woensdag 22 februari 2023

veiliger verkeer voor mens en dier

                                                                                                        Ter wille van de veiligheid zijn gemeenten en provincies bevoegd om beperkingen te stellen aan snelheden in het verkeer. Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken; meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Zo is in de stad geen 30 km/uur maar 10 m/sec als maximum snelheid bij gemengd verkeer in te voeren. Op het fietspad met slingerende scholieren, enz. 5 m/sec en op autowegen 30 m/sec. Dit nu kan aangegeven worden met de romeinse cijfers  X  V  XXX waar nu de middenstrepen liggen. Bovendien zijn slechts doorgaande rijstroken te asfalteren en dienen uitritten, etc. met ander materiaal aangelegd te worden. In gevaarlijke bochten  en waar wild oversteekt valt eenvoudig en duidelijk te variëren met Xx (54 km/uur), etc., zodat de dieren baat hebben bij een passend instrument op het dashboard en wellicht kan de Partij voor de Dieren zich hiervoor inzetten. 
Ondertunneling van de autoweg op de Zuid-As beoogt het kantorencomplex te laten groeien; de gemeente heeft zoiets niet nodig voor de weggebruikers. Daarom is het een zaak ook van de provincie. Die Zuid-As herbergt kwalijke praktijken van belastingontduiking, terwijl nabij het Centraal station nog een zee van ruimte is voor nieuwe echte centrumfuncties. Rijden door een tunnel is voor heel wat mensen psychisch belastend en in het algemeen gevaarlijker dan op een gewone weg. Als men de aftrek reiskostenvergoeding afschaft wordt het verkeer minder druk, houden de mensen meer tijd over doordat ze gestimuleerd worden werk en huis dichter bij elkaar te zoeken. En is dat dure ondergrondse en dus lelijke ding helemaal niet nodig. Het geld valt beter te besteden aan een ARK op het water bij het CS, waarin wetenschappers met steun van het publiek zoeken naar oplossingen voor internationale problemen en zo de stad op de wereldkaart zetten. 
In sommige italiaanse steden zie je geen scooters meer. Iets voor Amsterdam ter navolging? Met ook afwijzing van hulpmotoren voor jeugdigen graag. Scheelt bovendien obesitas.

Geen opmerkingen: