stikstof reductie
Anders dan met de trein is het voor menig forens lonend om met de auto naar het werk te gaan vanwege reistoeslagen en kilometervergoedingen. Hoe verder je weg woont des te meer je dikwijls kunt overhouden. Dan wil je misschien niet ruilen met oude mensen met een minimuminkomen die nu bij werkplekken wonen maar zo'n som geld, nu uitgegeven of verspild aan woon-werkverkeer, graag zouden ontvangen. De overheid kijkt de andere kant op of laat zelfs knoeien tegen spreiding van werkgelegenheid. Luister naar de fileberichten en verneem dat er vaak vrachtwagens bij ongelukken betrokken raken. Het is eigenlijk fout om chauffeurs een hele dag met opperste, want nodige concentratie, achter het stuur te laten zitten. Daarenboven is het helemaal verkeerd om de brandstofprijzen laag te houden: Bij een dure auto betaal je teveel aan opsmuk en draagt te weinig af aan accijnsen: de verhouding is niet gunstig om zuinig te rijden en niet buitenlandse fabrikanten te spekken. Maar vooral worden regionale ondernemers in een hoek gedrukt door importen -verhandelen is gemakkelijker dan produceren- die overmatig groot zijn door dat de olie te goedkoop op de markt komt. Kortom voert Den Haag slechte politiek en is de Minister te vervangen wegens onbekwaamheid.
Het is voor de samenleving zoveel prettiger als je niet uren in de auto op saaie drukke wegen hoeft te zitten en daarom is er ook onderzoek nodig naar het nut van allerlei baantjes. Bijvoorbeeld is het pensioenfondsensysteem een geniepig instrument voor overheveling uit de zakken van laagbetaalden naar welgestelden. Bij afschaffing van de aftrek pensioenpremie met terugwerkende kracht kunnen AOW en minimuminkomen fors verhoogd worden en zullen de ontvangers vaak zelf nodige hulp kunnen organiseren door inschakeling van familie of jongeren tegen vergoeding. Dat vermindert de post sociale uitgaven op de Rijksbegroting en leidt ook tot schrappen van "officiële" banen in de zorg. Scheelt een beetje aan autoverkeer en veel aan ambtenaren.
Als dat autoverkeer niet te hard mag gaan kan een maximumsnelheid van 108 km/uur ingevoerd worden. Lees 30 m/sec en snelheid zo uitdrukken is gunstig voor besef van reactietijd en remweg. Onderweg kom je tegen waar er minder hard gereden mag worden en om dit aan te geven zijn kruisjes te gebruiken die de middenstrepen op de weg vervangen: x in de stad, xx op buitenwegen en xxx op de autoweg, terwijl op het fietspad v geldt. Die romeinse cijfers kent en begrijpt iedereen toch?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten