woensdag 24 juni 2020

drukte



            spreiding
                                      De drukte van het toerisme in Amsterdam valt te verminderen door groter gebied aantrekkelijk te maken. Bijvoorbeeld zal een IJ-waterboulevard veel van die gasten trekken. Delen van Artis kunnen verplaatst worden naar het Amsterdamse Bos, waar nu honden, roofdieren, klein wild op- en verjagen na thuis van de bio-industrie gekregen te hebben. Het is niet goed om in Artis dieren ruimte te onthouden voor speelplekken, want kinderen horen er eigenlijk pas te komen als zij oud genoeg zijn om het dierenrijk te waarderen en ervan te leren. De stad zal minder overnachtingen hebben als de reis erheen langer duurt en navolgbaar lijken de veerboten van Zweden naar Finland die tevens fungeren als cruiseschepen. Bouw een gronings terpdorp bij de pier van de Eemshaven en laat van hier een (geld opbrengende) mooie trein naar de haven van Scheveningen rijden. En naar IJmuiden als daar bomen geplant worden op het lelijke terrein. Of Vlissingen. Bijv. chinese toeristen kunnen landen op Eelde, de Oldambtster boerderijen, hunebedden en Giethoorn bezichtigen en vertrekken van Schiphol. Idem omgekeerd scheelt dat de helft aan slots en drukte op Amsterdam Airport.
Amsterdam is geen werkelijk multiculturele stad want er is geen turks, geen engelstalig toneel, etc. En om te zwemmen kun je hier beter niet naar toe komen vanwege de viezigheid in de gemeentelijke baden waar men niet eerst even naakt doucht. Autonome landsdelen verminderen de drukte in Amsterdam veroorzaakt door landgenoten. 
            hier en elders zinvol bouwen
                                                                     Men beweert dat er bijna een miljoen woningen bijgebouwd moeten worden in Nederland. Dat zal niet waar blijken als er meer emigratie plaats vindt. Onder meer naar een te stichten metropool tegenover de Canarische Eilanden met rondom groen gedrenkt in afvalwater? Zwemmen in grachten vol atlantisch water, tuinbouw in het buitengebied en ook een universiteit voor de wijde omgeving. Voor hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost kunnen ginds drie nieuwe grote steden gebouwd worden, waarvan de tweede weg te geven is aan Marokko en de derde aan de Westsaharanen. In ruil voor het verblijf van bijna een miljoen marokkanen in de Benelux dus vergroting van het Nederlandse Rijk  -anders willen we er niet naar toe- met een tienduizend  vierkante kilometer te ontwikkelen woestijn. Hoogstwaarschijnlijk een win win situatie creërend zonder overmatige drukte in het volle europese gebied en met plezierig vooruitzicht voor de Westsaharanen. 
Maar Amsterdam heeft ook nog veel bouwgrond, al staat daar thans water. Graaf een nieuwe mooie zijtak van de Rijn dwars door de Veluwe met aan weerszijden heuvels tot op skihoogte en laat het water verder stromen door een tot een rivier versmald IJ. Over vele kilometers kan er oever bijgemaakt worden, lees diep geheid voor allerhande gebouwen en er ontstaat een prachtige waterboulevard met busboten voor tienduizenden bewoners en tienduizenden werkers. De Zuid-As  leeft van belastingontwijking en heeft geen toekomst als er betere Justitie komt die niet wereldwijd het bestelen van arme mensen faciliteert. Ook tussen CS en de koopvaarder is er nog veel ruimte, bijvoorbeeld voor een grote ARK met wetenschappers, gesteund door publiek, die trachten oplossingen aan te dragen voor internationale problemen. Zo komt de stad beter op de wereldkaart dan met de practijken op de Zuid-As.
        Een ander project, niet zozeer bedoeld om de woningvoorraad te vergroten doch om slechte behuizing te vervangen op betere lokaties behelst stichting van een Eemsstad benoorden de Eemshaven. Met hierheen verplaatst vliegveld Eelde, veerboten naar Scandinavie en een christelijke universiteit. De VU werd immers overgenomen door atheïsten en daar is het programma thans vooral carrière maken, medemensen voorbij streven en baas over hen worden. Daarnaast kan er een stedelijk centrum verrijzen door samenwerking van Winschoten, Veendam en Stadskanaal waar de spoorlijn afbuigt naar de veenkolonieën. Met spoor naar de Eemsstad en Emmen. Hier is meer dan genoeg geld voor beschikbaar uit de aardgasbronnen als het afromen naar de aandeelhouders van de Shell wordt gestopt. Een en ander valt het best te regelen binnen een autonoom landsdeel binnen een versterkte Benelux. Met ook Suriname erbij zodat daar geld heen vloeit in plaats van naar belasting ontduikend Italië en men niet langer hoeft te pinaren. Tot dusver lijkt Amsterdam te willen volstaan met een monumentje voor de slavernij in het wingewest. 
      Vervanging van oude kleine woningen door grotere kost dikwijls niet veel extra ruimte. Heeft men in het aardbevingsgebied zin aan mooie nieuwe dorpen met vier woonlagen voor zaak, wonen , oudjes en gasten? Dat op fraaie terpen, want nergens zou meer gebouwd mogen worden lager dan tien meter boven naburig groot water.
                
                sabbathsdorpen
                                                In Maleisie heeft men de Cameroon Highlands met aangenaam klimaat. Van Paramaribo en Zanderij zou er een trein kunnen rijden naar vakantiedorpen op de duizend meter hoge Tafelberg. Ook voor hollandse schooljeugd om de tropen te leren kennen. Een maand daar kan opwegen tegen twee maanden op school en maak dan het financiële plaatje.

Geen opmerkingen: