woensdag 28 maart 2018

28 maart 2018

                      l i b r e t t o

                                                 zangstuk voor Goede Vrijdag


Gemeente: intro, piano, met summiere instrumentale begeleiding psalm 22:  1, 3 en 4


Mijn God, mijn God, waarom verlaat Gij mij

en blijft zo ver, terwijl ik tot U schrei

en redt mij niet, maar gaat aan mij voorbij?

Hoe blijft Gij zwijgen?

Mijn God, ik doe tot U mijn kreten stijgen

bij dag, bij nacht. Tot U slechts kan ik vluchten,

maar krijg geen rust, geen antwoord op mijn zuchten

in klacht op klacht.


O, ik, mijn God, lig machteloos terneer

en wordt vertrapt, ik heb geen leven meer.

Meesmuilend gaan zij tegen mij tekeer,

al die mij smaden.

Zij raden mij, terwijl zij mij verraden:
"Zoek het bij God, geef Hem uw leed te dragen;

Hij zal u redden naar Zijn welbehagen",

zo klinkt hun spot.


Gij die mijn ogen 't levenslicht ontsloot,

mij hebt geroepen uit de moederschoot,

mij aan mijn moeders borst een rustplaats bood,

voor kwaad beveiligd,

Gij hebt mij U ten eigendom geheiligd.

Gij, die alleen mijn God zijt en mijn Vader,

blijf mij niet ver, want nu het onheil nadert

helpt mij niet één.


Tenor:

              Dau gunder in Jerusalem stad

              gong Jeso noar sien kruuz op pad:

              muic woar mit bloud goud Nei Verbond

              dat deur Messias God ons zond


              Van knecht tot kind, aan toafel zeetn

              loat Schepper van Sien vruchtn ons eetn;

              zegt: engeln moc 'n chip veur reprint

              van elk dei Mien gebod bemint


              As Abram gaf wat heurt tou God

              zo ook wi nou zain Jeso's lot

              Veur Voa huift minsknzeun nait dood,

              mor Thomas twiefel is aans groot

              Psalm vertelt schuld is ja vergeemm

              wel God zuikt en mit Hom wil leemm

                       (mm voor de halfvokaal wegens ontbreken op het toetsenbord van gewoonlijk rondje boven de medeklinker)

Soprane:

                               Dien moeitje schrait en schrait en schrait

                               bi kruuz woaraan doe hangst

                               Woarom? Gain discipel wait;

                               dei laitn in steek van pure angst

                               Bist lam van God mor nait begreepm,

                               ook wi gewis warn doar oetkneepm

                        

                               Jeudn gooinn stainn, westers volk het doan!

                               Hest spiekers ja deur handn en voutn,

                               bi mouder zweerd deur hart is goan


                              Hoogpriester zee: wi wiln, wi moutn!

                              Gain minsk kin weedn God de Aine

                              Zai hadn t'hoog, zaagn nait t'klaine

                              van zoad dat HERE God zulf streut

                              tot christendom oet jeudn scheut

                              Wrief troann oet oogn, kiek: slang' op staf:

                              Christus' kruuz Nei Verbond ons gaf


Alt: aria

          bleef moeke vol smart

          mit zweerd deur hart

          bi kruuz woar Jeso hong

          heur laive mooie jong


          zo stil zai kloagt

          en hemel antwoord vroagt

          is vot Gods zeegn

          op onz' weegn?


          Maria trilt en schudt

          Johannes den heur stut

          welk man kin áán zain

          dat troost is hier gain

         

                     

Gemeente, mannen:

                                         Stabat mater           (letterlijke vertaling, niet gezongen, toevoegen)

gemeente, vrouwen:    stabat mater, 3 x,

                    m:                iuxta crucem lacrimosa

                    v:                 dum pendebat filius

                    m:                cuius animam gementem

                                        contristatam et dolentem

                                        pertransivit gladius

                    v:                 O quam tristis et afflicta

                                        fuit illa benedicta

                                        mater unigeniti

herhalend m en v:        quae maerebat et dolebat

                                        et tremebat, cum videbat

                                        nati poenas incliti

Jongenskoor:                Quis est homo qui non fleret

                                        Matrem Christi si videret

                                        in tanto supplicio?

                                        Quis non posset contristari

                                        piam matrem contemplari

                                        dolentem cum filio?

Allen:                              Amen, amen, amen.

Jongenskoor:                 Amen, mor:

                                        Aal zel Joe ja Loomm

                                        HERE God hierboomm

                                        Aal zel Joe ja loomm

                                        in Paradies hierboomm


Gemeente, naar slotkoor Johannespassion, pianissimo:


Here God, doe het laatste zijn

dat engelen gracieus en rein

m'n ziel ten hemel dragen.

Uw oog griff' in 't geheugen fijn

waar 't lichaam slaapt nu zonder pijn,

rust na de strijd en plagen,

totdat de jongste dag aanbreekt

waarop Gij tot de doden spreekt:

Kom uit het graf mijn kind, mijn zoon,

gelijk de Eerste op de troon

van alle Rijk;

het woord verbreidt (Oude Testament),

het woord verbreidt (Nieuwe Testament):

Ik Ben, uw God in eeuwigheid. 


            Er geldt geen auteursrecht.

                                  

                

  

Geen opmerkingen: