vrijdag 2 november 2018

Onderwijs

                     schotschrift

De Vrije Universiteit te Amsterdam, waar men toch meent zeer deskundig te zijn, heeft het voornemen om de goede gebouwen van de bêta faculteit te slopen en tweehonderd meter verderop nieuwbouw tot stand te brengen. Dat zullen net als op de oude plek weer meest vierkante of rechthoekige kamers en zalen worden. In de stad is er op het Science Park van de Universiteit van Amsterdam recent veel verrezen om specialistische apparatuur voor de natuurwetenschappen onder te brengen. Dit wordt ongeveer 5 x 8 uren per week gebruikt, zodat er wel ruimte lijkt te zijn om ook de VU hier faciliteiten te bieden; uiteraard met goede toedeling van populaire uren. Waar de VU nieuwbouw gepland is bevindt zich thans een sportcomplex in goede staat. Dat wordt dan verhuisd naar de huidige bêta locatie op de VU "campus" welke ter plekke dus krimpt. Wat zijn de motieven om vreselijk veel geld uit te geven aan realisatie van ogenschijnlijk verkeerde voornemens?

Kort gezegd is dom egoïsme de drijfveer van de bobo's op de universiteit. Dat valt als volgt nader toe te lichten: Voorheen was de VU een instelling voor hoger onderwijs aan "kleine luyden" en dit met christelijke opvoeding. Thans is carrière maken hoofdzaak, medemensen voorbij streven en baas over hen worden. Status verwerven; in een luxe omgeving. Daartoe wordt ook engels gepraat om hoger te lijken en om meer buitenlanders aan te trekken want groter is machtiger. De sukkels menen blijkbaar dat onze nederlandse moedertaal maar achteruit moet gaan door die niet te bezigen in onderwijs en onderzoek. Er zijn op de Aardbol nog genoeg kleine luyden die graag even nederlands willen leren om desnoods in de avonduren en in het weekend hier onderricht te worden als dat thuis niet wel mogelijk is. De zittende professoren houden evenwel de poort gesloten voor bekwame docenten die daaraan willen werken en veel capaciteit van de gebouwen blijft zodoende onbenut. Dat geeft niet want u moet dokken in de Schatkist om het onderwijswereldje een comfortabel leventje te bieden zonder fratsen als roulatie met nieuwkomers en op tijd eens andere vierkante of rechthoekige kamers om in te zitten. Op de tegenwoordige VU drinken de rijken koffie voor anderhalf euro, terwijl het personeel voor 50 cent terecht kan bij de automaten met mindere kwaliteit. Zwarte mensen zorgen voor het schoonmaken van de toiletten hoewel men weet heeft van de Voetenwasser.

Laten we eens de kwaliteit van het onderwijs onder de loep nemen: Niets negatiefs over de ondoorzichtige medische faculteit behalve de vriendjespolitiek om ene Bos een dure baan te bezorgen. De man moest telkens ingefluisterd worden toen ie minister was. In de bêta faculteit worden de studenten onwetend, dom gehouden met de achterhaalde algemene relativiteitstheorie, daterend van vóór de kwantummechanica. Zie de argumenten ertegen van Vasily Yanchilin op www.top-formula.net. De economen propageren alsmaar het kapitalisme en komen niet te voorschijn met alternatieven. De oprechte kapitalist is een pure egoïst en bederft de samenleving door anderen in ontplooiïngsmogelijkheden te belemmeren. Waar is het verslag van de universiteit over Albert Heyn -voor buitenlanders die geen bonuskorting kregen Albet Zwijn- die naar verre rijke aandeelhouders afroomt terwijl de kleine kruidenier terug pompte in eigen streek? De theologen zitten op roomse tak met bloedige schuldvereffening terwijl de psalm zegt dat God vergeeft om niet aan een vragend hart; ze verwaarlozen het door de Messias gebrachte Nieuwe Verbond (Nieuwe Testament) met verhoging van onze status van knechten- die loon willen en met verschillen in rang- tot "kinderen"- die opgevoed moeten worden en daartoe kennelijk lief en leed hebben door te maken om geen zombies of automaten te worden. De filosofen leunen lui achterover in plaats van de logica te beoefenen met het aantonen van de fouten in de algemene relativiteitstheorie, met de politicologen achter de broek zitten welke art 1 der Verklaring van de rechten van de mens niet kennen. Of saboteren, want het staat als preambule in de Verdragen der Europese Unie en is in ons land derhalve absoluut geldig. Het tekent gelijkwaardigheid, dus republiek als staatsvorm en met bindende referenda voor deelname aan beraad en besluit.  Die van de letterenfaculteit slagen er maar niet in om lelijks van onze taal zoals dat voorvoegsel ge-, ontbrekend in het gronings, te verwijderen. De sufferds leggen zich ook neer bij de kwezelrijmpjes in het laatstelijke Liedboek voor de kerken, terwijl een vorige generatie uitblonk in dichtkunst. En wat te denken van sociologen die niet protesteren tegen een miljard voor de betonbaronnen om een overbodige tunnel onder de Zui-As te construeren, terwijl er in de stad voedselbanken bezocht worden? Zij konden toch wel bedenken dat miljarden aan privé kapitaal in een twintig jaar tijds af te romen zijn richting Schatkist of coco, collectieve, coöperatieve ondernemingen? En daarbij goed argumentatie leveren! 

Als de bevolking van Nederland teruggaat naar tien miljoen zal er voor velen een vrijstaand huis mogelijk zijn. In Den Haag is men evenwel bezig om zeer hoge stapelflats te bouwen voor de komende generatie. Wat moet oh ruimtelijke ordenaars zwaarder wegen: het belang van ouders die veel kinderen willen of dat van kinderen en dieren? Het is nodig om verplichte DNA registratie in te voeren voor de hele wereldbevolking teneinde sancties te treffen tegen grote families. Die verdrukken de kleine immers want de familie gaat voor en pikt dan de ruimte in. Het Amazone-oerwoud, de Himalya, de Sahara, de Noordpool-streken zijn los te maken van staten gelijk Antarctica als puur domein van wilde flora en fauna. Grenslijnen kunnen veranderen in mensenvrije zones en bij huis is hoogopgaand geboomte aan te planten ter compensatie van door kunstmatige verhardingen voor de Natuur verloren gegane vruchtbare aarde. Kom daar eens om bij de VU! met enorme verstening rondom en te weinig fantasie om een mooie zwarte vulkaankegel rond de pijpen van de energiecentrale te bouwen met binnenin tropische tuin.

De organisatie van kennisoverdracht op de scholen valt te splitsen in het bijbrengen van "nieuws" en het onder bewaring brengen van jeugd, die niet samen met de ouders kan verkeren gedurende de werkdag. De stouterds zouden allerlei kattekwaad of erger kunnen uithalen als niet de meester toezicht hield. Bij de tennisles kan de leerling ongeveer tien minuten nieuwe stof opnemen. De rest van het uur dat de leraar nodig heeft voor zijn salaris bestaat uit herhalingen, welke ook door daartoe getrainde medeleerlingen te doen zijn, het ballen aangeven dus. De televisie draagt veel te weinig bij aan werkelijke informatie welke onder het hoofdstuk onderwijs valt. Wil je op de radio het akelige duitse deuntje niet horen dan is 25 seconden uitzetten de oplossing. Totdat er in Hilversum meer geest komt, niet het minst op radio 1 waar de EO 's avonds niks moet hebben van Boven en het volk afhoudt met het verslaan van hoe hard oude-mannen-met baarden-rennen. Op het Internet heerst verwarring door de commercie; het lijkt niet moeilijk voor de overheid om daar lessen en colleges te organiseren die voor ieder toegankelijk zijn. Wat is de practijk op de universiteit? Middels hoog collegegeld wordt de verspreiding van kennis ingeperkt! Zelfs de bibliotheek wordt op de Universiteit van Amsterdam, toch eertijds een tikkeltje rood, voor niet-eigen-kring grotendeels gesloten gehouden. Je kunt er op het Internet niet eens googlen; planken volstaan allang niet meer en ontbreken er tegenwoordig ook veelal. De laan uitsturen van de verantwoordelijken is dan de boodschap. Zo komen we bij de onderwijsnota: Veel geld wordt uitermate verkeerd besteed doordat hebzuchtigen hun kansen weten te verzilveren. De zittende dikkonten op de universiteit verzinnen voor vriendjes nieuwe professoraten over niet ter zake doende onderwerpen. Dat versterkt de eigen positie tegen concurrenten buiten voor de poort. Laat hen liever een goed boek schrijven als zij iets te melden hebben en dat in het nederlands, zodat het goed toegangelijk is. Roulatie na een tien jaar hoort niet alleen voor presidenten te gelden maar eveneens voor kamerleden, ministers, ambtenaren, professoren en zelfs voor de politie want die is bezig af te glijden naar fascisme met volgens het CBS 14000 onrechtmatige aan houdingen, vrijheidsberovingen!, in een jaar tijds. De samenleving wordt zoveel rijker als iedereen in staat gesteld wordt om zich te ontplooien en dat kan niet anders dan door monopolistische gevestigde posities af te bouwen. Bij het onderwijs hoort vorming om hoofd en handen te leren gebruiken in tijd van nood. Lees militaire opleiding ongeveer van nivo zoals vroeger ridderzonen kregen. Dat is niet alleen goed uit oogpunt van sociale omgang maar dient eveneens om zeg inpoldering van de wadden door vreemde gijzelaars makende boeren-soldaten uit overbevolkte streken tegen te gaan. De russen vormen helemaal geen bedreiging meer, want zij hebben nu een cultuur ongeveer gelijk aan de onze en willen geen misere. Maar de generaals van het NL huurlingenleger zijn dol op snoepreisjes, zoals naar de fabriek waar de nieuwe straaljager gemaakt wordt. Terwijl eigen ingenieurs en die van Zweden, Belgie, werkloos toe moeten zien.

De krant schrijft dat er in Brabant mensen bezig zijn met verboden produkties en handel (het gaat dan niet over de bio-industrie). Maar als er volop vriendjespolitiek bestaat en er niet gerouleerd wordt zullen velen inkomen zoeken in eigenlijk overbodige concurrentie of met wat niet oirbaar gesteld is. Op school en helemaal op de universiteit wordt verzuimd om de jeugd voldoende sociale kennis bij te brengen, die ongewenste practijken zouden verminderen. Neem de Bijbel met daarin uitvoerig wedervaren van mensen en laat de leerlingen ook op de openbare scholen er hun voordeel mee doen. Want ons brein valt ongeveer te begrijpen als een actualiteitsplaatje (in drie dimensies) waar de zintuigen info aanleveren terwijl eveneens uit het geheugen daar opgeslagen info gehaald wordt en dan op het "schermpje" de puzzelstukken tot een beeld gevoegd worden. Hoe kan een jongeman die geen behoorlijke "opvoeding" kreeg, niet de juiste info mocht vergaren, dan daar een positief en voor medemensen prettig beeld beleven? Bewustzijn valt als zodanig op te vatten; maar door het gebrekkige onderricht op school, in de krant, en van staatswege ontstaan er schadende misvormingen. Zeer bewust werd in de preambule der Verdragen van de Europese Unie, waarvan wij burgers zijn, art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens opgenomen als grondslag van staatkundige ordening met wetten en beschermingen. Het art tekent beschaving en heeft een voorloper in het bijbelse Tweede Grote Gebod: respecteer en help de ander want hij/zij is als uzelf. Hoort dat er niet ingepompt, ingehamerd te worden? Zo nodig van staatswege, die daarmee het flauwe neutraliteitsbeginsel moet laten varen.

Geen opmerkingen: