dinsdag 8 februari 2022

Joop, Jaap en de Nederlandsche Bank

                           januari 2022
     Joop werkt in de supermarkt en krijgt duizend euro per maand. Hij heeft tienduizend euro op de spaarbank, dat het volgend jaar dankzij 5% inflatie 500 euro minder waard zal zijn op de markt. Tweelingbroer Jaap voetbalt en ontvangt tien keer zoveel. Hij heeft een huis van vier ton, waarin de broers alles samendoen. Ze eten elk evenveel en betalen elk evenveel. 
Gelukkig wil het nieuwe kabinet dat iedereen erop vooruitgaat. Joop krijgt alvast 50 euro meer ter compensatie van de inflatie. De vakbond slaagt er misschien in om daar nog twee procent aan toe te voegen. De eis is weliswaar drie procent, maar de Appies menen dat dit de inflatie te veel aanwakkert. De voetbalclub wil volstaan met handhaving van de koopkracht der spelers zodat Jaap maandelijks 250 euro meer ontvangt. Misschien krijgt hij een transfer naar het buitenland en kan dan zijn huis verkopen bij onveranderde reële waarde voor 20.000 euro meer. Hij schenkt 200 euro aan de Voedselbank. 

                  februari
                             Joop en Jaap zitten aan een tafeltje op het Leidsepleinterras met elk een kop koffie en een stuk appeltaart.
Joop: "Maar 5% inflatiecorrectie als je tienduizend per maand verdient is toch 500 euro? Geen 250.
Jaap: "Hè?"
Joop; "Of ben je minder gaan spelen, dat je minder krijgt?"
Jaap schudt het hoofd van nee. "Ik zal mijn advocaat opdracht geven het resterende te vorderen".
Joop terzijde: "Zo zijn we".
Joop kijkt op de rekening voor de consumpties en schrikt: "Twintig euro! Betaal jij even de rekening."
Jaap: "Luister eens. Ik heb 1 koffie en 1 appelgebak. Geen twee. Hij legt tien euro op de tafel. 
Joop: "Dan loop ik weg. Zul jij toch alles moeten betalen".
Jaap, boos: "Als je dat doet flikker ik jou mijn huis uit. Moet je maar gaan wonen in het oude piepkleine caravannetje van grootvader dat nog in de schuur staat".
Joop: "Maak je niet kwaad; dat is slecht voor je voetballen".
Jaap haalt de schouders op. Legt dan nog een tientje op het tafeltje. 
Joop: "Vroeger zat ik hier ook wel eens. Toen kon ik het nog betalen".
Jaap: "Voor klachten moet je niet bij mijn zijn maar bij de Minister van Financiën".
Joop: "Die van het baantjescarrousel? Die weet zelf toch niks!"
Ze drinken en eten.
Joop: "Het is de Nederlandse Bank die ervoor moet zorgen dat ons geld waarde houdt".
Jaap: Òns geld? De euro is voor 95% buitenlands".
Joop: "Precies, daarom moet de Nederlandse Bank optreden, want die is verantwoordelijk voor de binnenlandse gang van zaken met het geld". 
Jaap: "Dat kunnen ze niet want ze weten het niet".
Joop: "Als ik daar baas was zou ik alle prijzen op het niveau van vorig jaar zomer bevriezen".
Jaap: "Dan krijg je lege winkels. Die lui willen niet met verlies draaien".
Joop: "Valt wel mee. Sommige producten zullen verdwijnen maar met mijn spaargeld zal ik evenveel kunnen blijven kopen. Dat vind ik belangrijk. Trouwens die aandeelhouders van de grootgrutter kunnen wel met wat minder toe. Als je hen en hun managers hun gang laat gaan willen ze het komend jaar net zoveel procent winst op een hogere omzet......
Jaap: "Wat vangt de chef van die Nederlandse Bank eigenlijk terwijl hij niks doet?"
Joop: "Niks doet? Hij gaat druk winkelen. Zijn geld van de bank halen en huizen, aandelen kopen". 
Jaap: "Tja, als je denkt dat de inflatie nog wel een paar jaartjes voortduurt en je geen uilskuiken wilt heten". 

Geen opmerkingen: