zaterdag 10 maart 2018

edel, ware adel

                            Athene, 6 maart MMXVIII

                                                                                      odhil  ^x   (het kapje moet boven de x net als bij â om het runeteken te krijgen, maar dat lukt niet op dit toetsenbord)

redactie Babel

faculteit geesteswetenschappen

UvA

                                   Op de hoogte

                 Het kennen van wat er omgaat in de wereld verschilt nogal van tijd tot tijd en van volk tot volk. Vroeger meer dan met de tegenwoordige goede verbindingen, doch ook nu komen achterstanden veelvuldig voor. Dat uit zich bij ons dikwijls in lompheid, zowel op straat wanneer het druk is als op de universiteit waar men de eigen taal verloochent om veel buitenlandse studenten te krijgen en aldus zelf groter te lijken. Men heeft niet door dat hier vreemdelingen komen die op eigen topuniversiteiten niet toegelaten werden. Zo belanden onze jongeren in een middelmatiger milieu. Om enigszins te kwantificeren valt het rune teken odhil te gebruiken, dat dan een maximale waarde van 1 kan krijgen. Net als intelligentie uiteenloopt op deelgebieden zo ook de odhil factor. Die is evenwel nuttig om te bezien of de Griekse beschaving uit de Atheense Gouden Eeuw het belangrijkste erfgoed leverde voor de moderne politieke samenleving. Het hier aangedragen materiaal is onvolledig maar duizenden wetenschappers kunnen hun steentje bijdragen voor een nauwkeuriger beeld. Met deels een achtergrond in vertalen en weinig tijd hou je niet over om grondig te analyseren en blijft het bij een belletje doen rinkelen.

Babylonie en Egypte leverden bijdragen maar de auteurs van de Torah zijn toch de belangrijkste concurrenten van de toenmalige grieken aangaande ontwikkelde kijk op de wereld of in het behalen van een goede odhil score. Met de deur in huis vallend hebben we in Exodus 23:2 het beestje bij de staart: "Gij zult de menigte tot boze zaken niet volgen en gij zult niet spreken in een twistige zaak, dat gij u neigt naar de menigte om het recht te buigen". De Griekse democratie bestond uit een soort referenda, misschien soms wel elke dag gehouden over alles en nog wat wellicht. Natuurlijk hoort het bindend referendum bij de macht van het volk om wet te maken en is het teken van echte beschaving. Vervolgens dient een ondergeschikt parlement te zorgen voor uitwerking en controle. De rechter heeft zich strikt aan de wet te houden en mag niets van eigen inbreng toevoegen, want bij een ieders gelijkwaardigheid zouden anderen dat dan ook mogen met als resultaat chaos. In diverse situaties moet de deskundige want geschoolde rechter zorgen voor bijlichten. Waarop beoordeling volgt die niet anders kan zijn dan wat de wetgever, het volk of diens vertegenwoordigers voor ogen had. Hoge werkdruk komt meestal voort uit onbekwaamheid. Het doen verdwijnen  van aangiften door rechtzoekenden in lades op politiebureaus moet leiden tot onmiddellijke afzetting van de rechter. De universiteit hoort juristen op te leiden tot potentiële rechters, die weduwe en wees -zie de psalm- niet uitlachen zoals op de Zuid-As met het wereldwijd bestelen van arme mensen via belastingtrucs.

Het verhaal over Izaäk die geofferd, in het vuur geworpen moest worden -naar toenmalig gebruik aangaande hetgeen de godheid en niet de mens (pa) toebehoort- valt op te vatten als bevestiging van de individuele vrijheid. Men kende geen latijn om mooie termen te verzinnen. Dit speelde vele eeuwen voordat de griekse wijsgeren aan het woord kwamen. Een Gouden Kalf diende als voetbank voor de godheid gelijk een koning een kroon draagt of op een troon zit.  De fout zal geweest zijn dat de israelieten God voor hun karretje wilden spannen; Hem neerzetten waar wij mensen Hem willen hebben. Beide verhalen getuigen van diepe gedachten, niet helemaal begrepen door latere overschrijvers. Kern is dat de mens geschilderd wordt als zelf verantwoordelijk individu zonder stiekum kruisjes te slaan zoals in de sport voor hulp van Boven. Politieke of religieuze leiders mogen jeugd niet op zelfmoordmissie sturen. Dan komt daar bij de Wet, de aangehaalde tekst uit Exodus, die limieten stelt aan referenda. De Schepper heeft kennelijk zulke opvattingen in onze genen gestopt. Kortom behaalt het israelitische volk en niet het griekse al vroeger de hoogste odhil score. NL blijft heden danig achter, des te meer met z'n bio-industrie welke de hoge Creator ongetwijfeld vervloekt. Op onderstaande site staat iets over het Oude Testament als Verbond van Het Scheppende -welk Hij of Zij te noemen is wegens de inherente intelligentie. (Met eerst de mensen als knechten van God -die loon willen, terwijl het door de Messias gebrachte Nieuwe Verbond onze status verhoogt tot "kinderen"). In de vroege periode niet met of via een koning, een heerser, doch met het volk van gelijkwaardigen. Op wie dus de hoge beschaving van Exodus 23:2 van toepassing is en dit betekent eenvoudig dat zulke lieden met verdere geestelijke evolutie en meer democratisch dan de latere grieken moesten trachten te leven.  

Zo rijst de vraag welke zin het heeft om op het gymnasium oud grieks te onderwijzen als de Bijbel overgeslagen wordt. De geschriften van de toenmalige Griekse wijsgeren blijken niet je van het te zijn en blijven inhoudelijk ver achter bij belangrijke stukken uit de Torah. Op de universiteit hoeft men geen vreemde talen meer te leren omdat je gemakkelijk daartoe naar het buitenland kunt. Er ontstaat dan ruimte om de moedertaal praktisch en esthetisch iets te reformeren; het lelijke voorvoegsel ge- mag weg -bestaat niet in het gronings- en de uitspraak van klinkers met een i er achter kan weer op z'n middeleeuws voor aangenamer horen. Onze taal heeft zeer oude wortels met vroeger waarschijnlijk de mogelijkheid om woorden voor nieuwe begrippen te vormen, waarbij de klinker vorm aangaf, de begin letter iets zei over scherpte van begrenzing en de slotconsonant wellicht iets te maken had met bewegingstoestand. De VU is los van God en haakt naar carrière maken, medemensen voorbij streven en baas over hen worden, precies passend bij huidig kabinet en meerderheid in het parlement. Daarom is een nieuwe rood-christelijke universiteit op te richten op de hoek van wad en Eems. Een belangrijke taak wordt er analyse of jonge mannen en vrouwen zich richten op geld en soms misdaad als overleg met hen erbij als gelijkwaardigen verhinderd wordt. De Europese Unie heeft art 1 der Verklaring van de rechten van de mens als preambule en daarom is ook in ons land strikt geldig het recht op deelname aan beraad en besluit. Dit art heeft oude voorlopers en te noemen valt het Tweede Grote Gebod: respecteer en help de ander want hij/zij is als uzelf. Profeet Mosa bracht dit van de berg naar het volk ook voor moslims. Laten wij de poort open stellen voor "kleine luyden" uit streken met onvoldoend onderricht, die wel even nederlands willen leren en zullen bijdragen tot een hogere odhil. Wie engels wenst te spreken kan emigreren, mag niets van ons taalgebied stelen. Toegestaan is om het bovenstaande te vertalen in engels en andere talen. Die Eems-universiteit zal een "agora" hebben.

                                   Jitso Keizer


                  

                                         

Geen opmerkingen: