zondag 10 februari 2019

het bestuur van Amsterdam deugt niet

             betere "hoofdstad" nodig
Stel u eens voor dat er in hoofdstad Amsterdam goede geestelijke volksgezondheid is die zich verbreidt over het land. Men is er dan vrij van stress over wonen, verkeer, werk; ontvangt goede scholing, neemt deel aan besluitvorming en heeft volop ruimte om zich te ontplooien. Ook fysiek met plek voor een (volks)tuin, een bootje en een zwembad waar de badmeester vooraf niet douchende personen wegstuurt. De stad zou multicultureel te noemen zijn als schouwburg en concertgebouw om de beurt gebruikt worden door nederlanders en immigranten, terwijl op het Museumplein een grote staatsmoskee in de vorm van een zwarte vierkante kubus staat, fraai contrasterend met het groene gras en de witte Badkuip. Waar art 1 der Verklaring van de rechten van de mens onderwezen wordt. Maar Rechtbank en Gerechtshof aldaar saboteren art 1, net als het kabinet en de meerderheid van het parlement. Men wil graag de piramidale maatschappij met hoger en lager, met veel en met weinig geld of macht handhaven en de gewone mensen laten dit toe. Dat art staat in het voorwoord van de Verdragen der Europese Unie en vormt grondslag met voorang boven nationale wetgeving. Het tekent gelijkwaardigheid en kent daarom automatisch het recht toe op deelname aan beraad en besluit. Zoals zeer wel doenlijk via bindende referenda over hoofdzaken. In de zestiende eeuw ging er over een groot deel van de wereld veel mis vanuit Brussel en thans schijnt men daar onvoldoende te beseffen dat we art 1 hebben en eraan vast willen houden; met hulp voor NL vanuit de EU. 
In 's lands centrum, op de Dam, kan men veelal niet in de belendende gebouwen terecht. Het grootste is niet bedoeld voor de minderen, de Bijenkorf heeft een parterre voor oudere vrouwen die zich niet goed wassen en het hotel wordt bezet door rijke buitenlanders. Het is niet normaal dat onderdak ontbreekt ontbreekt om informatie te verzamelen, te bespreken en voorstellen te maken.
       Als later wij de wadden niet willen inpolderen voor een paar miljoen boeren uit overbevolkt China gooit Beijing misschien wel een waterstofbom op Rotterdam en zal de Rijn verlegd kunnen worden via de IJsel met op een vergroot Vlieland een prachtige nieuwe havenstad. Kortom moet men niet te statisch denken met alsmaar verdichting van de Randstad. Als het miljoen marokkanen in de Benelux hun oude paspoort niet willen opgeven is het redelijk om in ruil een tienduizend vierkante kilometer woestijngrond tegenover de Canarische Eilanden te verlangen om onder nederlandse wetgeving er een metropool te stichten met een groene gordel rondom, gedrenkt in afvalwater. Vergroting van het Rijk dus. Voor hetzelfde geld dat alsmaar bouwen in de Randstad kost kunnen ginds drie nieuwe steden verrijzen waarvan de tweede weg te geven is aan Marokko en de derde aan de Westssaharanen. Er zijn daar geringe stookkosten en zo hou je over voor vliegtrips op en neer. Amsterdam kan op duizend meter hoogte in aangenaam klimaat een sabbathsstad stichten, per trein bereikbaar van Paramaribo en Zanderij. Hollandse scholieren mogen er de tropen leren kennen. En op de hoek van wad een Eems past -er wordt weinig verstoord- een stadje met een rood-christelijke universiteit en hierheen verplaatst vliegveld Eelde; ook goed voor eco toerisme naar een vergroot Rottum met langs het strand op de ondiepe wadden verwarmd schoon zeewater. Want de Vrije Universiteit is los van God en er niet meer voor kleine luyden -zoals er wereldwijd nog volop zijn- doch richt zich op carrière maken, medemensen voorbij streven en baas over hen worden. Om bommelliaans groot te worden trekt men amerikanen aan die op eigen topuniversiteiten niet toegelaten werden en zo het milieu voor de eigen nederlandse jeugd middelmatig maken. Waaraan de professoren ijverig meedoen met hun steenkolenengels, nota bene in Nederlands culturele hoofdstad: "Looking further"!
Groen Links heeft geen oog voor Suriname en wil een overbodige tunnel onder de Zuid-As met spekken van vooral duitse betonbaronnen. Een deel van de uitgetrokken 1,3 miljard ware liever te besteden aan een heuvelige wal met baaien en volksbuitens tussen Almere en Hoorn, waarachter tot Lelystad droog terrein voor groot wild en bos. IJselmeer en Markermeer zijn overmatig groot voor vogels en vissen en weinig aantrekkelijk voor zeilers. Moet er niet onderzocht worden of een stuk autoweg van Almere naar Boven-het-IJ de spitsdrukte aan de zuidkant van Amsterdam vermindert? Langs een reservaat voor de bedreigde siberische tijger en andere beesten tussen Stavoren en Enkhuizen kan een non stop trein Groningen-Randstad die bij een drenkplaats even langzaam rijdt. Groen Links en coalitiegenoten hebben geen oog voor immigranten uit Turkije en Marokko die voor een bom duiten graag ruilen met forenzen of terug willen. Een hoofdstad hoeft niet de plek te zijn voor opvang uit overbevolkte gebieden, niet de plaats met hoofdkantoren van fabrieken elders, niet personeel van het Europees Medisch Agentschap te huisvesten als dat ook in Bratislava kan, vlak bij het uitgaanscentrum Wenen. Het zuidelijke stuk Ringweg valt om te vormen tot een soort boulevard à maximaal 20 meter/seconde met fraaie entree naar de hoofdstad in plaats van ondergronds met 120 km/uur voorbij te jakkeren door een enge tunnel. Er is geen verdere uitbreiding van het spoor daar nodig, want wie wil er nog vaker in saaie treinen zitten? De Noord-Zuidlijn valt over te doen aan de NS, want dat scheelt forenzen een tien minuten overstappen per dag, een uur per week, een week per jaar, een jaar eerder met pensioen. Voor bezoekers van de hoofdstad die verschillende adressen af gaan is een Linksom/Rechtsom tram handig, samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24 op een achtvormige route. Met hierbij een semi-Doorloper metro met lus Bijlmer en complete Ring, ook via Muiderpoort. Dat pakt economisch heel gunstig uit door vermindering van de eindhaltes en vraag toch een paar dubbeltjes meer voor de benzine om het lokale openbare vervoer gratis te maken. Welk een gemak en weg met die akelige traliehekken. Maar Halsema is onbekwaam en laat zelfs haltes opheffen door lieden met dienstauto's en sterke benen. Zij is knecht van de kapitalisten die groei, groei, meer omzet, meer omzet, meer winst, meer winst, een tweede huis in landelijk gebied en een zeewardig jacht begeren. Daartoe veel goedkope werknemers willen aantrekken, die natuurlijk niet allemaal permanent in caravans of tuinhuisjes kunnen zitten en een onbekwame wethouder influisteren om meer woningen, meer woningen te bouwen. Gewone mensen moeten maar opofferingsgezind zijn en voor het goede doel ruimte inleveren. In plaats van erbij te krijgen door allerlei lelijks te slopen. Tussen haakjes ligt in het verre verschiet een nieuwe metropool waar de grote rivieren de horst naast de Noordzeeslenk doorbreken; de horst die met glaciale bijdrage de Utrechtse Heuvelrug vormt en zich voortzet in de iets opgeheven Peel. Het amsterdamse is misschien niet erg gevoelig voor aardbevingen, liggend op het draaipunt tussen verwijding van de Noordzeeslenk en de opgeheven Ardennen, maar bouwen in Almere, ten noorden van een vermoedelijke dwarsbreuk is af te raden. Koop geen huis onder naburige waterspiegel! Nu al valt een nieuwe stad autovrij te maken met automatische gondels voor een paar personen of tweehonderd kilo vracht op vijf meter boven het maaiveld. Plus racecircuit erbuiten met huurwagens. De hele maatschappij zal er anders ingericht kunnen zijn met bijvoorbeeld verbod van Internetbedrijven wegens de nare arbeidsomstandigheden in de magazijnen. Met plek voor gevogelte beter dan op de Zuid-As. Die waarschijnlijk geen lang leven beschoren is omdat er een eind moet komen aan de belastingontwijking, aldaar gepleegd door een vermeende elite van juristen. Bij het Centraal Station is letterlijk nog een zee van ruimte en laat daar een grote ARK bouwen met wetenschappelijke staf en steun van het publiek om te helpen allerlei problemen in de wereld op te lossen. Langs de kade een arboretum; foei, ontbreekt die nog in grootsteeds Amsterdam?
Genoeg gefoeterd hier; de beurt is nu aan u. En zie onderstaande site waarom u niet op Groen Links, D66, de SP, de VVD, de PVV, de PvdA, het CDA, de Christenunie enzovoort moet stemmen, want zij alle spannen zich niet in voor de republiek van gelijkwaardigen, maar houden vast aan de achterkamertjes te Den Haag met een centralistische piramidale maatschappij. Terwijl toch een federatie van autonome landsdelen met Vlaanderen en Wallonie en de Scandinavische staten er ook bij, zelfs Suriname, mogelijk is om een sterk progressief blok in de wereld te vormen en recht te doen aan regionaal zelfbestuur. Geen zin om mee te denken? Dan wordt het wel in de Achterkamertjes geregeld en dat zal niet ten voordele van u uitpakken. Geen tijd om mee te denken omdat er op zondag gewinkeld moet worden? Dat kan niet iedereen want er is geld nodig om overbodige spullen in je huis te proppen. Albert Heyn roomt af naar verre welgestelde aandeelhouders, terwijl de kleine kruidenier voorheen terug pompte in de eigen streek. Moet daarom de distributiesector gecollectiviseerd worden? Als de kerk uit de buurt verdwijnt ontstaat er al gauw een tekort aan gemeenschappelijke ruimte zonder commercie of verstoorders. Als Groen Links niets doet tegen Mac Donalds en Starbucks zal er weinig ruimte ontstaan voor gezond voedsel dat niet-draagkrachtige jeugd kan betalen. Als transport per autombiel veel meer gaat kosten dan tien cent per kilometer -nu soms zelfs minder- dan wordt het niet zo druk in Amsterdam. Schaf de reiskostenvergoeding af en zie men gaat meer aan woningruil doen om minder reistijd te verliezen; de tegengestelde financiële prikkel is echt uit den boze. Al dat gesleep over de Aardbol neemt af bij fors hogere brandstofprijzen; die de loonbelasting doen verminderen en regionale produktie stimuleren. Maar het stadsbestuur is niet eens kundig en beschaafd genoeg om de bio-industrie aan te pakken.  
                                                         
              overname uit deze site is vrij

Geen opmerkingen: