maandag 28 oktober 2019

schrijven en lezen

redactie Folia, UvA
                                            e  nederlands
            Van de taal- en letterkunde komt maar weinig nieuws; het is daar maar een dooie hoek van de universiteit. Cultuurkringen zou men groot plezier doen door net als in het gronings het lelijke ge- weg te halen. In dat dialect met overigens een flinke eigen woordenschat wordt het lidwoord vaak weggelaten en t' nuver wicht, de mooie meid, schrijf je het best met de apostrofe achter de medeklinker. Er is hulp nodig om het gronings beter te schrijven want schrieven deugt niet; het moet schriem met een rondje boven de halfvokaal m zijn. Het zit niet op mijn toetsenbord. Niet nodig is het om voor de luie tong de hollandse kant op te drijven.
Nu de aan de christelijke achterban ontstolen Vrije Universiteit los is van God met door hemzelf schertsend uitgedrukt een gereformeerde hindoe als rector en men met z'n allen op carrière jaagt, medemensen voorbij streven en baas over hen worden, is het gewenst om buiten het volle Amsterdam, zeg op de hoek van wad en Eems, een nieuwe rood-christelijke universiteit te stichten voor de kleine luydjes. Niet voor amerikanen die op eigen topuniversiteiten geen toegang kregen doch tegenwoordig vooral voor west-papoea's, tibetanen, oigoeren. Met alle leerstof in het hoog ontwikkelde nederlands dat een buitenlander in een half jaar wel redelijk onder de knie krijgt. Behalve de en het en laten ze dat dan als e mompelen, want zo is het voor ons best verstaanbaar.
Het eigen volk kan geleerd worden hoe nieuwe woorden voor nieuwe begrippen te ontwikkelen. In drieletterwoorden valt de klinker te gebruiken om vorm aan te geven, de beginconsonant kan scherpte van de begrenzing beschrijven en de slotmedeklinker vermag iets te zeggen over bewegingstoestand of uitgestrektheid zoals in het rijtje pil, pol, pul, piel, paal, pal, peel, pel. Aangezien in Drente zeer oude plaatsnamen dat laatste woord bevatten bij nederzettingen op een kleine verhoging in het terrein konden verre voorouders hier vermoedelijk al mee overweg.
Graag esthetische kwaliteit in de taal met gele kaart voor èèèh's en rood voor het vervelende duitse deuntje na elven. Maar besteedt vooral aandacht aan de inhoud en verwerp het laatste Liedboek der kerken vanwege de vele kwezelversjes. Als je die meezingt ben je zelf misschien een kwezel. Een vorige generatie religieuze echte dichters krijgt als ze dood gaan en in de hemel komen vast en zeker een bedankje van God. Vermoedelijk zijn er, zoals ook de islam meent, meer of minder adders geweest die aan Bijbelteksten hebben zitten knoeien als bijvoorbeeld Paulus niet een afgedwaalde schriftgeleerde was met grieks-heidense opvattingen over Drie-eenheid. Wat staat er ook al weer in de Tien Geboden en een mens tot een godje verheffen is helemaal niet nodig voor het Nieuwe Verbond dat de Messias bracht: Van knechten die loon willen wordt onze status verhoogd tot "kinderen" die bij pa aan tafel zitten en enige toegang hebben tot diens portefeuille. Maar ze moeten opgevoed worden en lief en leed doormaken om geen zombies of automaten te worden (evolutie). God vergeeft om niet zegt de psalm en vroeger waren er geen handtekeningen maar werd verbonden met een offermaaltijd. De Messias gebruikte nooit de zalvende terminologie aan het begin van de nieuw-testamentische brieven; moet er dan niet onderzocht worden wat er aan de hand was? Zo ook wat betreft het begin van het evangelie naar Johannes, waar je als je geen theoloog bent gewoon herhaling van Genesis 1 leest: Een machtig vorst spreekt een woord en de dingen gebeuren dienovereenkomstig. Dat is technisch prima uitgedrukt als er geen mensenogen aanwezig waren om details waar te nemen. De laatste Bijvelvertaling is ketters geworden met vervanging van "in de boezem des Vaders" door "die God is". Dat past precies in het rooms-katholieke straatje met een paus en zie hoe de protestantse ketterse kerk pro monarchistische oligarchie is in plaats van republikeins en democratisch. Nota bene wordt zelfs door de rechters onze belangrijkste wet niet goed gelezen, zeg maar in feite bewust gesaboteerd: Wij zijn burgers van de Europese Unie en die stelt in de preambule der Verdragen art 1 van de universele Verklaring van de rechten als basis. Wel, gelijkwaardigheid behelst recht op deelname aan beraad en besluit, zoals prima te doen met referenda over hoofdzaken waarna een ondergeschikt parlement zorgt voor uitwerking en controle. Beschouw eens dat art 1 als een verzwakte versie van het Tweede Grote Gebod -respecteer en help de ander want hij/zij is als uzelf- dat al duizend jaar in den lande bekend is. Genegeerd werd met feodaliteit, regentendom, kolonialisme, slavernij, in de oorlog en thans door bobo's te Den Haag die de lijsten van parlementskandidaten opstellen en hen een ton inkomen in het vooruitzicht stellen. Zodat de minima niet vertegenwoordigd raken en de maatschappelijke piramide in stand blijft. Tussen haakjes tilt half Nederland de andere, onderste helft via de aftrek pensioenpremie, welke in strijd is met het belasting betalen naar draagkracht.
Die hollanders, ze kenne niet lezen en schrijven als het om de inhoud gaat. Ondanks talrijke jaren op school en universiteit. Wat je daar vooral zou moeten leren is roulatie: na een tien jaar uit onze Schatkist gevangen te hebben de beurt aan een ander. Dat vermindert verstarring, is goed voor spreiding van macht en inkomen en er bestaan argumenten, zie boven, om het ook toe te passen in de Letterenfaculteit.
       
             uit de Verenigde Faculteit van Wis- en Natuurkunde en Letteren en Wijsbegeerte

Geen opmerkingen: