woensdag 24 september 2014

werk en produkten

             distributie                                                          
 In de groninger Ommelanden deed men voor de bedijkingen aan veeteelt op collectieve gronden. Veel later verdienden de boeren, voordat de stoomschepen graan uit Amerika aanvoerden, veel geld aan de grondstof voor brood maar deelden dit niet naar behoren met hun personeel. Totdat de maaidorser verscheen was er ruime werkgelegenheid op het platteland  en enige afvloei door mechanisatie  werd opgevangen in landbouwprodukten verwerkende industrie. Maar tegenwoordig is er in ondermeer Oostgroningen flinke werkloosheid terwijl de boeren heel veel uren maken. Ook wordt daar niet zoals in de Randstad goed geprofiteerd van het aardgas. Men heeft er domweg te kleine huizen om alle kamers van villa's voor een spotprijs te verwarmen. Dankzij de techniek is een dertigurige werkweek haalbaar, doch hiervoor dient onnodige concurrentie en overbodig werk achterwege te blijven.
De laatste honderd jaar blijkt er dus discrepantie te bestaan tussen werkelijke verdeling van arbeid en inkomen en die welke zou moeten geschieden. De dichtbij zijnde universiteit van Groningen verzuimt of faalt om modellen ter verbetering aan te dragen. Winkelketens spelen een belangrijke rol bij de afzet van agrarische produkten.
            Het zit structureel fout in de distributiesector: De bedrijfsleiders, zich managers noemend om hoger te lijken, zijn voortdurend uit op goede resultaten voor de aandeelhouders, de "haves", en trachten zo weinig mogelijk te betalen voor arbeid, beide van producerende en verkopende mensen. Zij hebben hier zelf baat bij omdat de eigenaars van de winkelketens hun salaris bepalen. Ook zullen zij telkens geneigd zijn om te beknibbelen op goede omstandigheden voor dieren.
Conform de grondslag der Europese Verdragen, art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens die in de preambules genoemd wordt, moet goede verantwoorde produktie in behoefte voorzien -inbegrepen wat dieren nodig hebben- en hoort winstbejag ondergeschikt te zijn.
AH presteert het om onwetende buitenlanders voor een bonusaanbieding aan de kassa stiekum de volle prijs te berekenen, hetgeen in strijd is met art 60 van het Verdrag van Parijs uit de jaren vijftig. Om tot een open, eerlijke markt te geraken heeft dit de regel dat ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden. Beperkende voorwaarden (zoals het tonen van een bonuskaart) zijn verboden. Albert Swine heet de kruidenier bij vreemdelingen, die niks afweten van een bonuskaart en buiten de winkel gekomen op de kassabon kijken.
Wellicht is collectivisering het best voor de distributiesector, maar tussentijds lijken belastingen mogelijk die als medicijn dienen. Hierover ware een congres te organiseren omdat de economen op de universiteiten het volledig laten afweten. Ter sprake dienen te komen:
Toeslag, al dan niet vrijwillig (vergelijk met de pinspaarregeling van de ABN Amro) op produkten uit lage lonen landen en waarvan de opbrengst gaat naar gindse AOW potten voor zover het moeilijk is om de werkers direct profijt te doen ervaren.
Progressieve concernbelasting om tegen te gaan dat (semi)monopolisten de inkoopprijzen bij boeren etc. drukken.
Forse verhoging van de energieprijzen, zodat er minder door grote handelaren over de wereldbol versleept wordt, zij minder verdienen en juist de regionale producenten meer.
De zondag(ochtend)  ware vooral te besteden aan geestelijke reflectie en contacten met lieden uit andere lagen van de samenleving. Derhalve een paar procent extra omzetbelasting voor winkels die op zondag open zijn.
Het is niet erg als consumentenprijzen stijgen wegens betere beloning van eenvoudige producenten. Hieronder wordt summier uiteengezet dat er thans bedrog is door kabinet en parlement, zodanig dat de hogere inkomens extra bestedingsruimte kregen. Zulke begunstiging is in strijd met het door het volk gewilde belasting betalen naar draagkracht rond het jaar van inkomstenverwerving. Bij rechtzetting beschikken de minima over flink meer geld.
Wie profiteren van de valse verdeling? De meeste welgestelden zijn kennelijk uit eigenbelang anti art 1 en van de uitzonderingen verneemt men weinig. Ze zijn pro een piramidaal georganiseerd NL. Per referendum als in de copie beschreven is grondige correctie mogelijk. Blijkt het volk onvoldoende geschoold en voorgelicht om tot positieve resultaten te komen (die van de media behoren tot de haves) dan kan na korte tijd herhaling plaats vinden. Holland hoeft niet achterop te lopen en niet te wachten op "Parijs".
        Acht miljard euro rente op staatsschuld doordat de welgestelden te weinig afdroegen aan de Schatkist. Dit behelst lastenverzwaring onderaan de maatschappelijke ladder. En duizend miljard aan kapitaal bij de pensioenfondsen, die zorgen voor schevere verdeling van de inkomens na het werkend leven. Met begunstiging van de burgers die in hun loopbaan al beter af waren.
Voor hervorming van de belastingen is het nuttig en wenselijk om uit te gaan van de grondslag der Europese Verdragen.
Het is volstrekt noodzakelijk dat art 1 van de universele Grondwet volledig tot gelding komt. De meerderheid der bevolking wil dit, vaak gewoon uit eigenbelang want de echte haves vormen steeds een minderheid en art 1 geeft handvat om overmaat aan macht en geld af te romen. Dat zal zuur zijn voor rijke oude families, maar compromis is mogelijk, volgens deze bijdrage toch nog twintig jaar volop "genieten"!
   
           

Geen opmerkingen: