zaterdag 10 november 2018

rechts stadhuis

         Groen Links,

                           Wij willen niet vaker en langer in trein en auto zitten. De politiek hoort het forensisme terug te dringen. Meer asfalt en meer treinen passen niet bij teruggang van de bevolkingsomvang, welke zeer wenselijk is voor de komende generaties en de dieren. Burgemeester Halsema van Groen Links kan beter vertrekken als zij de akelige autotunnel onder de Zuid-As - de viaducten daar zijn al oerlelijk- door wil zetten. Dat kost elk huishouden in de stad enige duizenden euro's en spekt voornamelijk duitse betonbaronnen die het werk willen uitvoeren. Amsterdam heeft ter plekke veeleer een semi-boulevard  nodig met fraaie entree naar de hoodstad. Aan weerszijden valt een heuvelpartij op te werpen met er langs hoge gebouwen afgewisseld met wandelroutes, terwijl station Zuid zonder vergroot te worden een bovenbouw in de vorm van een reusachtige piramide krijgt met allerlei funkties binnen en misschien steenbokken buiten.

De wethouder van Verkeer dient plaats te maken voor een vakman, die de tunnel schrapt en een Linksom/Rechtsom tram laat rijden, samengesteld uit de lijnen 5, 16 en 24 om vlot allerlei adressen te bereiken. Doe de Noord-Zuidlijn maar over aan de NS voor forensen. In Amsterdam wonen veel mensen zonder grote binding met deze plaats en die niet aan de hoofdstadfunktie bijdragen. Maak ruimte voor werkenden door hen een zak geld bij verhuizing te bieden, want dat is maatschappelijk gunstiger dan de stad volproppen met steeds meer woningen. Integendeel behoren de Pijp, de Staatsliedenbuurt, de Kinkerbuurt uitgedund te worden voor wonen op nivo. Die wethouder van Verkeer deed aan bestuurskunde, maar moet weg omdat de -in meerderheid links toegedane- bevolking niet mee mag doen aan beraad en besluit zoals de preambule der Europese Verdragen wil en garandeert. Kortom is een referendum te houden over stopzetting van die onzalige kilometers lange tunnel waar doorheen gejakkerd zal worden met 120 km/uur. Op de semi-boulevard is het met 20 m/sec prettig rijden en bij die snelheid heeft een wegvak ook nog de grootste capaciteit.

Halsema handelt in het straatje van de VVD door allerlei bedrijven, vaak belasting ontduikend, binnen te halen waar de gewone burgers niets aan hebben. Of hinder van ondervinden zoals bij komst van het Europees Medisch Agentschap met te huisvesten buitenlanders. A'dam heeft al genoeg; laat dat EMA maar naar Bratislava gaan, Philips terug naar Eindhoven, Akzo weer naar Arnhem. Een hoofdstad hoort niet kwantiteit na te streven maar dient uit te blinken in kwaliteit en op het ruime water beoosten het Centraal Station ware een ARK te bouwen als centrum voor het helpen oplossen van internationale problemen. Met toevoer van 's lands wetenschappelijke bijdragen, want goede info is verschrikkelijk belangrijk! S Dijksma is onbekwaam en te ontslaan, evenals Kukenheim en Van der Burg uit het stadhuis te verwijderen zijn wegens hun na veroordeling door de Raad van State smerige optreden jegens de kleine Big Ali Sportvereniging in achterstandswijk Westerpark. Amsterdam heeft heel veel rijkdom uit Suriname gehaald en is het geen tijd om iets terug te doen? Met dat miljard kan een sabbathsstad gesticht worden in aangenaam klimaat op duizend meter hoogte plus trein naar vliegveld Zanderij en Paramaribo. Dat zal een flink multiplyer-effect opleveren, terwijl bij een ondergrondse ramp in die tunnel

            

Geen opmerkingen: