V X XXx etc.
Het is nu voor veel mensen gevaarlijk op het fietspad. Met hoge snelheid duiken elektrische fietsen, stinkende scooters en zware bakfietsen van achteren op. Als je even slingert of als de ander met het mobieltje bezig is smak je tegen de grond. Wie krijgt dan de meeste verwondingen?
Willen wij ons onbezorgd verplaatsen op het fietspad dan moeten daarvan geweerd worden alle voertuigen zwaarder dan een twintig kilo en/of sneller dan 5 m/sec. Uit zorg voor veiligheid kunnen gemeenten dit alvast vlot regelen.
Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee weer te geven. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Verantwoorde snelheden kunnen op het wegdek ter plekke van de middenstreep aangegeven worden met romeinse cijfers: Maximaal 5 m/sec op het fietspad (V), 10 m/sec bij gemengd verkeer in de straat (X), 20 op lastige buitenwegen (XX, evt met variatie XXx), 30 op autowegen (XXX).
Asfalt dient alleen toegepast te worden op doorgaande rijstroken. Viervlakken met twee oranje en twee groene driehoeken kunnen draaiend verkeerstromen helpen regelen of vast opgehangen worden bij rotondes.
Import van auto's laat een hoop geld aan sociale lasten en loonbelasting in vreemde schatkisten vloeien. Daarom mag de overheid voor haar auto's meer geld uitgeven als die in eigen land gebouwd worden. Wordt zo een vergroot en elektrisch Dafje aantrekkelijk als taxi in plaats van de voor velen te dure Mercedes? De status van prijzige automobielen valt te ondermijnen met soortgelijke huurauto's op racecircuits.
Een forse brandstofprijs help de files verkleinen. De rijken die veel kilometers maken dragen dan extra af aan de Schatkist en dat geld valt te gebruiken om bijv. de voedselbanken weg te werken door hoger basisloon.
Omdat wij vrije burgers zijn hebben we recht op deelname aan beraad en besluit. Anders is er geen werkelijke vrijheid doch een soort horigheid. Vrijheid behelst soevereiniteit van een democratische meerderheid en die kan in de eigen gemeente daarom ongeacht dwarsliggende figuren in Den Haag of bij de Justitie de nodige maatregelen bepalen om onbezorgd zich op het fietspad zich te verplaatsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten