donderdag 12 april 2018

daar bij die caravan

             veldtheater

Ergens in de buurt van water staat een oud piepklein caravannetje (te halen uit stalling De Ganzenhoeve te Zeewolde) met een stoel, een tafeltje en een ligstoel ervoor.

Een jongeman, vrijetijdskleding dragend, zit te lezen in een bundeltje papieren. Een ander persoon, ongeveer even oud en mooi van gestalte, komt op, dragend vishengel en toebehoren.

A, opkijkend van het lezen: Heb je een mooi plekje gevonden waar we straks een tijdje kunnen zitten genieten?

B: Jawel, 't is gelukkig erg rustig hier, maar laten we toch maar doek van een vistent over het caravannetje spannen.

A: Zodat gluurders gaan menen dat we hier zijn om te vissen.  

Ze maken met groen doek een soort afdakje voor de caravan en hangen daar visgerei aan op.

A en B als ze klaar zijn tegen elkaar: Ziet er mooi uit, hè?

Ze omhelzen elkaar met een kus.

B: Wat las jij daar?, wijzend op de papieren die op de tafel gelegd zijn.

A: Och, van alles; het gaat over heel veel verschillende dingen.

B: Vertel eens?!

A: Nou, er wordt bijvoorbeeld gesteld dat filosofen zitten te slapen omdat ze de logica verwaarlozen.

B: Dat ze met hun vette salarissen maar achterover leunen?

A: Tja, er worden wel voorbeelden van gegeven.

B: Zoals?

A: Wat betreft het referendum onder meer; als je gelijkwaardig bent heb je automatisch recht op deelname aan beraad en besluit.

B: Via bindende referenda.

A: Die gelijkwaardigheid staat in de verdragen van de Europese Unie, waarvan wij burgers zijn.

B: Logica is het begin der wijsheid, heet het; kabinet, parlement, Justitie doen er niet aan en verwerpen het referendum?

A: Ach, het referendum haalt macht bij hen weg en dat willen zij niet.

B ontdoet zich van zijn visserskleding en -muts, gaat met short aan languit in de ligstoel.

A wijzend naar B tegen publiek: Zo'n mooie vent! Vinden jullie het gek dat je dan homo wordt?

B: Niet overdrijven, zeg; misschien ben ik het maar tijdelijk.

A lachend: In elk geval vannacht, in ons knus caravannetje dat een prima hide out is.

B: Een prima "kast" dus, waar we zogezegd niet uit willen komen.

A: Later misschien, als er wat meer tolerantie komt.

B: Je bedoelt als ook moslims homosexualiteit aanvaarden.

A: Stiekum doen ze dat allang. Het zijn vooral christelijken in de Bijbelzone die ons willen bekeren. Daarover heb ik zoeven ook iets gelezen.

B: Die lui hebben drie goden, de zogenaamde Drie-eenheid, terwijl ze weten: "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben".

A: Dat komt van de roomsen en van slechte Bijbelvertalingen.

B: Slechte Bijbelvertalingen?

A: Ja, "in de boezem des Vaders" werd opeens zomaar "die God is".

B nadenkend met de handen achter het hoofd: Dat gaat over de Messias.

A: Ik lees dat die Nieuw Verbond met de Schepper brengt, dichterlijk uitgedrukt is het verhoging van onze status van knechten tot kinderen van God.

B: Maakt het wat uit?

A: Zeker, knechten willen loon en tussen hen bestaan verschillen in rang. Kinderen zitten aan tafel bij pa maar moeten opgevoed worden, daar hoort bij het doormaken van lief en leed om geen zombies te worden.

B: En wat als je homo bent?

A: Die Bijbel is zoals mohammedanen zeggen en daar hebben ze gelijk in vaak vervalst, bijvoorbeeld door de school van apostel Johannes. Als echte jood zal hij nooit een Drie-eenheid hebben kunnen aanvaarden. Zijn boek begint trouwens met verwijzing naar Genesis: de machtige spreekt een woord en de dingen gebeuren. De Messias kreeg als enige mens al bij geboorte de nieuwe status zodat zijn  boodschap ermee onderstreept werd.

B: Hum, maar wat als je homo bent?

A: Het slechte is aanranding, niet de sexualiteit. Slecht is bedrog. Zoals van de SGP die van ons knechten van een koning wil maken. Een zogenaamde koning want zonder neiging of bekwaamheid om de wet, de wet van gelijkwaardigheid te handhaven.

B: Die doet het voor poen en vleierij.

A: Je weet dat zo de weg vrij gemaakt wordt voor achterkamertjes.

B: In de Bijbel hadden ze toch ook koningen?

A: Zoals David in zijn-betere-ogenblikken; verder was hij soms een rat. Het Tweede Grote Gebod is "respecteer en help de ander, want hij/zij is als uzelf". Niks andermans vrouw afpakken door hem dood te laten maken.

B: Moesten homo's niet gestenigd worden?

A: Joden stenigen, europeanen gebruikten vroeger het kruis.

B: Wat wou je daarmee zeggen?

A: Kom op, het is best een doodzonde als een mens wil doorgaan voor een god, maar het lijkt dat er veel misverstand was want "zoon van" is bij ons ongeveer "twee handen op één buik", in woord noch daad van elkaar te onderscheiden. Al in het Oude Testament komen grove fouten voor van overschrijvers. Geloof me dat de israelieten niet zo stom waren om een Gouden Kalf te aanbidden.

B: Dat staat er toch?

A: Indertijd had de godheid een kalf als voetenbank, net als een koning een kroon draagt. Het kwalijke zal geweest zijn dat de mensen God wilden plaatsen waar zij Hem willen hebben; voor hun karretje spannen.

B: Denk je dat op die manier ook homosexualiteit behandeld werd?

A: Meer of min, oudere mannen zijn gek op jonge jongens; daarom gaan zij naar voetbalstadions.

B: Weet ik niet, tegenwoordig lopen daar op het veld veel oude mannen met baarden rond.

A terwijl hij de pijpen van zijn broek optrekt: Er was ook een tijd met heel korte broekjes. Wat gaan we vanavond allemaal doen voordat.......

B: Zeg het maar, maar ik wil die papieren van jou ook wel eens lezen. Lachend: Anders blijf ik maar dom.

A: We zitten op een planeet die bedoeld schijnt te zijn voor evolutie, ook geestelijke.

B: En dat vergt onze inspanning; we zitten hier niet als tevreden vette muizen op een groene kaas planeet, lichtjaren ver van het kattenzonnestelsel.

Ze lachen allebei, slaan de armen om elkaar en gaan wandelen.

B: Wacht, visspullen meenemen, voor het geval dat.....

Ze pakken hengel en visnet mee en gaan het toneel af.

Evt muziek van accordeonist zoals "Aan d'oever van de IJsel staat een veerhuis". Die kan ook aan het begin iets spelen.




Geen opmerkingen: