Zuidas
Te Born is er een heleboel technische kennis en veel arbeidskracht beschikbaar, maar hoe zit het met organisatorisch vermogen dat nodig is om daar autos te blijven maken? Als de fabriek over te nemen valt voor 1 euro zou de staat zich toch direct moeten melden, want de overheid heeft heel wat autos nodig en zelfs luxe bakken voor bobos kunnen er gemaakt worden. Je hoeft dan immers niet erg op het prijskaartje te letten omdat status een grotere rol speelt. Specificaties kunnen zo gemanipuleerd worden dat alleen de eigen nationale fabriek er aan zal voldoen, maar eerlijker is om ronduit te stellen dat elke overheid evengoed als particulieren recht heeft op het beginnen van produktieprocessen; temeer omdat bij particuliere ondernemingen dikwijls onvoldoende organisatorisch vermogen op te trommelen is of omdat winst maken als hoofddoel geldt. Brussel kan niet beletten dat de staat namens het volk zorgt voor vergroting van de welvaart door de drie grote produktiefactoren bekwaam bijeen te brengen. Het probleem in Den Haag evenwel is dat Rutte & Co niet bijster kundig blijken, meer een uitvoerend comite zijn van grote belangenhouders op de achtergrond dan gericht op eigen creatieve inspanning.
De Europese Unie is voor spreiding van welvaart en werkgelegenheid. Hoe valt daarmee te rijmen een miljard overheidssteun voor een overbodige tunnel onder de Zuidas? Nota bene is die Zuidas berucht vanwege de belatingconstructies ten voordele van grote jongens. Dus ten nadele van gewone belastingbetalers. De Vrije Universiteit wil kenniskwartier van die Zuidas worden. Waar geen plaats is voor kleine luyden?! Ondertussen hebben de gemeenten rond Slochteren het laagste inkomen per hoofd van de bevolking en de Shell gevraagd wat er achter blijft als het aardgas op is kwam er als antwoord dat er thans allerlei subsidies verstrekt worden. Beter lijkt om niet in het al zo volle Amsterdam nog meer studenten te krijgen maar een nieuwe universiteit te stichten boven Uithuizen-Rodeschool in combinatie met een havenplaats voor de Eemshaven. Met gemiddeld een meter verhoging valt Rottum te vergroten tot een vijftig vierkante kilometer, waarvan de westelijke helf bestemd zal zijn voor groot wild en tegenover het toeristische Borkum (op zomerse zaterdagen varen er zeven grote veerboten uit de Eemshaven naar dit eiland) een badplaats met conferentieoord en winterbad (warm water van de Eemsscentrale) verrijst. En met een vliegveld op de plaat in de Eems voor Delfzijl. Bij coco (collectieve, cooperatieve) aanpak en vijfduizend bedden kan dit elk groninger gezin een duizend euro per jaar opleveren. Bij Rottum bereikt het zeewater na opwarming op de ondiepe wadden een temperatuur van 25 graden en de studenten zullen kunnen zeilen in een nieuw type boot, de Eemsschouw met driekoppig team voor roer, zeilen en zwaarden, terwijl een evt sponsor niet op de wal hoeft blijven staan kijken maar mee mag in de kajuit. In de nieuwe stad, gebouwd op windkerende sierras, valt ondermeer een transportsysteem met automatische gondels voor twee personen of 200 kg vracht uit te proberen zodat er geen autos nodig zullen zijn. Oostgroningen had vanouds veel machine-industrie en er kan ondermeer spoormaterieel gemaakt worden, zoals trams voor Amsterdam. Technisch hebben ze ginds enige achterstand, maar waarom zou een tram supersnel moeten optrekken zodat de passagiers omvallen en zich bezeren?
Te Born is er een heleboel technische kennis en veel arbeidskracht beschikbaar, maar hoe zit het met organisatorisch vermogen dat nodig is om daar autos te blijven maken? Als de fabriek over te nemen valt voor 1 euro zou de staat zich toch direct moeten melden, want de overheid heeft heel wat autos nodig en zelfs luxe bakken voor bobos kunnen er gemaakt worden. Je hoeft dan immers niet erg op het prijskaartje te letten omdat status een grotere rol speelt. Specificaties kunnen zo gemanipuleerd worden dat alleen de eigen nationale fabriek er aan zal voldoen, maar eerlijker is om ronduit te stellen dat elke overheid evengoed als particulieren recht heeft op het beginnen van produktieprocessen; temeer omdat bij particuliere ondernemingen dikwijls onvoldoende organisatorisch vermogen op te trommelen is of omdat winst maken als hoofddoel geldt. Brussel kan niet beletten dat de staat namens het volk zorgt voor vergroting van de welvaart door de drie grote produktiefactoren bekwaam bijeen te brengen. Het probleem in Den Haag evenwel is dat Rutte & Co niet bijster kundig blijken, meer een uitvoerend comite zijn van grote belangenhouders op de achtergrond dan gericht op eigen creatieve inspanning.
De Europese Unie is voor spreiding van welvaart en werkgelegenheid. Hoe valt daarmee te rijmen een miljard overheidssteun voor een overbodige tunnel onder de Zuidas? Nota bene is die Zuidas berucht vanwege de belatingconstructies ten voordele van grote jongens. Dus ten nadele van gewone belastingbetalers. De Vrije Universiteit wil kenniskwartier van die Zuidas worden. Waar geen plaats is voor kleine luyden?! Ondertussen hebben de gemeenten rond Slochteren het laagste inkomen per hoofd van de bevolking en de Shell gevraagd wat er achter blijft als het aardgas op is kwam er als antwoord dat er thans allerlei subsidies verstrekt worden. Beter lijkt om niet in het al zo volle Amsterdam nog meer studenten te krijgen maar een nieuwe universiteit te stichten boven Uithuizen-Rodeschool in combinatie met een havenplaats voor de Eemshaven. Met gemiddeld een meter verhoging valt Rottum te vergroten tot een vijftig vierkante kilometer, waarvan de westelijke helf bestemd zal zijn voor groot wild en tegenover het toeristische Borkum (op zomerse zaterdagen varen er zeven grote veerboten uit de Eemshaven naar dit eiland) een badplaats met conferentieoord en winterbad (warm water van de Eemsscentrale) verrijst. En met een vliegveld op de plaat in de Eems voor Delfzijl. Bij coco (collectieve, cooperatieve) aanpak en vijfduizend bedden kan dit elk groninger gezin een duizend euro per jaar opleveren. Bij Rottum bereikt het zeewater na opwarming op de ondiepe wadden een temperatuur van 25 graden en de studenten zullen kunnen zeilen in een nieuw type boot, de Eemsschouw met driekoppig team voor roer, zeilen en zwaarden, terwijl een evt sponsor niet op de wal hoeft blijven staan kijken maar mee mag in de kajuit. In de nieuwe stad, gebouwd op windkerende sierras, valt ondermeer een transportsysteem met automatische gondels voor twee personen of 200 kg vracht uit te proberen zodat er geen autos nodig zullen zijn. Oostgroningen had vanouds veel machine-industrie en er kan ondermeer spoormaterieel gemaakt worden, zoals trams voor Amsterdam. Technisch hebben ze ginds enige achterstand, maar waarom zou een tram supersnel moeten optrekken zodat de passagiers omvallen en zich bezeren?
Ooit werd de wagonfabriek te Utrecht opgedoekt omdat het buitenland goedkoper kon produceren. Vergeten werd de enorme afdracht aan de Schatkist in de vorm van loonbelasting en sociale premies. Als je zelf autos maakt voor de politie mogen die op papier daarom wel de helft meer kosten dan import uit Duitsland. Als je groente, gekweekt met laag betaalde Polen, of vlees van de bio-industrie exporteert zwijgen de Duitsers tegenover de Hollanders en hoe lang duurt het al niet voordat men hier door heeft hoe onvoordelig de gaande ruil is?
Bij het zien van de prent over de tunnel op de Zuidas is het schrikken van de kloof tussen het noordelijke en zuidelijke deel van dat centrum. Ondergronds voert de autoweg aan Amsterdam voorbij in plaats van omgevormd te zijn tot entree der hoofdstad. Stedebouwkundig is het veel plesanter en handiger en goedkoper om over autoboulevard en sporen heen een hoofdgebouw van het station te realiseren dat een noord-zuidstraat met interessante lokalen daaraan herbergt. Te denken valt aan een grote piramide of ander simpel maar mooi bouwwerk boven de verkeersstromen als station, met bovenin cultuur en socialisatie. Er langs is zelfs vanaf de hoge kantoortorens een bobsleebaan mogelijk zodat je van Noord naar Zuid kunt glijden en het na kantooruren een stuk levendiger wordt. Besteedt ook liever wat geld aan onderkomens zoals hostels voor studerenden om tussen de dagen met colleges niet op en neer te hoeven forensen in plaats van betonbaronnen te spekken met een saaie tunnel. Men heeft nog niet geleerd van de fouten in de Randstad: een kilometerslange spoortunnel onder Schiphol zodat de reiziger niets te zien krijgt van het unieke vliegveldlandschap (de autotunnel heeft slechts een lengte van enige honderden meters); een dure tunnel onder het Groene Hart, waar de boer het kind van de koe direkt na zijn geboorte aan de moeder ontrooft; alsmaar meer asfalt omdat "Den Haag" onbekwaam is tot gunstige spreiding van werkgelegenheid en de baasjes files laat veroorzaken door verkeerde situering van werkplekken. Acht perrons op de Zuidas zijn helemaal niet nodig als je dichter bij huis kunt werken. En zo tijd overhoudt! Is het gunstig om de Noord-Zuid metrolijn straks over te doen aan de NS? Want niet overstappen naar de metro scheelt de forens tien minuten per dag, een uur per week, een week per jaar. Maar zoiets onderzoekt men liever niet als het idee van een buitenstaander komt en de positie van de zittenden aan zou kunnen tasten. Voor bezoekers van de hoofdstad is een Linksom/Rechtsom-tram, samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24 het meest handig indien frequent rijdend en met de stoplichten voor auto's aan de achterzijde van vele haltes. Vaak gaan deze lieden verschillende adressen af, hebben anders dan forenzen geen behoefte aan lange wandelingen met trappen lopen naar de metroperrons.
Waarmee kun je de nederlandse hoofdstad verrijken als er geen miljard in een overbodige tunnel gestopt wordt? De wereld is gebaat met een Ark (op het water bij het van heinde en ver goed bereikbare Centraal Station) waarin een ronde Tafel staat voor anders vechtende politieke en religieuze groeperingen. Met daarbij een wetenschappelijk onderzoekscentrum om te helpen oplossingen te vinden. Die Ronde Tafel dan in een grote ruimte waar publiek aanwezig mag zijn om matigende invloed uit te oefenen.
Op het Museumplein is er een nog lege hoek. Hier past wel de grootste moskee van Europa doch verkieslijker is het om er een Psalmenhuis te creeren; in de vorm van naar boven samengevouwen handen, honderd meter hoog van glas en roestvrij staal. De psalmen zijn gemeenschappelijk erfgoed van joden, christenen en moslims, die resp. op sabbath, zondag en vrijdag deze poezie kunnen reciteren, zingen en musiceren. Wie weet de overige dagen gemeenschappelijk.
De Zuidas is bijzonder onherbergzaam voor dieren. Het dak van de stationspiramide zou geschikt gemaakt kunnen worden voor steenbokken en op de platte daken van de kantoren ware iets te verzinnen voor vogels. Oude zwitserse boerderijen hebben de woonkamer boven de stal met koeien die veel wamte afgeven. Op zijn minst is een brede passage over de kloof voor wilde dieren gewenst en wellicht wil een kaasmakende boer zich eraan vestigen. Holland is vergeven van honden die thuis van de bio-industrie krijgen en daarna uitgelaten klein wild opjagen en verjagen. Een verzadigde wolf daarentegen houdt zich koest. Waarmee gezegd wil zijn dat de groene corridor over de kloof hondvrij gehouden zal moeten worden. Met heropvoeding der baasjes tot werkelijke dierenliefhebbers? Als die Zuidas zo voornaam wil zijn is het een grote smet om in restaurants en kantines produkten van de bio-industrie te serveren. En de goudvis zal er voldoende natuurlijke ruimte moeten hebben om tenminste drie seconden achtereen voluit te zwemmen, net als andere dieren onder controle van de mens om te rennen of te vliegen. In Groningen hebben ze adviseurs uit Dubai nodig; de Zuidas is niet ver van de VU-hortus (die de VU-directie wilde opdoeken in het kader van geld en status bemachtigen). Een lichtpuntje aan de noordkant van station Zuid is de aanzet voor arboretum; zoiets zou ook heel goed passen in de streek bij het Centraal Station en ondersteunen dat de binnenstad toch het belangrijkste en grootste Centrum blijft met mogelijk de geschetste nieuwe funktie van internationaal belang.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten