zaterdag 13 september 2025

lelijke gevaarlijke wegen

                                      Waarom zijn de wegen vaak zo lelijk?
Dat komt ten eerste doordat domme ontwerpers kans kregen flauwe bochten voor 200 km/uur te ontwerpen die niet harmoniëren met het landschap. Voorts zijn de beton- en asfaltbaronnen verantwoordelijk, die volop onnodig plempten om hoge rekeningen in te kunnen dienen. Ook die van de gore geluidsschermen, helaas eveneens toegepast bij de trein. De belangrijkste knoeiers zijn de automobilisten die niets hebben met "onderweg" en willen racen en razen. 70 km afleggen in een uur bij 20 m/sec, dat is volgens hen absurd. Maar een wegvak heeft dan wel de grootste capaciteit en er gebeuren minder ongelukken. Wie meent niet in aanmerking te komen als verkeersdode? Waarom zou je als forens elke dag een paar uur vergooien terwijl de werkgelegenheid beter te spreiden valt? Een prima stimulering daartoe is verdrievoudiging van de belasting op brandstof. Kost het produceren daarvan 1 euro en heft het buitenland slechts 1 euro tax dan zijn er genoeg mensen om aan de grens van buitenlanders drie euro x inhoud van de tank te vorderen. Nederlanders kunnen geflitst worden met automatische verrekening. 
Bij 10 m/sec in de straat en 20 m buiten zijn er niet meer zulke dure auto's nodig en om status te verkrijgen is verhuizen uit de armzalige rijtjeswoning een goed alternatief. Dieren steken zomaar over. Dieren mogen zomaar oversteken; dat kan bij max 20 m/sec. Dus niet 100.000 woningen op chinese wijze erbij en niet evenzoveel auto's. In den lande is bouw van gevarieerde automobielen zonder hoog prijskaartje mogelijk. Scheelt het verdwijnen van loonbelasting en sociale premies in buitenlandse schatkisten! Een vergroot Dafje als goedkope taxi? En waar blijft het afneembare elektrische Solex motortje op de voorband? Op circuits zou je bolides moeten kunnen huren. Dat is dan formidabele nivellering en kies straks daarvoor. De dokter weet dat oude mensen hun hoofd dikwijls niet helemaal meer kunnen draaien en de snelle fietser precies achter hen niet opmerken. Zodat soms bij links afslaan extra transport nodig is naar het ziekenhuis/het kerkhof. 
             Verbod om onder de 18 op de openbare weg gebruik te maken van een motorisch aangedreven voertuig helpt ongelukken te voorkomen en bespaart de politie en de dokter werk. Er bestaat geen zwaarwegende reden om jongeren zich snel te laten verplaatsen. 
Weet dat middenstrepen te combineren zijn met met romeinse cijfers: V op het fietspad ofwel maximaal 5 m/sec; en daar ook slechts minder dan 15 kilo wegende transportmiddelen. 10 m/sec bij gemengd verkeer in de bebouwde kom; XXX op de autoweg met bijv. XXx in gevaarlijke bochten. Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden aan te geven. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. 
Asfalt voor de duidelijkheid graag slechts op doorgaande rijstroken. Bij rotondes een levensgrote verkeerstetraëder, waarvan de groene vlakken met de punt naar boven en de oranje met de punt naar beneden. Verkeersregelaars moeten die kunnen draaien. Of voetgangers bij een oversteekplek.
Bij import van auto's verdwijnt er veel geld aan loonbelasting en sociale premies in buitenlandse schatkisten. Daarom mogen bij ons in allerlei variaties gebouwde automobielen voor de overheid nominaal duurder zijn. Is een vergroot Dafje als goedkope taxi gewenst? Waar blijft het afneembaar elektrisch Solex motortje op de voorband? Waarom dat oerlelijke viaduct op de Amstelveense weg nog erger te maken. Begin met maximaal 20 m/sec op de Ringweg; dat veroorzaakt ook minder lawaai en fijnstof. 

Geen opmerkingen: