trein
De NS wil een groter station Amsterdam-Zuid met ook meer sporen. Maar is dat wel nodig?, want de Zuid-As leeft hoofdzakelijk van advocaten en belastingontduikers, terwijl de architectuur er matig is en de tijd moeilijk kan doorstaan. Bij het Centraal Station is nog een zee van ruimte, onder meer geschikt voor een grote ARK waar wetenschappers met ruggesteun van publieke actievoerders trachten oplossingen aan te dragen voor internationale problemen. Zo komt Amsterdam op de wereldkaart. Niet door kwantiteit of met een Europees Medisch Agentschap, dat gelet op de schaarse woonruimte beter in Bratislava te huisvesten is. Wat advocaten betreft zullen die hun kantoren moeten inkrimpen als de rechtbank overeenkomstig plicht zelf zorgt voor genoegzaam onderzoek en daartoe vele juristen aantrekt. Merk op dat dit goedkoper en eerlijker uitpakt dan wat er thans gebeurt.
Daarom lijken de bestaande sporen te Amsterdam-Zuid voldoende. Per etmaal zijn er veel meer zitplaatsen dan passagiers. De overheid spreidt evenwel slecht en ministers en wethouders moeten daarom vervangen worden. Een grote houten kap in de vorm van een piramide met daarin sociale en culturele funkties boven het bestaande station lijkt te kunnen volstaan om een harmonisch stadsbeeld te krijgen.
Er wordt aangedrongen op minder vliegen en dan zal de route Scandinavie-Londen over land en zee meer reizigers trekken. In deze verbinding passen veerboten (met cruisetrekjes als van Stockholm naar Finland) Denemarken-Eemshaven (alwaar ook een nieuw universiteitsstadje plus hierheen verplaatst vliegveld Eelde) en Scheveningen-hartje Londen. Daartussen 300 km spoor waarop goed te verdienen valt, evt deels met stoomtractie en liefst vanaf Groningen-stad non stop naar de Randstad over een heuvelige ringwal tussen Stavoren en Enkhuizen. Welke onderdeel vormt van een natuurreservaat voor groot wild aangezien het bestaande IJselmeer overmatig groot is voor vogels en vissen en weinig aantrekkelijk voor zeilers. Bij een drenkplaats kan de trein even langzaam rijden om een glimp op te vangen van mischien zelfs de bedreigde siberische tijger die wel wat gansjes lust zodat ze niet afgeschoten hoeven te worden.
Mogelijk wordt in de toekomst het spoornet gerenoveerd voor russsiche spoorbreedte met betere stabiliteit en meer comfort. Bij activiteiten in het buitenland zoals in Zuid-Amerika kan het nederlandse Prorail hierbij voorop lopen.
auto Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden aan te geven. Voor besef van remweg en reactietijd zijn meters en seconden geschikter. Bij gemengd verkeer in dorp en stad ware maximaal 10 m/sec aan te houden en op het slechts voor spierkracht en elektrische hulp toegankelijke fietspad 5 m/sec. De middenstreep op het wegdek kan dan in plaats van met blokjes uitgevoerd worden in romeinse cijfers. Met de V op het fietspad om en om en X in de straat, XX op de buitenweg en XXX waar hard gereden mag worden tot iets meer dan 100 km/uur. Op het dashboard past uiteraard een snelheidsmeter die aangeeft in m/sec.
Het rijden wordt eenvoudiger en veiliger door alleen de doorgaande rijstrook te asfalteren; vooral waar ander verkeer ook richting zoekt. Dit op het fietspad met rood asfalt tenminste nabij een kruispunt, zoals al gebeurt. Tijdelijk kunnen bij overig, nog niet versleten asfalt hier en daar wat straatstenen ingevoegd worden om duidelijk te maken dat het niet op een doorgaande route ligt. De breedte van een rijstrook kan helpen om gewenste snelheid te signaleren, met evt vermindering tot sporen op landweggetjes. Bij hoge toegelaten snelheid moeten de stroken voor verkeer in tegengestelde richting gescheiden worden. Autowegen dienen geen flauwe bochten te hebben om met 200 km/uur te passeren. Om verwarring te voorkomen mogen uitritten niet geasfalteerd worden. Hiervoor zijn keitjes geschikt en zo ook is er voor op- en afritten verduidelijkend materiaal te gebruiken.
Uit te proberen valt een draaiend verkeersviervlak, dat twee oranje driehoeken met de punt naar beneden heeft en twee groene met de punt naar boven. Het laat zich raden wie voorrang dient te geven en wie op voorrang mag hopen, doch dit niet eisen zoals bij een stoplicht. Boven de straat gehangen kan de verkeerstetraeder misschien sommige onoverzichtelijke zebra's vervangen. Bij vaste plaatsing op rotondes moet er aangescherpt worden in definitie. Wegwijzers deugen dikwijls niet; staan te hoog, vermelden gehuchten met grote letters zonder de richting van een bekende stad te noemen, voeren naar een omweg, enz. enz. Wie ter plekke onbekend is raakt het spoor bijster en hindert andere weggebruikers. ZES RIJSTROKEN IN EEN TUNNEL LOOPT VERKEERD AF. De capaciteit van een wegvak is maximaal bij ongevee 15 m/sec. Amsterdam met hoge snelheid voorbij razen over zes ondergrondse stroken laat slechts weinig meer auto's passeren dan een soort 4-strooks boulevard. Met fraaie entree naar de hoofdstad! Die twee miljard euro kunnen beter besteed worden aan een spoorlijn van Paramaribo en Zanderij naar een sabbathsdorp -ook uit die pot bekostigd- in aangenaam klimaat op duizend meter hoogte. Voor u en hollandse schooljeugd zeer goed om de tropen te leren kennen.
Ondertussen gaat kabinet Rutte de inkomens van de middenklasse verhogen. Dat is nodig want anders dreigt er een tekort aan tweedehands auto's voor beneden-modaal. Maar Amos (8, 4-7) had het al over bedriegers met een vervalste weegschaal. Immers betekent bijv. 1,6 % voor de goedkeurende parlementariers aanzienlijk meer eurootjes dan voor de minima. De kloof wordt groter. Vervoer van duizend kilo ijzer in de vorm van een overmatig grote, zware auto is spotgoedkoop en kost maar een dubbeltje per kilometer. Lage transportkosten zijn nadelig voor regionale ondernemers die niet op kunnen tegen lage-lonen-landen. En in China drukt men even op een knop voor extra produktie terwijl bij ons de reparateur zwaar belast wordt door de staat. Bedenk ook hoe Albert Heyn afroomt naar verre welgestelde aandeelhouders terwijl de kleine kruidenier terugpompte in de eigen streek. Dit leidt naar een visie dat het wel wat minder druk op de weg, ter zee en in de lucht mag worden door forse accijnsverhoging met gekoppeld hogere voet van loonbelasting, terwijl te trachten is om overbodige schadelijke concurrentie in te perken. Dan wordt het reizen vast ook weer prettiger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten