maandag 5 december 2016

VU + klein straattheater


                           Agadir, 25 november 2016

redactie NIW

          een islamitische universiteit als buur?

Op de Vrije Universiteit zijn er ontevreden docenten die een afkeer koesteren van het bij plechtigheden gebruikelijke getuigenis: "Onze hulp is van de HERE die hemel en Aarde gemaakt heeft". Het zijn atheïsten met "hoogten" zoals carrière, status, poen, terwijl de VU bedoeld is voor "kleine luyden", waarvan er nog vele zijn. Ook buiten NL zoals in Westpapoea en die best nederlands willen leren om hier te studeren. Nu komen er vooral Amerikanen die op hun topuniversiteiten niet toegelaten werden en de eigen taal wordt door de bobo's geminacht. Gebruik van het engels stimuleert het accepteren van rang- en standsverschillen zoals naar geld in Amerika en naar afkomst in Engeland. Dat past dan wel bij de huidige piramidale maatschappij met een monarchie waarin lieden op de achtergrond aan de touwtjes trekken en een pias dat verkoopt. Zelfs dominees verwerpen Uittocht naar een werkelijke democratie en kiezen voor vleespotten van de bio-industrie. Terwijl toch het gebod luidt dat het dier sabbath zal hebben, rondscharrelen in een natuurlijke omgeving. Dutch corruption valt buiten het land der blinden gemakkelijk te meten aan art 1 der Verklaring van de rechten van de mens. De daarin beleden gelijkwaardigheid geeft automatisch recht op deelname aan beraad en besluit, bijv. via referenda over hoofdzaken, waarna een ondergeschikt parlement zorgt voor uitwerking en controle. De Europese Unie heeft art 1 als grondslag van Verdragen en het is dus absoluut geldig in Nederland. Doch regering, parlement en vooral Justitie saboteren het. En het is nog wel een verzwakte -want zonder uitdrukkelijk genoemde verplichting- versie van het bijbelse Tweede Grote Gebod: Respecteer en help de ander want hij/zij is als uzelf. Die VU zou de studenten moeten bijbrengen om niet te trachten medemensen voorbij te streven en baas over hen te worden. Maar te rouleren, ieder kans geven op ontplooiing; niet langer dan een acht jaar plukken uit de Schatkist, geldend voor presidenten, kamerleden, ministers, professoren, ambtenaren. Samenleven met nederigheid aanleren, passend bij het Nieuwe Verbond (het Nieuwe Testament) dat de Messias brengt en waarin onze status verhoogd wordt van knechten -die loon willen- tot kinderen, die bij pa aan tafel zitten en enige toegang hebben tot diens portefeuille. Maar opvoeding behoeven en daartoe kennelijk lief en leed moeten doormaken om geen automaten of zombies te worden. Geestelijke evolutie derhalve en begrijp wat de Gezalfde zegt: "Wie vader of moeder lief heeft, verkiest boven waar ik voor sta....". Lopen veel joden tegenwoordig achter Jeso (noordnederlandse naamsuitgang in plaats van het soepjurks latijns) aan maar willen ze hem nog niet zien? Dit laatste omdat kerken veel onzin over hem debiteren (god Drie hebben) en een paus best baas wil spelen als vervangend leidsman. Een onuitgesproken wet is dat in de 21e eeuw ieder zich behoort te ontwikkelen, bijdragen leverend en zelfstandig tot beoordeling komen. Lees het verhaal over Abraham die moest erkennen dat niet hij baas was over zijn zoon. Het liep toen allemaal goed af ofwel werd de individuele vrijheid bevestigd. Religieuze en politieke leiders hebben zich daarom te onthouden van aanzetten tot terroristische zelfmoordacties. De godheid had in de oudheid dikwijls een kalf onder zijn voeten gelijk een koning een kroon draagt. De israelieten zullen niet zo dom geweest zijn om een Gouden Kalf te aanbidden en de fout lijkt gelegen in het dwingen van de godheid naar waar mensen hem willen hebben. Zo zijn eveneens die "hoogten", al dan niet bedekt met een vroom kleedje, bij de VU te verstaan. Daar kon je krijgen wat de HERE God niet wou geven. Het uitspreken van "Onze hulp is van de HERE" houdt bevestiging van acceptatie van het Nieuwe Verbond in en is daarom onmisbaar op een christelijke universiteit. Slagen de atheïsten en agnosten erin om de VU te stelen van de christelijke achterban dan ware een nieuwe rood-christelijke universiteit te stichten op de hoek van wad en Eems in een fraai stadje dat tevens centrum voor de Eemshaven wordt en hierheen verplaatst vliegveld Eelde krijgt. Wellicht hoofdplaats wordt van een autonoom noordelijk landsdeel, dat onder meer taak heeft om de armoede bovenop de gasbel op te heffen. Tussen haakjes zou ook een autonome Westbank met maximaal 25% israelis en idem maximaal 25% arabieren in overig Israel levensvatbaar kunnen zijn. Dan de Gazastrook maar bij Egypte in ruil voor de oostelijke helft van de Sinaï plus vele miljarden uit het Westen voor stichting van nieuwe metropolen om de Egyptische bevolkingsexplosie te herbergen. Ondertussen gaan er al veel moslims naar de Vrije Universiteit en mogelijk wordt het aan de Boelelaan, Buitenveldert een islamitische universiteit, want de godlozen hebben immers nog de UvA. Nu ja, die kan ook op de schop wegens verwaarlozing van onderwijs: over art 1, Uittocht, alternatieven voor het kapitalisme en bedrog op de bêta faculteit: Men heeft daar het boek van Vasily Yanchilin met betere theorie van de zwaartekracht dan Einstein een eeuw geleden bracht naar een afgelegen magazijn verbannen, zodat de studenten er moeilijk bij kunnen en onwetend, dom blijven. Dit om een eigen theorietje -zonder waarde omdat het niets oplost- te promoten en daarvoor een miljoen euro Spinoza premie te vangen, samen met Nijmegen waar men nog aan zwarte gaten gelooft. Weet u omtrent de Heisenberg onzekerheid? Dan is met hypothese dat massa die reduceert thans zwaartekracht te verklaren als een puur kwantummechanisch proces: In de helft van een deeltje het dichtst bij een externe massa zullen er minder kwantummechanische overgangen naar de verste helft zijn dan omgekeerd. Het netto resultaat is verplaatsing van het deeltje in de richting van de externe massa. De universiteit moet in de eerste plaats "school" zijn, waar men onderricht. De UvA saboteert echter de vrijheid van kennisoverdracht  door zelfs daar afgestudeerden en voorzien van bibliotheekabonnement normaal gebruik van het Internet te beletten, heel boosaardig anderen dan eigen volkje het moeilijk te maken. Schop onder de kont daarom voor het Bestuur, de Toezichthouders en de bibliothecaris. Maar zoiets vraag je tegenwoordig niet aan God zoals vroeger in de psalmen. De protestanten hebben een nieuw Liedboek gemaakt, dat vol staat met kwezelversjes en -rijmpjes. Het oude Liedboek dient ontketterd te worden omdat het veel roomse Drie-eenheid bevat. Lees toch gewoon wat er staat in hoofdstuk 1 van het Johannes evangelie: Een machtig vorst spreekt een woordje (Genesis 1) en de dingen gebeuren dienovereenkomstig duizend kilometer verderop. Dit is technisch een prima beschrijving als er geen mensenogen aanwezig waren ter observatie. Daarna wordt verteld dat Jeso als enige reeds van geboorte af aan die nieuwe status van "kind" kreeg. In het Midden Oosten betekent "vader en zoon" doorgaans twee handen op één buik, in woord noch daad van elkaar te onderscheiden; maar fysiek verschillend. 't Is ook nergens voor nodig dat een Almachtige een offer nodig heeft en God vergeeft om niet, hoewel de Thomassen een lam willen dat met schuld beladen moet creperen. Dat het Nederlands Bijbel Genootschap "in de boezem des Vaders" verving door "die God is" mag pure ketterij heten en hindert. Reken maar dat er op die VU heel wat zulke ketters, niet goed door "Israel" ingelichte afgedwaalden zitten. Een gezamenlijk joods-christelijk Liedboek zou mooi zijn en aangezien moslims de psalmen mede als erfgoed hebben is er op het Museumplein of op de Tempelberg wel een Psalmenhuis mogelijk van roestvrij staal en glas in de vorm van naar boven saamgevouwen handen. Een geit moest er aan geloven indertijd bij Abraham. Dat beest zal niet op het vlakke deel van de berg maar eerder in de bush op de helling verstrikt geraakt zijn. Waar thans de Klaagmuur is. Welke plek is dan heiliger: waar Abraham offerde en nu de moskee met de Gouden Koepel (voorheen kerk?) staat of waar God geeft? Heel belangrijk is voorts de vraag of ten tijde van de Babylonische ballingschap correct verslag gemaakt werd van wat eeuwen eerder gebeurde met de Kanaänieten. Julius Caesar ging tekeer in Brabant zonder noodzaak tot het afpakken van vruchtbaar land. Is het mogelijk dat de schrijvers te Babel ten onrechte God opvoerden als initiator van onplezierige, onfrisse handelingen, van uitmoordingen? Kosmische rechtvaardigheid vereist het rupsje-vlinder model en de wetenschap is al bijna in staat tot een reprint als engelen bij je dood even een chipje maken. Godloochenaars hebben dikwijls een oud beeld van de Schepper, dat algemeen gangbaar was toen er nog geen machines en computers bestonden. In de wetenschap is de Eerste Oorzaak -geen Het vanwege de gekoppelde intelligentie- volstrekt onbekend en praten over een punt als begin is slechts aan wiskunde doen omdat in de fysica een punt niet bestaat wegens het ontbreken van afmetingen. Logica zegt dat de Schepper niet anders dan buiten het heelal bivakkeert en daarom niet te kennen valt. Behalve in de religie, naar ons toekomend als goed gezind en waarom ook niet? Met dus blij vooruitzicht en dat hoort thema te zijn op een christelijke universiteit. Als joden, die toch eerst voorgetrokken werden, gewoon knechten willen blijven is daar niets op tegen. Men zegt dat zij graag pronken met grote auto's. Die moet je niet verwachten van de Messias maar ervoor naar de dealer gaan. Dat kunnen ook de graaiers op de Vrije Universiteit en zal die binnenkort op het uithangbordje islamitisch toevoegen? In Buitenveldert waar veel joden wonen? De rabbi's te Mekka meenden dat alleen joden naar het Paradijs gingen hetgeen veel wrevel veroorzaakte bij de moslims. Echter valt van deze laatsten weinig te duchten als men tegen hen en vooral tegen de Ene niet vervelend doet en ze zijn zelfs van nut om het rechte spoor te vinden, de christenen wijzend op de onzin van Drie. Gezien de aantallen mohammedanen zou een grote moskee op het Museumplein zeer wel passen: als zwarte kubus op pootjes fraai contrasterend met het groene gras en de witte Badkuip. Ernaast is genoeg ruimte voor dat Psalmenhuis. of gebruik het gebouw de Nieuwe Kerk. Waar men de gemeenschappelijke erfenis kan zingen, reciteren en musiceren op resp. sabbath, zondag en vrijdag. Wie weet de overige dagen samen. Dat is vaak ook aangename muziek voor de ongelovigen. Er is voorts een piepklein oud caravannetje beschikbaar uit stalling De Ganzenhoeve te Zeewolde..........:


    revisie

                  Een engel, een jongeman met vleugels en veel mooi bloot, stapt op een piepklein oud caravannetje toe en klopt op de deur; wacht een tien tellen, klopt weer, gaat bonzen en roept dan:

E: Doe eens open, oude man; ik weet dat je binnen zit.

Het blijft stil in het caravannetje.

De engel loopt heen en weer, bonst nog harder en bijna schreeuwend:

E: Vooruit, doe toch open. Ik moet bij u zijn.

Gestommel in het caravannetje en het bovendeurtje gaat open. Een man met nog krachtig gezicht vraagt:
M: Waarom?

E: Daarom; hierom: Ik heb een boodschap voor u.

M: Een boodschap? Voor mij?

Voor mij een boodschap? U lijkt wel een engel met die vleugels.

E: Klopt, 'k ben een engel.

En ik heb een boodschap.

Voor u!

M: Voor mij?! Voor mij een boodschap, hm.

E: Zeker.

M: Van wie die boodschap?

E: Nou, wat denkt u?

M ietwat grijnzend naar de engel kijkend: Zal wel niet van de Duivel zijn.

E: Zeker niet.

M: Vreemd, een boodschap voor mij van Boven. M wijst met zijn vinger omhoog en kijkt in die richting.

M: Dat moet wel een hele eer zijn. Tenminste als het een goed bericht betreft.

M komt naar buiten, gekleed in een blauwe overall.

M: Vertel.

E: U moet aan 't werk.

M verbaasd: Ik aan 't werk? Weer aan 't werk? Ik ben allang met pensioen. Laten we dat zo houden.

M kijkt rond om instemming te krijgen.

M: Rust, ontspannen, nog even genieten van de mooie wereld.

E: Dat is het em nu juist. Die wereld moet mooi zijn.

M: Jawel, maar dat komt vanzelf; de Natuur en zo, hè.

E: Er zit een vlek op de wereld.

M: Och ja, vlekken en vlekjes zat, maar daar kan ik weinig aan doen. Daar ga ik niet over.

E: Juist wel, dat is mijn boodschap. U moet actief worden want u hebt in uw leven heel wat kennis vergaard en veel nagedacht.

M: Goed geraden; geraden denk ik, want het is mij toch niet aan te zien.

E: Ho, ik ben een engel en heb permissie om een en ander van uw biografie te weten.

M: Ik heb helemaal geen biografie. U bedoelt zeker dat u veel, eh mensenkennis hebt en laten we zeggen ook in het donker kunt kijken.

E: Toe maar. Het gaat hierom dat u opdracht krijgt om recht te laten zetten wat tweeduizend jaar geleden verkeerd afliep onder verantwoordelijkheid van europeanen. U bent toch burger van de Europese Unie?

E naar het publiek: Al is niet meer Rome maar thans Brussel de hoofdstad.

M knikt: Ik ben europeaan. U kennelijk niet.

M klappert met zijn armen alsof het vleugels waren.

M: Mag ik weten waar het precies over gaat?

E: U moet de fout van Pilatus corrigeren.

M: Tjonge, tjonge; mijn klomp breekt, zogezegd. Wat heb ik met Pilatus van doen? Dat was de man die de Messias dood liet maken.

E: Precies; niet de joden. Die gooien met stenen.

M: Inderdaad, daar was ik ook al achter gekomen.

E: Dus moet Europa corrigeren, want het ging om een onschuldige.

M: Hoewel, hoewel....de joden drongen sterk aan.

E: Dat waren de rabbi's, hun bobo's. Concurrentie schept vaker vijandschap.

M: Zegt u het maar. Wat kan ik bijdragen tweeduizend jaar later.

M slaat een hand voor de ogen.

E tot het publiek: Rechtvaardigheid vereist correctie van onrecht. Indertijd stonden de joodse schriftgeleerden en priesters niet open voor Nieuw Verbond tussen God en mensen waarin onze status verhoogd wordt van knechten tot kinderen.

M luistert goed toe, gelet op zijn houding.

M: Een heel verschil!

M tegen publiek: En "zoon van" betekent in het Midden Oosten vaak "twee handen op één buik". In woord noch daad van elkaar te onderscheiden, maar fysiek wel degelijk.

E tegen M: Juist, u bent ter zake goed geschoold en daarom moet u de rechtbank voorzitten.

M: rechtbank? U bedoelt voor het proces van correctie? Niks voor mij hoor.

E: Tja, dan moet u maar naar de hel.

E glimlacht.

M: Ook niet! De Schepper kan zijn zaakjes zelf wel af en ik ben Mozes niet.

E: Er moet gecorrigeerd worden. wilt u dat overlaten aan onbekwame lieden van zeg D66?

M: Voor geen goud. Veertienduizend onterechte aanhoudingen, vrijheidsberovingen door een naar fascisme neigende politie het vorig jaar. Ik zie die NL rechters liever op Spitsbergen keien rapend voor versterking van onze dijken.

E: Ozo!

E: Als God dat nou ook eens gedacht heeft en u koos om een rechtbank met het publiek als jury voor te zitten?

M: Ah; andere mensen erbij betrekken. Dan krijg ik niet de schuld als het misgaat.

M: Vooruit dan maar.

De engel schudt hem de hand en gaat weg.


Er wordt een tafeltje geplaatst met daarop een groen kleed. M gaat er achter zitten.

Een twen meisje in het publiek (actrice) zegt:

T: Meneer, u gaf nogal af op D66 mensen. Is dat wel terecht?

M: Dat is terecht want de NL rechters houden zich op in de buurt van D66 en zij schenden art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens. Doelbewust en hardnekkig. Dat weten zij zelf. Art 1 vormt grondslag van Europese Verdragen; het is kenmerk van werkelijke beschaving en ook hier te lande absoluut geldig.

Stilte.

M roffelt zachtjes met de vingers op de tafel.

M tegen publiek: Jullie weten dat, horen het te weten. Haal anders je schoolgeld terug. Kies ook andere ouders.

Een islamist in het publiek:
I: Ik ben moslim en islamieten erkennen de Messias als groot profeet. Maar volgens ons werd hij niet omgebracht. Dat gebeurde misschien met iemand die op hem leek.

M: Hoe op hem leek? Hij was toch helemaal uniek. Zelfs de Koran getuigt daar van.

T: Maakt dat wat uit? Elke onschuldige is toch even waardevol?!

M tegen publiek: Indien jullie mee willen doen als jury zullen jullie dat moeten beamen. Willen jullie dat of...

M onderbreekt zichzelf en vervolgt:

M: Er is geen of.

T en I knikken instemmend.

M: Wij kunnen niet anders dan vaststellen dat een onschuldig veroordeelde recht heeft op correctie. Art 1 der Europese Unie als voren, dat trouwens te beschouwen valt als een verzwakte versie van het Grote Gebod om de naaste te respecteren en te helpen, behelst vrijheid van meningsuiting. Wie zich uitgeeft voor Messias is te waarmerken op zijn daden.

T: Wat die daden betreft lopen de tegenwoordige joden best achter hem aan, al willen ze hem nog niet zien, niet herkennen als gezalfde profeet.

I: Niet als eentje van god Drie.

M: De Tien Geboden blijven onverminderd van kracht.

T: En voor een grotere auto moet je bij de dealer zijn, heb ik gehoord.

M: Dan valt gelet op het substantiële spreken in vrijheid en het substantiële van geen kwade daden begaan te hebben de aanklacht tot bestraffing weg.

T en I: Zo mogen wij het horen.

M staat op, zet een muts op en zegt:

M: De handelwijze van Pontius P. wordt onjuist en nietig verklaard. Dit is de formele correctie die wij europeanen -andere continenten waren er niet bij betrokken, de toenmalige joden waren ondergeschikt, die van tegenwoordig zullen het er mee eens zijn, hoop ik- dit is de formele correctie die wij geven.

M slaat ter bekrachtiging met beide handen op de tafel.

T: Verduidelijk alstublieft met welk gezag u spreekt.

M: Het is de wet, art 1, die bepaalt. Niet de rechter; deze moet richten naar de wet. Behalve natuurlijk als het foute wetgeving betreft. Art 1 wordt beschouwd als hardware van de hersens.

M tegen publiek en de andere acteurs kijken daar ook heen nadat ze naar voren zijn gekomen:
M: Jullie willen wel luilekkerland, hè? Maar sedert Darwin weten we van evolutie, vallen en opstaan; ook geestelijke is gaande. Wij komen niet kant en klaar uit de fabriek en het is ongezond om een stagnerende harteloze consumerende automaat te zijn.

De andere acteurs knikken instemmend en gebaren dito terwijl de engel terug komt.

Samen zingen ze:

            Humain par la sagesse

            de Dieu le Créateur

            nous cherchons en noblesse

            la liberté d'tout coeur

            Le droit pour chaque tête

            s'appellle égalité;

            sur Terre se rend une fête

            plein de fraternité

                            melodie te vinden op deze site 27 mei 2013


Geen opmerkingen: