dinsdag 3 februari 2015

extra vs minder


a.
                          Verscheiden salarissen worden geprikt op een netto bedrag dat past bij vermeende rang van de funktie. Dit netto blijkt nog te verhogen dank zij aftrekregelingen. Aldus wordt er aan de bovenkant van de maatschappelijke ladder extra inkomen verkregen, meer dan toegedacht in de nederlandse piramidale ordening.
Het extra moet ergens vandaan komen; het laat zich raden dat beneden-modaal en minima de dupe zijn. Een en ander is strijdig met de oogmerken van wet en Verdrag. Vraag is waar het omslagpunt ligt tussen profiteren en opdraaien, bijv. bij het pensioenfondsensysteem.
Van belang is voorts dat de pensioenfondsen thans een duizend miljard euro in handen hebben. Zulk kapitaal is niet nodig voor toedeling aan ouderen uit de nationale produktie, welke voor een groot deel bestaat uit niet duurzame consumptiegoederen. Gelet op het door het volk gewilde belasting betalen naar draagkracht, rond het jaar van inkomstenverwerving om de boel niet te laten verwateren, is een belangrijk part van dat kapitaal afkomstig uit verzuim om in de Schatkist te brengen. Er ontstaat vervolgens staatsschuld waarop rente betaald wordt die het meest ten goede komt aan bovenmodaal.
Overheveling via het pf systeem is onwettig en valt daarom met terugwerkende kracht te corrigeren. Bij een referendum hierover zal een meerderheid, mits goed voorgelicht, daar voor zijn omdat de meeste mensen benadeeld worden in de huidige gang van zaken. Hoewel hen door veelverdieners zoals bij politieke partijen maar ook in vakbondsbesturen anders voorgespiegeld wordt.  
Duizend miljard gedeeld door iets meer dan tien miljoen volwassen nederlanders komt uit op iets minder dan honderdduizend euro aan de burger onttrokken. Moet men geld lenen bij de bank voor een hypotheek dan kost dit over twee ton al gauw een tien mille, zij het momenteel door de lage rente iets minder. Maar door de mensen zijn verschillende hoeveelheden geld overgedragen aan de pensioenfondsen. Uit te rekenen ware om welke bedragen het gaat per onderscheiden categorie en hoeveel er mogelijk "verdwijnt" in het NL rentenierslandje. Dat wil zeggen hoeveel er bestaat uit onzekere aanspraken op toekomstige produkten. Hierbij valt risico aan te geven.
Op de universiteiten zal men ongetwijfeld ervan op de hoogte zijn dat de vigerende aftrekregelingen welgestelden begunstigen. Men hoort er zelf bij deze categorie en zwijgt liever over de benadeling van benedenmodaal en minima. Velen van deze laatsten ontvangen huursubsidie omdat ze anders niet rond kunnen komen. Bij betere inkomensverdeling, dus geen extra voor de veelverdieners middels aftrekregelingen, en hogere betaling voor arbeid van de minima kan huursubsidie verminderen of vervallen en wordt beter voldaan aan de door de Europese Unie gewenste bestedingsvrijheid. 
 
b.
De nationale ombudsman moet bekwaam en eerlijk zijn.  Derhalve komt de naar voren geschoven kandidaat niet in aanmerking voor de betreffende funktie, want de persoon was voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak. Deze vereniging heeft samen met de Raad voor de Rechtspraak tot taak om eerlijk voor te lichten en te wijzen op schendingen van wet en Verdrag. Daaraan voldoen beide niet, integendeel funktionneren de betrokkenen bij deze organisaties als dekmantel voor schendingen en corrupte practijken, voorwendend dat alles naar behoren is.
Schending zoals aangaande art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens, grondslag van Verdragen der Europese Unie en volstrekte gelijkwaardigheid van alle burgers behelzend, recht gevend op deelname aan beraad en besluit, hetgeen ondermeer via referenda gemakkelijk te verwerkelijken valt. In strijd met dit art heeft de nederlandse samenleving  een kunstmatige piramidale structuur waarin hooggezetenen allerlei begunstiging ontvangen welke omgekeerd ten nadele uitpakt van mensen lager op de maatschappelijke ladder. Dit is het geval bij het op grond van afkomst toekennen van geld uit de Schatkist; eveneens betreft het extra op geprikt netto salaris middels aftrek pensioenpremie en hypotheekrente en via schending van art 3 der Grondwet, dat open, eerlijke sollicitatieprocedures voorschrijft, zich kant tegen het benoemen van politieke vrienden in lucratieve baantjes, bijv. burgemeestersposten.
Er geldt het principe van art 60 van het Verdrag van Parijs uit de jaren vijftig, inhoudend dat ieder op zijn wens goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden. Beperkende bepalingen zijn niet toegestaan. Hoewel dit een vanzelfsprekendheid is voor een open, eerlijke markt wordt er volop geschonden door de NS en soms de KLM die naast elkaar gezeten passagiers verschillende tarieven rekenen op gronden die niets te maken hebben met de totstandkoming van het vervoersaanbod. Veel grover schenden regering en parlement middels aftrekregelingen. Zo kan een welgestelde eenzelfde huis verwerven voor netto tientallen procenten minder dan een minimumloner kwijt zou zijn. De aftrek pensioenpremie is verworden tot een geniepige methode om geld uit de zakken van laagbetaalden over te hevelen naar lieden die al genoeg hebben behalve om hun hebzucht te stillen. Bij afschaffing met terugwerkende kracht vloeien er honderden miljarden in de Schatkist, verdwijnen staatsschuld en couponknippers en kan de gelijkelijk verdelende AOW met honderden euros per maand omhoog. Ook ondernemers lijden thans schade doordat zij hoge vergoeding moeten betalen voor geleend kapitaal aan managers der pensioenfondsen die niet geschoold zijn noch bekwaam tot het opzetten van welvaart brengende produktieprocessen doch bezig zijn om de inkomensverdeling schever te maken.
Voorts houden de genoemde organisaties onvoldoende toezicht op eerlijke rechtspraak en gebeurt het dat verkeerde personen als leden van het Gerechtshof Amsterdam benoemd/niet verwijderd werden en overgaan tot corrupte practijken, namelijk vrijheidsberovende politie de hand boven het hoofd houden in plaats van naar de gevangenis te sturen en bedriegend schijn opwekkend de onschuldige andere partij opzadelen met een zeer schadelijk vals strafblad.
Het moet gezegd worden dat op de universiteiten een cultuur ontstaan is om genoemde misstanden te verzwijgen of goed te praten. Bij het zoeken naar een bekwame, eerlijke persoon voor de funktie van nationaal ombudsman vallen derhalve de professoren in de juridische faculteiten af. En zijn bovendien te vervangen om in Nederland art 1 van de universele Verklaring, dat gelijkwaardigheid behelst en het Verdrag van Parijs, dat een open, eerlijke markt wil garanderen -beide geheel in overeenstemming met non-discriminatie wetgeving en iets vanzelfsprekend in een echt beschaafd land- volledig gerespecteerd te krijgen.

           

Geen opmerkingen: