dinsdag 3 april 2012

inspraak

 
                Hoe sien jij Kaapstad in 2040
 
Onder het ANC bewind is er thans in Kaapstad een 6-sterren hotel, terwijl in ruime omgeving "morgensterren" (mensen die van vuilnisbakken leven) geweerd worden.
Daar is ook een jachthaven met luxe schepen van miljonairs, terwijl de Zuidafrikaanse jeugd niet eens beschikking heeft over padvindersbootjes. In het Amerika van Obama en Congress is de kloof tussen rijkste en armste burger vijftig miljard dollar wijd. In Holland worden de parels der wetgeving, art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens, art 3 der Grondwet en art 60 van het Verdrag van Parijs (1953), gesaboteerd teneinde een piramidale samenleving in stand te houden. Dit met hulp van de rechters die daarom corrupt te noemen zijn gemeten aan genoemde artikelen (zie www.janjitso.blogspot.com).
In Zuidafrika waren er drie grote machtsontplooiingen: De Zoeloes hadden een absolute vorst die op veroveringen uit was. De Boeren kenden een egalitaire samenleving maar gingen in de fout toen zij hun cultuur wilden beschermen tegen vreemden. Van hun geloof mochten zij niet racistisch zijn en zo bedachten ze dat de zwarte mensen buitenlanders waren die in thuislanden hoorden. Heel gemeen pikten de blanken de grootste en beste stukken grond in. Huidskleur is minder belangrijk dan het type spiervezel: In Westafrika overheerst het fast twitch type, gunstig om te sprinten, maar ook vaak de rest van de dag lui als een leeuw makend. In Oostafrika domineren de slow twitch spiervezels, goed voor de marathon en voor lange arbeidsdagen. Je kunt het percentage van deze typen in je lichaam niet veranderen maar wel door gerichte training "opschuiven". Boeren moeten hard en lang werken en deze bevolkingscategorie contrasteert met de Zoeloes, die van origine uit Westafrika stammen. Zo ontstonden er flinke cultuurverschillen, ook in welvaart. De engelstaligen hebben van huis uit een klassenmaatschappij met oude adel of de geldadel van het kapitalisme. Door engels als standaardtaal te bezigen wordt bij de bevolking zulke maatschappij er als het ware ingehamerd. Er ontstaat scheiding, erger dan apartheid, want de rijksten en armsten ontmoeten elkaar niet eens meer, leven apart met behulp van hoge hekken en armed response. In de oude afrikaanse traditie bestond er net als bij de Boeren vooral een consensus-cultuur. Nu maakt Zuidafrika een ontwikkeling door naar miljonairs in het bezit van winkelketens waar jonge mensen als personeel uitgebuit en de klanten gemolken worden. Daarom is het van groot belang dat de eigen taal van de kaapse bevolking weer volop gebruikt gaat worden en men zich niet langer in de luren laat leggen door het engelstalige kapitalisme. Hiertoe kan het afrikaans ontwikkeld worden tot een "suid-taal", tegelijk impulsen afgevend voor modernisering en esthetische verfraaiing van het nederlands in Europa.
 
Toevallig is er een nieuwe afrikaanse Bijbelvertaling op komst. De meest recente nederlandse vertaling is ketters, omdat "in de boezem des Vaders" vervangen werd door "die God is". Het eerste hoofdstuk van het evangelie van Johannes begint met verwijzing naar de Schepping: Een machtig vorst spreekt een woordje en duizend kilometer verderop gebeuren de dingen dienovereenkomstig. Dit is technisch prima uitgedrukt als er geen mensenogen aanwezig waren om te observeren. In het Oude Testamen waren de Israelieten knechten van God en een knecht wil meer loon. De Messias brengt het goede nieuws dat onze status verhoogd wordt tot die van "kinderen". Als enige was de Christus vanaf geboorte zo'n kind, vertelt Johannes. Dus niks grieks met halfgoden en niks rooms met drie-eenheid. In het Midden-Oosten betekent "vader en zoon" dikwijls "twee handen op 1 buik", in woord noch daad van elkaar te onderscheiden. Een kind zit aan tafel bij pa en heeft enige toegang tot diens portefeuille. Maar het moet opgevoed worden en behoeft daartoe kennelijk het doormaken van lief en leed om geen automaat of zombie te worden. Dit is essentieel en zulke geestelijke ontwikkeling valt goed te begrijpen na Darwin. Zal hoogstwaarschijnlijk van Boven gestimuleerd worden ofwel kunnen wij op Aarde niet de definitieve heilstaat krijgen. Dit behelst voor de lieden in de Kaapstad provincie dat ieder ontwikkeling door moet maken en zich derhalve daarbij heeft in te spannen. In de practijk dus een bijdrage leveren aan de nationale produktie, niet uitgezonderd de miljonairs die thans parasiteren, louter consumeren. In de westerse maatschappij wordt er veel dubbel en onnodig werk verzet als gevolg van de concurrentie. Bij betere organisatie hoeft men heel wat minder te werken en houdt men tijd over voor ontspanning en studie. Zich eens goed in de Bijbel verdiepen hoort bij dit laatste, want er staat dat het vee sabbath toekomt, ontspannen rondscharrelen in een natuurlijke omgeving in plaats van vlees produceren in de God tartende schuren der bio-industrie terwille van de Mammon. Gaf Adam de dieren namen als hamburger, drumstick, boerewors? Er is het Gebod om niet de os van de naaste te begeren, want die heeft buurman nodig om zijn land te ploegen. Anders komt er geen opbrengst. Multinationals trachten alle ossen in hun stal te krijgen. Op het oude Pinksterfeest werden de eerste produkten van de nieuwe oogst verdeeld. De oprechte kapitalist vult eerst eigen zakken. Een goede regering zorgt voor evenwicht, voor eerlijke verdelingen. Daartoe bestond er in het bijbelse Israel een vijftigste jaar van herverdeling der produktiemiddelen, zodat de looser een nieuwe kans kreeg, maar vooral om jeugdigen gelijke startposities te verschaffen. Moderne herverdeling kan geleidelijk via belastingen en vooral door de betere banen te verdelen onder heel de bevolking, zodat ieder zich tenminste een deel van de tijd maximaal kan ontplooien en het land maximale welvaart zal genieten. Echter is het bijna steeds zo dat een meerderheid het vuile werk afschuift naar een minderheid en dat tegen lage beloning. Om dit te doorbreken ware het ambtenarenwerk door iedereen te vervullen gedurende een dag per week of een maand per jaar, hetgeen meteen een bodempje aan inkomen oplevert. Art 1 der Verklaring van de rechten van de mens valt op deze wijze nader uit te leggen: recht op participatie.
 
Wat het recht op een stukje grond betreft valt te bedenken dat Zuidafrika geen onontgonnen vruchtbaar land over heeft. Daarom zullen er sancties gesteld moeten worden jegens ouders met veel kinderen. In Kaapstad verblijven momenteel teveel mensen om iedereen een volwaardig grondstuk toe te kennen en toch ook de natuur te beschermen. Derhalve ware op een honderd kilometer ten noordwesten van de stad een nieuwe nederzetting te stichten, liefst in compacte hoogbouw om de felle zon buiten te sluiten en met fraaie binnentuinen a la Compagnie. Voor de hele regio dient te gelden dat nabij elk kunstmatig verhard oppervlak hoog opgaand geboomte aangeplant zal worden ter compensatie van voor de Natuur verloren gegane vruchtbare aarde. Hierbij past de regel dat elk dier onder controle van de mens voldoende natuurlijke buitenruimte zal hebben om tenminste drie seconden achtereen voluit te rennen, vliegen of zwemmen. Aangaande landbouwgrond kan gelden dat elke boer recht heeft op eigendom van land om zichzelf te voeden. Wat hij op overig land meer produceert gaat naar de gemeenschap en omgekeerd zal die per saldo uitmaken wie het best in staat zijn om grote boerenbedrijven te runnen en of dit coco (collectief, cooperatief) kan geschieden. Er bestaat al aanzet tot onderzoek daartoe. Dat coco is ook nodig in de distributiesector en meer in het algemeen op alle economische terreinen om een bevolking te krijgen die aan de gemeenschappelijke tafel kan aanzitten, de "sgeiding" van na de apartheid opheffend.
 
Een grote stap vooruit bestaat uit verdubbeling van de benzineprijs. Dit levert geld op voor de Schatkist, zodat het algemene, gelijkelijk verdelende ouderdomspensioen verhoogd kan worden. Van dit geld sijpelt veel door naar arme kinderen! Al een dubbeltje meer voor de brandstof is voldoende om bus, metro en een nieuwe tram in de binnenstad gratis te maken. Paulus en Barabbas zouden tegen de dikke man in zijn overmatig grote auto zeggen: Stap uit en neem de fiets voor korte afstanden, zodat je gezondheid verbetert. Minder ijzer in de vorm van een zware auto heen en weer slepen is enorm gunstig voor de portemonnee, zodat de balans voor iedereen positief uitvalt. In het bijzonder ook voor regionale ondernemers als de grote handelaars niet van alles en nog wat over de wereldbol kunnen verslepen dank zij te goedkoop transport.
Er is in het land voldoende arbeidskracht en technische kennis om de produktie van behuizing, goederen, spoorlijnen en -materieel fors uit te breiden, maar wat er schort is organisatorische kennis. Dit nu kan tegen weinig kosten geimporteerd worden, al moet men daarbij uiterst voorzichtig zijn om geen kat in de zak te kopen. Gepensionneerde ingenieurs uit Zwitserland zullen wat graag helpen om de spoorlijnen terwille van hogere snelheid en meer comfort tot russische breedte om te bouwen en te verlengen dwars door Afrika heen. Men hoeft in Zuidafrika niet gaan zitten wachten op buitenlandse investeerders die het om winst maken te doen is.
 
Kaapstad heeft een redelijk goede naam in de wereld en die wordt nog bevorderd als het officieel drietalig wordt met engels, suid-taal en xhosa. Kies bijvoorbeeld schuine letters of een ander kleurtje voor beide andere talen op de straatnaambodjes, etc. Anno 2012 is er op Aarde eigenlijk een ARK met Ronde Tafel nodig waar twistende en vechtende partijen kunnen aanzitten. Met daarbij een internationale wetenschappelijke staf die helpt om oplossingen voor problemen aan te dragen. Met ook ruimte rondom de Ronde Tafel voor publiek dat matigende invloed uitoefent. Kaapstad zou fraai op de kaart komen met een dergelijke internationale instelling. Aan de integratie van de eigen bevolking kan een Psalmenhuis, van roestvrij staal en glas in de vorm van naar boven geheven biddende handen, bijdragen. Joden, christenen en moslims hebben deze poezie als gemeenschappelijk erfgoed en kunnen die zingen, reciteren en musiceren op sabbath, zondag en vrijdag. De overige dagen wie weet samen.
 
Kaapstad heeft twee grote stadions, waar de bevolking samen kan komen om te discussieren en plannen te bespreken. Met daarbij uitleg van deskundigen zowel als politici. Als de mensen geen deel willen uitmaken van een engelstalige klassenmaatschappij dan is het gewenst dat het ANC en de "Boeren" elkaar ontmoeten.
 
       Maak eens een studiereis naar het Oldambt in de nederlandse provincie Groningen: Tijdens de Middeleeuwen was het land hier in gemeenschappelijk gebruik als weidegrond. Daarna volgde splitsing en toen er stoomschepen kwamen en het graan geexporteerd kon worden maakten de boeren enorme winsten. Zo ontstonden er kapitale boerderijen met practige villa's, nergens in de wereld geevenaard, naast armoedige huisjes voor landarbeiders. Thans doet de boer op maximaal een honderd hectare al het werk zelf met grote machines en zijn de landarbeiders werkzaam geworden in fabrieken en de dienstensector. Het verschil tussen rijk en arm was tijdelijk gigantisch, maar had niets te doen met huidskleur, doch alles met egoisme.

Geen opmerkingen: