zaterdag 28 april 2012

eerlijker politiek gewenst

                            dieverij

 
Aanplakbiljetten op de hokjes van bus- en tramhaltes melden dat iemand dertig jaar lang tien mille zal vangen via een loterij. Hoe kan het CDA, zittend in het kabinet, goedkeuren om bijna een leven lang te parasiteren?
Hoe is het mogelijk dat de zogenaamd christelijke partijen de dieverij via de aftrek hypotheekrente en pensioenpremie niet willen corrigeren? Benedenmodaal werd door zulke illegitieme aftrek, want in strijd met het Verdrag van Parijs, alsook met gezond verstand, voor honderden miljarden getild ten bate van de rijken.
Waarom werd de NS top nog niet ontslagen wegens het rekenen van verschillende prijzen voor precies hetzelfde transport op grond van persoonlijke omstandigheden zoals relaties. Waar de NS managers niets mee te maken hebben omdat die niet relevant zijn voor de totstandkoming der vervoersprestaties.
Waarom steunen heel vals dominees de top van de NL piramide, bidden nota bene voor een staatshoofd dat heel vals de wet niet handhaaft (de art 1, 3 en 60 hieronder genoemd) doch uit is op status en poen voor zichzelf en haar familie, in plaats van Uittocht te prediken naar werkelijke democratie en de dieverij van medezeggenschap en centen door die top te veroordelen?
Aan te geven ware in de media hoeveel de belastingvrije voet omhoog kan als de aftrek hypotheekrente verdwijnt. Dan zouden te hoge prijzen voor huizen kunnen dalen (de staat subsidieert niet langer luxueuzer wonen), banken hoeven minder hypotheek te fourneren en houden geld over voor bedrijven. Beneden-modalen die thans geringe aftrek krijgen zullen vooral profiteren van lager beslag door de overheid op essentiele goederen en diensten via toegevoegde belastingen als de Schatkist beter gevuld raakt door de welgestelden niet langer te bevoordelen via die aftrekregelingen. 
  
           Eenvoudig genoeg 

De markt hoort open en eerlijk te zijn en hiertoe bestaat er het Verdrag van Parijs (1953), dat oorspronkelijk bedoeld was om dumping practijken tegen te gaan, maar waarvan art 60 in feite wil garanderen dat ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die aan anderen aangeboden worden.
Hiermee is in tegenspraak dat welgestelden dank zij de aftrek hypotheekrente eenzelfde huis kunnen kopen voor uiteindelijk netto tientallen procenten minder dan een minimumloner. Deze laatste verdient in het welvarende land te weinig voor een woning in eigendom, ofschoon art 1 der Verklaring van de rechten van de mens, grondslag van het door Den Haag erkende Internationale Verdrag op Burgerrechten impliceert dat ieder het recht toekomt op een eigen minimale plek om te wonen of te verblijven zonder dat anderen daar tegen je wil munt uit slaan. Die welgestelde kan hem met het op de Schatkist uitgespaarde geld helpen aan een huurhuis, doorgaans een duur huurhuis want men verdient er graag aan.
Eveneens behelst de aftrek pensioenpremie schending van art 60 omdat primair geldt dat er belasting naar draagkracht betaald moet worden rond het jaar van inkomstenverwerving. Thans zijn de pensioenfondsen verworden tot instrumenten om geld uit de zakken van laagbetaalden over te hevelen naar wie al genoeg inkomen hadden, doch op andermans kosten graag flink verschil in stand houden met in hun ogen minderen. Merk op dat voor goede wet niet-werkenden boven 65 jaar allemaal gelijk zijn. Bij afschaffing van de aftrek met terugwerkende kracht vloeien er honderden miljarden euros in de Schatkist, verdwijnt de staatsschuld en kan de gelijkelijk verdelende AOW met honderden euros per maand omhoog. Het Verdrag van Parijs respecteren betekent derhalve dat alle huidige economische problemen rond de Rijksbegroting verdwijnen. Afgezien van de vraag  hoe hoog in de toekomst de staatsbemoeienis en daaraan gekoppelde uitgaven dienen te zijn blijkt dan dat onrust veroorzakende bezuinigingen achterwege kunnen blijven, dat in elk geval niet op groen en milieu bespaard hoeft te worden. De VVD en het CDA gaven ondertussen bedriegelijke voorstelling van zaken alsof alle inkomenscategorieen bij de door het kabinet voorgestelde bezuinigingen pijn zouden lijden. Wie laag inkomen heeft zal inderdaad niet meer zijn gehele vroegere basispakket kunnen bekostigen, doch aan de bovenkant, waar men niet bij de Aldi maar bij de combustibles kruidenier winkelt, kan gewoon hetzelfde bedrag besteed worden. Wat daar verandert is spaargeld; daarvan blijft minder over om staatsobligaties te kopen van een armlastig land en lekkere rente te vangen of er kan minder als erfenis aan de kinderen nagelaten worden. Dit geldt ondermeer voor professoren die hun studenten niet goed inlichten en art 60 minachten De pensioenfondsen hebben veel te pakken van wat er in de Schatkist hoort en dit tot groot nadeel van echte ondernemers die uit zijn op vergroting van produktie en welvaart. De managers der pensioenfondsen zijn hiertoe niet getraind en willen slechts zoveel mogelijk winst om de verdeling in den lande schever te maken ten gunste van de beter gesitueerden. Er is tussen haakjes volop arbeid en technische kennis in ons land aanwezig, maar het schort aan organisatorisch vermogen en de vinger wijst dan vooral naar de staat. Die doekte de wagonfabriek te Utrecht op omdat het buitenland zogenaamd goedkoper kon leveren. Vergeten werd de enorme afdracht aan sociale lasten en loonbelasting in de beschouwing te betrekken en het zelfde geldt voor andere gewilde produkten. Een eenvoudige oplossing, Verdrag respecterend welke staat boven nationale wetgeving, is afschaffing van de aftrek pensioenpremie, zodat de ten onrechte aan hoge inkomenscategorieen verleende begunstiging beeindigd wordt, er volop geld naar de Schatkist gaat om Brussel tevreden te stellen en de AOW omhoog kan met multiplyer effecten voor essentiele bestedingen. Daarnevens dient de regering te stimuleren, als het na die afschaffing al niet vanzelf gaat, dat ouderen minder geld sparen bij de pensioenfondsen en die centen aan hun kinderen uitlenen voor aanschaf van een huis. Zo gaat het in de meeste landen en Nederland wijkt hiervan af omdat de machthebbers hun eigen financiele klasse voortrekken op listige, niet door het gewone volk begrepen manieren. Huiveren voor vermindering van de AAA status hoeft dan niet meer.
Echte verandering krijg je als de salarissen van de "volksvertegenwoordigers" gehalveerd worden, op modaal nivo komen voor zover bekostigd uit de Schatkist.
De huidige minister van Financieen is onbekwaam om de parels art 60 en art 1 (alsook art 3 der Grondwet, want niet de meest bekwame personen krijgen de funktie hoewel het artikel inhoudt dat er open, eerlijke sollicitatieprocedures moeten zijn) tot hun recht te laten komen en misleidt de burgers met bezuinigingen die de rijken niets van hun consumptie doen inleveren doch weduwe en wees en minima treffen. Zijn voorganger kon niet snel en adequaat reageren omdat hij afhankelijk was van adviseurs met meer kennis van zaken. Hij benoemde vriend Zalm tot directeur van de ABN Amro a driekwart miljoen en deze meneer wil de bank zodra die weer winstgevend wordt in handen spelen van de couponknippers. Zelf verlaagde hij als minister de vermogensbelasting zodanig dat welgestelden letterlijk slapende rijker worden.
Dit brengt op het thema hoe een regering moet zorgen voor evenwicht in de ontplooiingsmogelijkheden van de burgers door te zorgen dat de materiele verschillen niet te sterk oplopen en te regelen dat ieder bijdraagt in de nationale produktie, inbegrepen miljonairs in plaats van louter te consumeren, te parasiteren. Verschil van vijftig miljard dollar tussen rijkste en armste burger der USA roept minachting op voor de regeerders daar. In Kaapstad is er thans onder het ANC bewind een zes sterren hotel, waar morgensterren natuurlijk verre gehouden worden, evt. met armed response. Zuidafrika kende drie grote machtsontplooiingen: De Zoeloes hadden een absoluut vorst die ging veroveren en grote migratiestromen veroorzaakte. De Boeren waren egalitair en mochten van hun geloof niet racistisch zijn. Zij verzonnen dat minder ijverige mensen (naar de wetenschap ontdekte met minder slow twitch type spiervezel dan bij marathonlopers en koelies en boeren) buitenlanders waren die in thuislanden hoorden. Heel egoistisch of menselijk en net als jegens de dieren, pikten ze zelf de beste en grootste stukken land in. De engelstaligen waren gewend aan klassemaatschappij, in old England volgens adel en in Amerika gemeten naar geld. Thans is er scheiding tussen de miljonairs, eigenaars van de winkelketens, en het laag betaalde personeel daar; ze zien elkaar niet, laat staan dat ze samen aan tafel gaan, een economische onmogelijkheid. Hoe meer er engels gesproken wordt des te meer lijkt zulke ordening ingang te vinden met verdwijnen van de consensus samenlevingen der zwarte Afrikaanen en de Boeren. Bij ons valt dit dus te doorbreken met een parlement dat in financieel opzicht beter aansluit bij de meerderheid rond modaal. Voeg hierbij verplichte eed of gelofte om art 1 der Verklaring van de rechten van de mens (vroeger dat wij allemaal van Adam afstammen) te zullen respecteren en te bestrijden wie dit saboteren, maar nooit een oog uitstekend voor een uitgeslagen tand. En alle huidige prominenten, zich niet van dergelijke zaken bewust of slinks hiertegen opererend, inbegrepen de rechters, alsook het staatshoofd dat Verdrag en wet niet respecteerde, verdwijnen van het toneel. Dit schept prachtige nieuwe mogelijkheden en kansen.
Actueel is in Zuidafrika wie de landbouwgrond mag bezitten en exploiteren. Zou je kunnen stellen dat een boer grond in eigendom mag hebben welke nodig is om zijn familie te voeden, terwijl opbrengst van andere grond naar de gemeenschap gaat die omgekeerd daarover dan zekere zeggenschap toekomt? Zo valt wellicht een "boerenmaat" te ontwikkelen aangaande rijkdom: De opbrengst van wat je helemaal zelf presteert is van jou, maar als er medemensen ingeschakeld worden hebben zij recht op coco (collectieve, cooperatieve organisatie) en is afroming der medewerkers als vorm van uitbuiting uit den boze. Zelfs voetballers kunnen niet in hun eentje miljoenen verdienen, zijn niet alleen afhankelijk van hun elftal maar ook van het publiek. Dan vind je in de Bijbel norm van het vijftigste jaar (veertig jaar geldt daar als volledige periode, dus de regeling is wel heel lankmoedig) tot herverdeling van de produktiemiddelen (vroeger alleen grond) teneinde loosers een nieuwe kans te geven maar vooral om jeugd gelijke startposities te verschaffen. Tegenwoordig kan herverdeling geleidelijk via belastingheffing en door zodanige verdeling van betere en mindere banen dat de werkloosheid tot nul daalt. Aldus valt te bezien of er afroming van kapitaal uit de private sector naar het collectieve te verwezenlijken valt van zeg een vijf procent jaarlijks; met dien verstande dat door eigen inspanning verkregen vergroting van het kapitaal er een tijdlang buiten valt. Dit leidt tot een egalitaire democratische maatschappij, weg van de huidige piramidale samenleving en laat men zich toch niet weerhouden door dominees die tegen Uittocht zijn en voor de onderdrukkende top van de piramide nota bene bidden.
 
Nederland en Belgie hebben beide problemen met de vorming van stabiele regeringen. Bespreking is gewenst over een samen te kiezen president, of college dat het presidentschap uitoefent, misschien volgens amerikaanse en franse lijnen. Ons land kan dan gesplitst worden in drie redelijk autonome delen als de Benelux een staat wordt in plaats van een vrij losse unie. Unie met de Scandinavische landen ligt enigszins voor de hand vanwege de grotere invloed dan op het wereldtoneel van gematigde bevolkingen. Via het Internet lijken er mogelijkheden voor kandidaatstelling tot presidentschap, tot leider dus in komende politiek en met de normale verantwoordelijkheid van staatshoofd.
 
         

Geen opmerkingen: