschikt voor een ARK, waarin wetenschappers met steun van het publiek en delegaties trachten oplossingen te vinden voor mondiale problemen. Zo komt de hoofdstad goed op de kaart. Als dan centrum Zuid blijft voortbestaan - maar anders dan als kapitalistisch bolwerk waarvan de niet meer christelijke Vrije Universiteit kenniskwartier wil zijn- kan veel vloeroppervlak daar betere bestemming krijgen met uitbreiding in een mooie berg. Waarop berggeiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten