Centrale AS
Vraag het een buitenlander die van heel ver komt:
Hij of zij zal je wijzen op het enorme "bouwterrein" nabij het Centraal Station van Amsterdam tussen dit neo-klassieke gebouw en de stadswand en van de invulling van het Oostelijk havengebied tot aan de westelijke nieuwe kolossen zoals het gerechtsgebouw. Misschien worden er al plannen gemaakt voor dit mogelijke "Manhattan" tot vast wel anderhalf keer de gemiddelde hoogte van de Zuidas. De gemeente zou eigenlijk haast moeten maken met het uitschrijven van een prijsvraag. Doe je onroerend goed in Buitenveldert snel van de hand, want leegstand dreigt omdat ook de Groningers wakker werden en de aardgasbaten zelf wensen te gebruiken. Bijvoorbeeld voor een nieuwe universiteit in een stad op de hoek van wad en Eems dat tevens centrum voor de Eemshaven wordt en hierheen verplaatst vliegveld Eelde krijgt. Dan geen half miljard meer voor uitbreiding van Schiphol. Nieuwe zeesluizen in Westeuropa vinden ze daar trouwens ook overbodig, evenals een tunnel bij die Zuidas om de betonbaronnen weer eens te spekken.
Jammer voor de mensen die graag een bij het CS beginnend arboretumlint willen, net als langs de hoofdstraat van Basel. Maar bomen en oude binnenschepen doen het ook wel goed in de polder en de haven van Spakenburg. In de Centrale As komen zeker twintig sociale huurwoningen, maar het gros van de toegevoegde woonruimte zal minstens tegen de tienduizend euro per maand doen; zeer geschikt voor buitenlanders die hier enige maanden verblijven en opzien tegen hoge hotelrekeningen. Gepleit wordt ondertussen om het recreatieve aspect niet te vergeten en vandaar precies tegenover de ingang van het Centraal Station mogelijk een muziekarena met plm twintigduizend plaatsen. Veel van de komende bebouwing zal op palen staan, fraai gestileerd in iets schuine opstelling, die zodanig boven het maaiveld uitsteken dat trams en voetgangers ongehinderd kunnen passeren. Anders dan bij de kale gebouwen op de Zuidas krijgen vogels nestelplekken en zelfs berggeiten zullen gebruik kunnen maken van opzettelijk onregelmatig gevormde gevels. Welke bovendien meehelpen fijne microklimaatjes te creëren op gezellige pleintjes waar je thans nog wegwaait op de open vlakte.
Vraag het een buitenlander die van heel ver komt:
Hij of zij zal je wijzen op het enorme "bouwterrein" nabij het Centraal Station van Amsterdam tussen dit neo-klassieke gebouw en de stadswand en van de invulling van het Oostelijk havengebied tot aan de westelijke nieuwe kolossen zoals het gerechtsgebouw. Misschien worden er al plannen gemaakt voor dit mogelijke "Manhattan" tot vast wel anderhalf keer de gemiddelde hoogte van de Zuidas. De gemeente zou eigenlijk haast moeten maken met het uitschrijven van een prijsvraag. Doe je onroerend goed in Buitenveldert snel van de hand, want leegstand dreigt omdat ook de Groningers wakker werden en de aardgasbaten zelf wensen te gebruiken. Bijvoorbeeld voor een nieuwe universiteit in een stad op de hoek van wad en Eems dat tevens centrum voor de Eemshaven wordt en hierheen verplaatst vliegveld Eelde krijgt. Dan geen half miljard meer voor uitbreiding van Schiphol. Nieuwe zeesluizen in Westeuropa vinden ze daar trouwens ook overbodig, evenals een tunnel bij die Zuidas om de betonbaronnen weer eens te spekken.
Jammer voor de mensen die graag een bij het CS beginnend arboretumlint willen, net als langs de hoofdstraat van Basel. Maar bomen en oude binnenschepen doen het ook wel goed in de polder en de haven van Spakenburg. In de Centrale As komen zeker twintig sociale huurwoningen, maar het gros van de toegevoegde woonruimte zal minstens tegen de tienduizend euro per maand doen; zeer geschikt voor buitenlanders die hier enige maanden verblijven en opzien tegen hoge hotelrekeningen. Gepleit wordt ondertussen om het recreatieve aspect niet te vergeten en vandaar precies tegenover de ingang van het Centraal Station mogelijk een muziekarena met plm twintigduizend plaatsen. Veel van de komende bebouwing zal op palen staan, fraai gestileerd in iets schuine opstelling, die zodanig boven het maaiveld uitsteken dat trams en voetgangers ongehinderd kunnen passeren. Anders dan bij de kale gebouwen op de Zuidas krijgen vogels nestelplekken en zelfs berggeiten zullen gebruik kunnen maken van opzettelijk onregelmatig gevormde gevels. Welke bovendien meehelpen fijne microklimaatjes te creëren op gezellige pleintjes waar je thans nog wegwaait op de open vlakte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten