zaterdag 28 april 2012

inspraak

                Stadsregio Amsterdam
                                    
De overheid blijkt onbekwaam tot goede sturing en laat bazen hun werkgelegenheid op verkeerde plekken situeren, zodat er overmatige drukte en files ontstaan. Amsterdam gedraagt zich Bommels met een kolengebergte en een benzinemeer erbij terwijl dit allesbehalve nodig is in een hoofdstad. VU en UvA willen nog tienduizend studenten meer in de al zo volle stad. Beter is het om een nieuwe universiteit te stichten benoorden Uithuizen-Roodeschool in een stadje, mede als centrum voor de Eemshaven en met vliegveld op de plaat voor Delfzijl, op windkerende sierras. Automatische gondels op vijf meter boven het maaiveld voor twee personen of een paar honderd kilo vracht zullen autos er overbodig maken. Dit ook omdat de VU kenniskwartier wil worden van de kapitalistische Zuidas waar geen plaats is voor kleine luyden en de Mammon aanbeden wordt. Rond Slochteren is het inkomen per hoofd van de bevolking het laagst van heel Nederland en de Shell gevraagd wat er achterblijft als het aardgas op is kwam er als antwoord dat thans subsidies verstrekt worden. Ondertussen verwarmen te Den Haag luxe winkels met open deuren het heelal en is het aardgas zo goedkoop dat alle kamers van de villas voor een spotprijs verwarmd worden terwijl de dakloze in de kou ligt. Kennelijk hebben de Groningers adviseurs uit Dubai nodig. Rottum valt met gemiddeld een meter ophoging te vergroten tot een vijftig vierkante kilometer, waarvan de westelijke helft te bestemmen is voor groot wild en tegenover het toeristische Borkum (zeven grote veerboten op zomerse zaterdagen daarheen vanuit de Eemshaven!) er een coco (collectieve, cooperatieve) badplaats verrijst met een 5000 bedden (vandaar ook dat vliegveld), er een winterbad komt verwarmd door de Eemscentrales (in de mooie vorm van een vulkaan of nog beter als caldeira met binnenstrand in zee, zodat de rook Borkum niet vervuilt) en met conferentieoord. Namelijk stroomt daar langs het strand helder zeewater nadat het op de ondiepe wadden bij felle zon opgewarmd werd tot 25 graden! Men hoeft zich in "Eemsville" dus niet te vervelen en bovendien valt er een nieuw type boot te bouwen, een Eemsschouw met bemanning van drie terwijl een sponsor niet op de wal hoeft te blijven staan toekijken doch mee mag in de kajuit. Amsterdam zou er goed aan doen om dit type vervoer te introduceren voor teambuilding van scholieren en om padvinders aan een grotere boot te helpen. Een grachtenversie, iets breder en met slechts dwarsgetuigd zeiltje voor kleine verplaatsingen kost ongeveer 25 mille en zal welkom zijn als atelier, vakantiehuisje op het water en bij onderdak zoekende studenten. 
In de gemeente Amsterdam wonen zeer veel migranten die niets bijdragen aan de hoofdstadfunktie. Als er bijna een miljoen Marokkanen in de Benelux verblijven maar hun oude paspoort niet wensen op te geven ware na te gaan of het redelijk is om in ruil een tienduizend vierkante kilometer woestijngrond tegenover de Canarische Eilanden te verlangen teneinde daar onder NL wetgeving (anders wil er niemand naar toe, vergroting van het Rijk dus) een metropool te bouwen waar je kunt zwemmen in grachten met Atlantisch water en er een groene ring rondom, gedrenkt in afvalwater gecreeerd wordt. Met hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost kun je ginds drie grote nieuwe steden bouwen, de tweede weggeven aan Marokko en de derde aan de Westsaharanen. Uit deze opsomming moge blijken dat selectieve politiek ten aanzien van vestiging op het bescheiden grondgebied van de gemeente Amsterdam gewenst is. En dat ook gekeken dient te worden naar wat verderop nuttig is.
Dit betekent vervolgens dat er niet onbeperkt asfalt bij hoeft te komen, integendeel zal daarvan al ruimschoots genoeg zijn omdat nog langer in de auto zitten niet wenselijk is. Om met Paulus en Barabbas te spreken: voor je gezondheid is het beter om uit de grote, dure auto te stappen en de fiets te nemen op kortere route naar je werkplek. Een dubbeltje meer voor de benzine is voldoende om tram en bus gratis te maken, terwijl ook de smerige tralies bij de haltes van de metro dan verdwijnen. De NS schendt het Verdrag van Parijs (1953) dat staat voor een open, eerlijke markt waarop ieder goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die aan anderen aangeboden worden. Ooit werd de wagonfabriek te Utrecht opgedoekt omdat het buitenland zogenaamd goedkoper kon leveren. Vergeten werd de enorme afdracht aan sociale lasten en loonbelasting. Machine-industrie te Oostgroningen, in Twente en waar niet kan voor Amsterdam trams bouwen die misschien niet supersnel optrekken, maar dan vallen de passagiers ook niet om en bezeren zij zich niet. Bezoekers van de hoofdstad gaan dikwijls naar verschillende adressen en zijn dan gebaat met een Linksom/Rechtom-tram, samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24, die frequent rijdt in een achtvormige lus en de stoplichten voor autos aan de achterzijde van de haltes heeft. Forensen die de hele dag op een kantoorstoel zitten lopen graag flinke afstanden naar de metro. Als de Noord-Zuid metro overgedaan wordt aan de NS scheelt dat overstappen, een tien minuten per dag, een uur per week en een week per jaar. De bestaande metro valt uit te bouwen tot een semi-Doorloper met route Amstelveen-Zuid-Muiderpoort-CS-Sloterdijk-Zuid-lus Bijlmer-CS en variaties, bijvoorbeeld linea recta naar de Arena. B & W zitten fout met hun eis van grote dure wagens als taxis naar Schiphol, want die zijn voor gewone mensen onbetaalbaar. De burgemeester is in strijd met art 3 van de Grondwet, dat open, eerlijke sollicitatieprocedures impliceert, benoemd onder de facto buitensluiting van 95% der bevolking, geen lid zijnde van een politieke partij. Dit moet gecorrigeerd worden, bijvoorbeeld door verkiezing. Dan valt vanzelf weg de intentie om directeuren van het GVB overmatige salarissen te geven, terwijl bekwamere personen het werk voor een normale vergoeding willen doen.
Recent is er sprake van een tunnel onder de Zuidas, welke een miljard zal gaan kosten. Amsterdam behoeft veeleer een fraaie entree vanaf de autoweg in dit gebied; met alles bovengronds, omzoomd door hoog geboomte in plaats van de betonbaronnen opnieuw te spekken zoals al zo vaak gebeurde met overbodig lange grauwe tunnels. Over de autoweg heen kunnen bij station Zuid alvast constructies in de vorm van Lucernse bruggen met winkeltjes gemaakt worden. Toezicht is nodig om te verhinderen dat gebouwen hun onderkant verhuld krijgen achter hoge bermen, want dat is puur lelijk, net als een foto van een persoon waarop zijn voeten ontbreken. Het miljard valt dan aan te wenden voor bouw op het Museumplein (in de nog lege zuidoosthoek) van Europa's grootste moskee. Of van een Psalmenhuis, waar joden, christenen en moslims terecht kunnen met hun gemeenschappelijk erfgoed, al musicerend wat de wereld hieromtrent heeft voortgebracht. Nuttiger en duurzamer dan Olympische Spelen is voorts creatie van een Ark met Ronde Tafel voor twistende en vechtende groeperingen plus wetenschappelijke staf behulpzaam bij het oplossen van conflicten; in een grote zaal met matigend publiek en aldus krijgt Amsterdam hoogstaande internationale betekenis. Kaapstad zou ook een goede vestigingsplek zijn en idem .... en....en...
 
 

Geen opmerkingen: